Jeg vil godt starte med at sige tak for de mange sympatitilkendegivelser, der er kommet, men der var jo desværre ikke nok tilsagn til, at vi kan få det stemt igennem.
Jeg vil godt starte med ministeren, som sagde, at han havde sympati for intentionerne. Ministeren erkendte jo også, at vi faktisk har et stort problem med vores transportsektor, og gik så videre til at sige, at det jo sådan set er fuldstændig uholdbart, at biler ikke kører længere på literen. Det er jeg hundrede procent enig i.
Jeg mener, at det er afgørende, at Danmark slås, ikke som en lille kattekilling, men som en stor løve, for, at vi kommer til at køre længere på literen i vores biler. Og der vil jeg gerne spørge ministeren, om det er regeringens intention at gøre mere end det, man har gjort, ved sammen med os andre at lave et forslag til EU, som også indeholder obligatoriske mindstenormer for nye biler, hvilket jeg selv har været bannerfører for at få igennem, og som jeg er glad for at regeringen tilsluttede sig. Vil man også tage rejsetasken i hånden og rejse rundt i Europa og skaffe opbakning til det forslag?
Så sagde ministeren også, at andengenerationsbiobrændstoffer er bedre end førstegenerationsbiobrændstoffer. Det er vi enige i. Det tror jeg faktisk hele Folketinget er enig i. Men sagen er jo, at vi ikke har andengenerationsbiobrændstoffer endnu. Og ministeren siger meget optimistisk, at han regner med, at det er her om nogle år. Jeg er desværre ikke helt så optimistisk.
Det, vi har i øjeblikket, er nogle pilotanlæg. For at det kan komme ud i produktion, skal vi ud over pilotanlæggene have nogle demonstrationsanlæg, og det koster rigtig mange penge at bygge dem. Der er vi oppe på flere hundrede millioner kroner for ét demonstrationsanlæg. Og så skal vi have det ud på markedet.
Hvis vi virkelig skal have investorer til det her, er det vigtigt, at de kan se, at vi vil det her, og hvornår vi vil det. Og det er derfor, vi foreslår, at man siger, at vi vil det her, vi starter med første generation, men vi gør det klart, at vi vil det. Vi forhandler med oliebranchen, sådan at vi får de 5,75 pct., eller de 6 pct., som hr. Lilleholt har været ude at sige - fint for mig - inden 2010, for så kan vi lokke investorerne på banen. Derudover kan vi få den miljøgevinst - den er ikke så stor, men den er der dog - der ligger i at få første generation ud på markedet.
Vi kan også få den gevinst, der består i, at hele distributionssystemet er parat. Og vi får den fordel, at et andengenerationsanlæg meget ligner et førstegenerationsanlæg. Der er i vid udstrækning tale om at lave genbrug.
Man kan også sige det på en anden måde: For at producere andengenerationsbiobrændstoffer, altså det, man producerer på halm, majsstængler og andre biologiske restprodukter, så skal man sådan set bare tilføre nogle ekstra kogekar, vil jeg kalde det. Altså, man skal have det første kar, hvori man tæsker stænglerne i stykker, så man kan få energiindholdet ud af dem, og i den sidste ende skal man have et kar, hvori man kan producere f.eks. biogas fra de restprodukter, man har.
Det er jo noget af det, der gør, at vi også har forhåbninger om, at anden generation bliver et billigere produkt end første generation. Men vi ved det ikke, og derfor har vi også sagt i det her beslutningsforslag, at vi under alle omstændigheder skal forberede lovgivningen eller reglerne med henblik på at sikre, at anden generation, når vi har den på markedet, får forrang for første generation. Men vi skal altså i gang nu.
Jeg mener altså ikke, at det går at blive ved med at træde vande. Sidste gang var sidste forår, det er ca. 1 år siden, det var faktisk i februar sidste år, vi startede med beslutningsforslaget. Der trådte regeringen til dels vande, eller rettere sagt: De Konservative var simpelt hen imod, mens Venstre lidt mere trådte vande.
Nu bruger man så det argument, der hedder: Jamen nu skal vi afvente energistrategien, der jo snart kommer her inden for x antal måneder eller uger, eller hvad det nu er. Og den konservative ordfører siger: Vi ville hellere gøre noget andet. Jamen hvad er det andet? Altså, vi kan jo ikke få bedre miljø, hvis vi bare hele tiden skal høre tale om, at vi hellere ville gøre noget andet eller noget mere.
Vi har stadig væk ikke fundet ud af, hvad det er, regeringen vil, og hvor meget mere det er. Så jeg har sådan set et meget klart spørgsmål til transport- og energiministeren: Hvilket niveau skal vi op på i bedre miljø inden for vores transportsektor inden for de næste år? Kunne ministeren ikke komme med det niveau, så vi kan høre det?
Så sagde ministeren med hensyn til de 100 mio. kr., som vi foreslår at der afsættes hvert år til udvikling, at regeringen allerede har afsat penge: 200 mio. kr. Det er godt nok over 4 år, så det giver altså 50 mio. kr. om året. Men sagen er jo, at det her er noget, der både skal bruges til udvikling af andengenerationsbiobrændstoffer og til andre drivmidler til biler.
Det kan være elbiler, det skal bruges til, det kan være brintbiler, det skal bruges til, men vi har simpelt hen brug for at få den udvikling i gang, for på et tidspunkt skal vi altså vinke farvel til forbrændingsmotoren og den type bil, vi har kørt i i mange år, fordi den simpelt hen er for ineffektiv og giver os for store problemer. Transportsektoren er nemlig efterhånden en meget stor faktor i forbindelse med udslippet af drivhusgasser, og det er steget helt kolossalt siden 1990. Faktisk er det sådan, at transportsektoren æder en meget stor del op af de ting, som er gjort inden for energisektoren.
Det sidste problem, vi har med det her, er selvfølgelig forsyningssikkerhed. Man kan der sige, at Danmark har olie nok i Nordsøen i øjeblikket. Jo tak, men det er jo ikke sådan, at vi har en særlig pris for den danske olie. Den handles på verdensmarkedet, og vi ved alle sammen, at tendensen er opadgående. Der er så nogle svingninger fra uge til uge og måned til måned, men tendensen er opadgående.
Så vil jeg gerne sige tak til hr. Lars Christian Lilleholt for at være positiv over for vores forslag og sige, at det er et helt centralt emne. Jeg kan forstå på det, at hr. Lilleholt på en eller anden måde er blevet bedt om at holde lav cigarføring, og det synes jeg er smadderhamrende ærgerligt, for jeg synes virkelig, det var godt, da hr. Lilleholt gik ud og sagde: Ja, vi vil have 6 pct. biobrændstoffer i vores transportsektor herhjemme i 2010. Flot gået og rigtig meget ros for det.
Jeg kender hr. Lilleholt godt nok til at vide, at det gør han ikke, medmindre han har sit bagland i orden. Men der må så være nogle, der er kommet og har pustet ham i nakken, eller hvad de nu har gjort over for ham, og sagt: Nu holder du bare en virkelig lav profil i dag. Det er bare smadderærgerligt, så det må vi se i sammenhæng med den samlede energistrategi.
Til hr. Kim Mortensen fra Socialdemokraterne vil jeg også sige tak for de positive ord. Hr. Kim Mortensen sagde imidlertid også, at ambitionsniveauet var for lavt efter Socialdemokraternes mening. De ville hellere have 10 pct. biobrændstoffer i 2010.
Se, det er jo det, jeg ikke ville kalde et spørgsmål om ambitionsniveau, for vores ambitionsniveau er faktisk at sige: Lad os løbe det her i gang, men satse på, at det, der kommer til at dominere markedet, er andengenerationsbiobrændstoffer. Og selv om jeg gerne ville tro på det, så føler jeg mig altså ikke overbevist om, at vi har andengenerationsbiobrændstoffer ude på markedet i 2010. Når jeg ikke gør det, er det, fordi det stadig væk er pilotanlæg; det skal over i demonstrationsanlæg, og så skal der bygges fuldskalaanlæg. De skal selvfølgelig gennem en VVM-godkendelse og alle de andre ting.
Det vil sige, at fra det øjeblik, hvor man har afprøvet det i demonstration, til man har det ude på markedet, går der faktisk et par år. Det er derfor, vi ikke er gået højere op med målsætningen for 2010 end det, EU har sagt indtil videre. Vi mener selvfølgelig ikke, at første generation er en holdbar løsning på længere sigt, den er et mellemstadie, som vi skal benytte os af her og nu for at gøre noget af det, der skal gøres ved transportsektoren. Der skal gøres meget mere.
Men derfor synes jeg faktisk, det er lidt forkert at sige, at ambitioner handler om, hvor mange procenter man sætter på. Det er jeg ikke enig i. Vi har også brug for, at der bliver lavet en strategi for naturen, for, hvordan vi dyrker og anvender energiafgrøder, så vi ikke risikerer, at det bliver et minus for naturen, men sikrer os, at det faktisk bliver et plus for naturen. Det ved jeg vi kan gøre, hvis bare vi gør det ordentligt, men vi har brug for at få sådan en strategi udviklet.
Til fru Tina Petersen vil jeg sige: Ja, det var et spørgsmål om at være positiv, men det var ikke lige måden. Jeg kan sådan set ikke finde nogen bedre måde. Måden med at give skattelettelser er i hvert fald helt forfærdende elendig. Det gælder også måden med bare at sige, at når nu Statoil - og det er flot, at Statoil har gjort det - udbyder på markedet, så er det der jo. Nej, det ville ikke give det tilstrækkelige træk for at få investeringerne frem, og det tror jeg fru Tina Petersen kan få bekræftet hos Statoil og de andre benzinselskaber.
Så sagde fru Tina Petersen, at Dansk Folkeparti ville tale om en national, tværfaglig strategi for energi og transport. Det var sådan set det, jeg regnede med at transport- og energiministeren allerede var kommet med for adskillige måneder siden, for det er jo sådan set det, vi har bedt om. Vi har nemlig bedt om, at transport også er med der.
En af de ting, fru Tina Petersen pegede på, var, at man jo også kunne afgiftsdifferentiere på biler, og der vil jeg så gerne høre: Er det noget, Dansk Folkeparti vil være med til? For jeg synes, det er vældig positivt, hvis man virkelig vil være med til at gøre de benzinslugende biler dyrere og så gøre de virkelig miljøvenlige biler, dem, der kører rigtig langt på literen, billigere. Det vil jeg meget gerne have et svar på.
Også tak til hr. Martin Lidegaard for at slå så kraftigt på forsyningssikkerheden, som jeg synes er vigtig, og til hr. Per Clausen for at støtte den del, der er om forskning. Dog vil jeg sige, at noget af det, hr. Per Clausen sagde om første generation eller under første punkt, holder ikke. Altså, hvis man f.eks. siger, at vi skulle opfylde den her målsætning på første generation, så ville det ikke tage mere end et par procent af dansk landbrugsareal, og det betragter jeg ikke som nogen fare.