|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            24. april 2007 J. nr.          460-8  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 30 marts stillet mig følgende spørgsmål 1 ad B 80, som jeg hermed skal besvare.
Ministeren bedes redegøre for fordele (bl.a. sikkerhed) og ulemper (bl.a. glat vejoverflade) ved brug af blåmalet vejbelægning, der markerer cykelbaner på kørebanen, samt hjemlen til brug af denne markering.
Jeg har forelagt udvalgets spørgsmål for Vejdirektoratet, der udtaler følgende, som jeg skal henholde mig til:
â€Den trafiksikkerhedsmæssige effekt af blÃ¥ cykelfelter er senest blevet belyst i en større undersøgelse udført i Københavns Kommune. Undersøgelsen, der er afrapporteret i efterÃ¥ret 2006, omfattede 65 signalregulerede kryds med afmærkede blÃ¥ cykelfelter.
Det fremgår af undersøgelsen, at sikkerhedseffekten af blå cykelfelter afhænger af en række faktorer såsom antallet af afmærkede cykelfelter i det konkrete kryds, krydsets størrelse og trafikmængden.
I kryds, hvor der kun er afmærket ét blåt cykelfelt, viser undersøgelsen, at antallet af uheld generelt falder med ca. 13 pct., mens der generelt i kryds med to og fire blå cykelfelter forekommer stigninger på henholdsvis ca. 23 pct. og ca. 61 pct. Ser man på antallet af personskader, kan der konstateres et fald i kryds med ét blåt cykelfelt på 22 pct., mens der i kryds med to og fire blå cykelfelter sker en stigning på 37 pct. hhv. 138 pct.
Det konkluderes i undersøgelsen, at afmærkning med blåt cykelfelt giver en sikkerhedsmæssig gevinst i 3 – 5 benede signalregulerede kryds, hvor der kun etableres ét blåt cykelfelt, samt i signalregulerede T-kryds, hvor der etableres to vinkelrette blå cykelfelter.
Undersøgelsen konkluderer endvidere, at det ud fra en sikkerhedsmæssig betragtning er hensigtsmæssigt at placere de blå cykelfelter der, hvor cyklister oftest er i konflikt med biltrafikken, altså hvor de fleste uheld mellem biler og cyklister sker i krydset, fordi det som hovedregel kun er disse uheld, der kan påvirkes ved afmærkning af cykelfelter.
Endelig konkluderes det, at afmærkning af blå cykelfelter har en negativ sikkerhedsmæssig effekt i 4 – 5 benede signalregulerede kryds, hvor der etableres to vinkelrette blå cykelfelter, samt i signalregulerede kryds generelt, hvor der etableres to parallelle eller fire blå cykelfelter.
For så vidt angår ulemper ved anvendelse af blå cykelfelter som følge af glat overflade, f.eks. ved regn- eller snefald, har Vejdirektoratet ikke kendskab til statistikker, der kan belyse den eventuelle problemstilling.
Bestemmelser vedrørende anvendelse af blÃ¥ cykelfelter (â€hjemlenâ€) er fastlagt i § 160 i bekendtgørelse nr. 783 af 6. juli 2006 om anvendelse af vejafmærkningâ€.
Flemming Hansen