Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             24. april 2007

J. nr.           460-8

  

 

Trafikudvalget har i brev af 30 marts stillet mig følgende spørgsmål 1 ad B 80, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  2:

 

Ministeren bedes redegøre for fordele (bl.a. sikkerhed) og ulemper (bl.a. glat vejoverflade) ved brug af blåmalet vejbelægning, der markerer cykelbaner på kørebanen, samt hjemlen til brug af denne markering.

Svar:

 

Jeg har forelagt udvalgets spørgsmål for Vejdirektoratet, der udtaler følgende, som jeg skal henholde mig til:

”Den trafiksikkerhedsmæssige effekt af blå cykelfelter er senest blevet belyst i en større undersøgelse udført i Københavns Kommune. Undersøgelsen, der er afrapporteret i efteråret 2006, omfattede 65 signalregulerede kryds med afmærkede blå cykelfelter.

Det fremgår af undersøgelsen, at sikkerhedseffekten af blå cykelfelter afhænger af en række faktorer såsom antallet af afmærkede cykelfelter i det konkrete kryds, krydsets størrelse og trafikmængden.

I kryds, hvor der kun er afmærket ét blåt cykelfelt, viser undersøgelsen, at antallet af uheld generelt falder med ca. 13 pct., mens der generelt i kryds med to og fire blå cykelfelter forekommer stigninger på henholdsvis ca. 23 pct. og ca. 61 pct. Ser man på antallet af personskader, kan der konstateres et fald i kryds med ét blåt cykelfelt på 22 pct., mens der i kryds med to og fire blå cykelfelter sker en stigning på 37 pct. hhv. 138 pct.

Det konkluderes i undersøgelsen, at afmærkning med blåt cykelfelt giver en sikkerhedsmæssig gevinst i 3 – 5 benede signalregulerede kryds, hvor der kun etableres ét blåt cykelfelt, samt i signalregulerede T-kryds, hvor der etableres to vinkelrette blå cykelfelter.

Undersøgelsen konkluderer endvidere, at det ud fra en sikkerhedsmæssig betragtning er hensigtsmæssigt at placere de blå cykelfelter der, hvor cyklister oftest er i konflikt med biltrafikken, altså hvor de fleste uheld mellem biler og cyklister sker i krydset, fordi det som hovedregel kun er disse uheld, der kan påvirkes ved afmærkning af cykelfelter.

Endelig konkluderes det, at afmærkning af blå cykelfelter har en negativ sikkerhedsmæssig effekt i 4 – 5 benede signalregulerede kryds, hvor der etableres to vinkelrette blå cykelfelter, samt i signalregulerede kryds generelt, hvor der etableres to parallelle eller fire blå cykelfelter.

For så vidt angår ulemper ved anvendelse af blå cykelfelter som følge af glat overflade, f.eks. ved regn- eller snefald, har Vejdirektoratet ikke kendskab til statistikker, der kan belyse den eventuelle problemstilling.

Bestemmelser vedrørende anvendelse af blå cykelfelter (”hjemlen”) er fastlagt i § 160 i bekendtgørelse nr. 783 af 6. juli 2006 om anvendelse af vejafmærkning”.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen