Jeg tror, jeg tidligere sagde, at vi i dag kommer til at snakke rigtig meget om kollektiv trafik og om miljøvenlig trafik, og der hører cykling til.
Jeg er meget glad for, at ministeren har oppet sig - skal vi sige det sådan - og lavet et oplæg, og jeg glæder mig til at læse det. Ud fra de korte bemærkninger, jeg har hørt, tror jeg ikke, at det overflødiggør det forslag, som SF har fremsat.
Vi peger på, at der skal tilføres flere midler, end ministeren antydede. Vi siger 250 mio. kr. til omkring 25 cykelbyer. For når vi kigger os omkring, ved vi, at cykling har mange unikt gode egenskaber over for befolkningen, for sundhed, bekæmpelse af fedme og bekæmpelse af trængsel. Men vi ved også, at den transportform simpelt hen er gået tilbage over de sidste 8 år, tror jeg det er. Det er ikke særlig rart
i en tid, hvor vi har problemer med overvægt, og hvor vi har problemer med trængsel og med sundhed. Vi ved også, at der er to steder, hvor man har gjort en særlig indsats, nemlig i København og i Odense, og der er cykeltrafikken faktisk gået frem. Det kan altså betale sig at gøre noget. Jeg forstår også, at ministeren i en eller anden grad er med på den vej, men slet ikke i den grad, som SF foreslår. Vi foreslår nemlig også, at cykelpuljen, som vi har eksemplet med i Odense, får 50 mio. kr., så vi kan få flere eksempler på det forløb. Vi foreslår nogle andre ting i form af tilretninger i færdselsloven, og vi har også et kontroversielt forslag om at inspirere mere til cykling ved at give et skattefradrag for de første kilometer, før det normale befordringsfradrag gælder. Og vi vil have nogle nemme cykelveje. Når vi snakker om cykling og om overvægt i befolkningen, så ved vi, at der er rigtig mange problemer. Da vi skrev det forslag her, forholdt vi os til nogle tal, som hed, at der er samfundsudgifter på omkring 10 mia. kr. I mellemtiden er der kommet nye tal frem, så vi nu snakker om 14-17 mia. kr. i samfundsudgifter på grund af overvægt. Cykling er et af de redskaber, man virkelig kan bruge. Vi ved fra andre debatter, at regeringens skattestop forhindrer, at der gøres noget ved problemet overvægt. Regeringen vil ikke være med til at snakke differentieret moms, altså belønne sunde madvarer og, skal vi sige, straffe de usunde, altså sørge for, at der er en motivation til at købe de sunde varer. Det er altså noget, der trækker i samme retning, som det her. Vi ved også, at der er et trængselsproblem omkring København beregnet nu på omkring 6 mia. kr. på årsplan. Hvis vi fremadrettet gør, som vi gør nu, så bliver det tredoblet i 2030. Nu har ministeren leveret et eksempel på en plan her, som jeg glæder mig til at læse, men ud over det har vi en Infrastrukturkommission, der arbejder, og de meldinger, vi har derfra, går ud på, at miljø og svage trafikformer står dårligt. Det er de meldinger, vi får sådan under hånden, og det er ikke rart at høre på. Derfor er jeg lidt bange for, hvad der kommer ud af Infrastrukturkommissionen. Det kan godt være, at vi skal gøre noget her hen over sommeren for at få sat fokus på det, så vi får noget miljøtænkning med, og så vi får noget cykeltænkning med i den Infrastrukturkommission, der arbejder nu. Det er jo sådan, at f.eks. Dansk Cyklist Forbund ikke er med. FDM, som taler bilisternes sag, er med. Det går i en ubehagelig retning. Vi ved, at miljøfolkene er ved at trække sig fra den kommission. Derfor er det meget relevant at snakke cykling, og jeg håber, at de, der stemmer for det her, bliver lidt flere, end de var, da vi fremsatte det.