Fra: Allan Bresson [mailto:[email protected]]
Sendt: 26. januar 2007 16:02
Til: Lisa Goth
Cc: Ingrid Stage
Emne: DM: Ja til dansk sprogpolitik
Til uddannelsesudvalgets medlemmer
Til orientering vedlægges nedenstående pressemeddelelse fra DM - fagforening for højtuddannede vedrørende behovet for en dansk sprogpolitik, herunder særligt målet om at bevare dansk som videnskabssprog og højere undervisningssprog. Pressemeddelelsen skal ses som et bidrag op til Folketingets debat på tirsdag den 30. januar om beslutning om forberedelse af en dansk sproglov.
Med venlig hilsen
Allan Bresson
Pressekonsulent
DM - fagforening for højtuddannede
Nimbusparken 16
2000 Frederiksberg C
Tlf. 3815 6600
DM - Fagforening for højtuddannede
26. januar 2007
DM: Ja til dansk sprogpolitik
Undervisningen på de højere uddannelser skal primært foregå på dansk.
Det siger DM’s formand Ingrid Stage i en kommentar til debat om behovet for en dansk sprogpolitik, som Dansk Sprognævn og Dansk Folkeparti nu kærkomment sparker liv i igen.
Ingrid Stage er selv cand.mag. i engelsk og har undervist som lektor i faget i flere år. Hun deler Dansk Sprognævns synspunkt om behovet for en vis overordnet lovregulering om dansk som videnskabssprog og højere undervisningssprog, men ikke i så detaljerede påbud, som Dansk Folkeparti lægger op til. Hun siger:
â€Jeg er en meget varm fortaler for internationalisering af de danske universitetsuddannelser. Men ved at indføre fremmedsprog som undervisningssprog fremmer vi ikke internationaliseringen. Til gengæld mister de danske studerende den faglige forstÃ¥else og dybde, der kommer af en nuanceret faglig formidling og dialog.
På naturvidenskab benyttes i forvejen mange engelske fagtermer. Men det er stadig ikke en fordel for de studerende, hvis al undervisning foregår på engelsk.
Når man skal formulere sig og problematisere med et relativt begrænset ordforråd på et fremmed sprog, forsvinder præcisionen. De studerende mister den uddybende faglige dialog, der ellers kunne have fundet sted
På faget fransk giver det mening at undervisningen foregår på fransk, på engelsk giver det mening at den foregår på engelsk – for her er selve sproget og sprogforståelsen i fokus.
Men på alle andre fag vil tabet af dansk som undervisningssprog betyde tab af kvalificerede fremstillinger, uddybende spørgsmål og grundige svar. Hverken de studerendes eller undervisernes sprogforudsætninger er gode nok til at fastholde det faglige niveau, der findes i dag. Undervisningen vil simpelthen blive forfladiget.
Flertallet af de kandidater, vi uddanner pÃ¥ de danske universiteter, skal arbejde i Danmark med mennesker, som har dansk som modersmÃ¥l. I forhold til dem er det ikke nogen fordel kun at kunne udtrykke sig i faglige termer pÃ¥ engelsk. Hvis al undervisning pÃ¥ universiteterne foregÃ¥r pÃ¥ – oftest halvdÃ¥rligt - engelsk, gÃ¥r det med andre ord ogsÃ¥ ud over kandidaternes mestring af deres kommende arbejdssprog - det danske sprog.â€
Det er ikke bare hensynet til uddannelsernes kvalitet, der får DM’s formand til at støtte bestræbelser på en fornuftig, dansk sprogpolitik. Også den sproglige mangfoldighed og det danske sprog som et levende sprog ligger hende på sinde.
â€At engelsk er blevet det globale fællessprog, presser mindre sprog som det danske i baggrunden. SÃ¥ hvis ikke vi giver det den fornødne opmærksomhed og anvender det - ogsÃ¥ i forskning og uddannelse - ender det som et museumssprog eller et rent folkeminde. Hvis dansk skal overleve som levende sprog, skal det tales, skrives, høres og læses - ogsÃ¥ pÃ¥ universiteterne,†slutter formanden.
DM’s formand Ingrid Stage træffes for yderligere kommentarer på tlf. 5121 2351.
DM er fagforening og mødested for 36.000 kandidater og studerende indenfor humaniora, naturvidenskab, samfundsfag og sundhedsvidenskab.
Medlemmerne arbejder både i det private og offentlige med bl.a. uddannelse, forskning, kommunikation, administration, it og miljø.
DM arbejder for et godt og udviklende arbejdsliv i balance, gode løn- og ansættelsesforhold og nye jobmuligheder for medlemmerne.