Ingen skal være i tvivl om, at Socialdemokraterne ønsker tæt kontrol og høj kvalitet i behandlingen af børn, unge og voksne, der er administrativt frihedsberøvet som led i deres behandling. Men heller ingen skal være i tvivl om, at vi ikke synes, det er Folketinget, der personligt skal udføre det konkrete tilsyn i privatejede tilbud, hvor f.eks. unge bor under private former. Jeg vil gerne understrege, at det for os er vigtigt, at anbringende kommuner er sig deres ansvar bevidst og dermed også deres tilsynspligt. De pågældende steder er i dag underlagt to kommunale tilsyn, et for beliggenhedskommunen og et personligt for den unge fra den anbringende kommune.
Vi vil gerne, at § 71-udvalget fører tilsyn med, om disse tilsyn fungerer optimalt over for den enkelte frihedsberøvede unge, og herunder er der flere hensyn, der skal tages omkring tilsynets tilrettelæggelse. Det skal være uvildigt, det skal være uafhængigt af økonomiske hensyn, det skal være uafhængigt af visitationen af den unge og eventuelt et personligt kendskab til ledelsen på stedet. Tilsynet skal altid tilrettelægges til gavn for kvaliteten i behandlingen.
Nu har vi fået store kommuner, og de får så nogle bedre muligheder netop for at tilrettelægge et uvildigt tilsyn. Om de så vil gøre det i en stabsfunktion, for vi forlanger jo også uvildige tilsyn for plejehjem og for mennesker med handicap, hvis de er i et offentligt tilbud, er op til dem selv.
På KL's møde forleden hørte vi meget om, at kommunerne kan selv og vil selv. Det er også o.k., og derfor skal de også leve op til de tilsynskrav, der er, både med anmeldte og uanmeldte tilsyn. Under forberedelsen af talen her i dag kom jeg til at tænke på, at hvis man bliver patient på et sygehus, får man jo en folder om, hvordan man kan klage, og hvem man skal kontakte. Hvad er det, vi gør, når nogen bliver anbragt på et socialt sted? Skulle man måske så ikke også lige have en lille pjece, der fortalte om, hvem det er, man kan kontakte, hvis der opstår noget, som man synes skal aktivere et tilsyn? Så der er nogle ubrugte muligheder, som ikke er aktiveret, og som kommunerne bestemt godt kunne tage
i brug. Personer, der bliver indlagt og administrativt frihedsberøvet på en psykiatrisk afdeling, får jo en folder om § 71-tilsyn, så dem servicerer vi også med oplysninger om, hvordan man aktiverer et tilsyn. Man kunne jo bare lære lidt af hinanden og så på den måde få opbygget et ordentligt kommunalt tilsyn, der tager vare på de mennesker, man har med at gøre, også fordi det ikke skal være enkeltsager, der aktiverer, at vi herindefra pålægger os selv en højere tilsynsforpligtelse, vi har. Så vi er meget trygge ved, at vi kan gå i dialog omkring tilsynet, og hvordan det udøves. Det er det, vi skal føre tilsyn med. Vi skal ikke ud og sparke døre ind i private boliger for at holde øje med nogle konkrete unge mennesker. Vi kan ikke støtte forslaget, som det er her, men vil gerne i dialog om, hvordan kommunerne kan gøre det bedre. Så skal jeg på De Radikales vegne sige, at de desværre ikke kan være her i salen i dag, men at de heller ikke kan tilslutte sig forslaget, som det ligger.