Jeg skal starte med at sige tak for den behandling, der har været af det her beslutningsforslag. Det har jo på mange måder været en positiv behandling.
Startende med ministerens indledende bemærkninger vil jeg bare sige, at hvis forslag fra Enhedslisten aldrig fik en hårdere medfart fra ministres side, var der jo ikke meget grund til at være bekymret, andet end at man selvfølgelig kunne komme lidt i tvivl om, hvorvidt Enhedslisten nu også var så meget til venstre og så meget i opposition, som vi selv går rundt og tror. Men det ville selvfølgelig være meget rart.
Så har der været lidt debat om, hvor lang tid det tager at nedsætte arbejdsgrupper og sådan noget. Det gav så anledning til, at jeg af den konservative ordfører nærmest blev rost for at være en meget hurtig og handlekraftig mand, og det er jeg selvfølgelig i og for sig taknemlig for.
Jeg er tidligere under behandlingen af, jeg tror faktisk, det var det med svinetransporterne, kommet til at give udtryk for, at jeg godt kunne forstå, at ministeren indimellem skulle have lidt tid til at udføre sit arbejde, og der fik jeg jo det meste af den anden opposition på nakken. Så jeg vil ikke give udtryk for nogen forståelse for, at det skal tage et år at nedsætte sådan en arbejdsgruppe, men bare sige, at når det nu er sket, er det jo godt, og at hvis det, at det først sker nu, kan give anledning til, at Enhedslisten kan få lidt af æren for det, er det jo også godt. Og det kan jeg jo så rolig sige, fordi andre har nævnt det, så lad os bare tage det med.
Men jeg synes, det er positivt, og jeg synes også, det er meget fornuftigt, at man får nedsat en sådan arbejdsgruppe. Jeg kan da forsikre ministeren for, at ligesom andre har givet udtryk for, at de vil følge med i, hvor hurtigt det skrider frem med arbejdet, så vil vi også gøre det fra Enhedslistens side. Og vi vil da selvfølgelig også, hvis vi synes, det tager for lang tid, vende tilbage med både forespørgselsdebatter, § 20-spørgsmål og for den sags skyld også nye beslutningsforslag. Den tidligere sag, vi har haft i dag, viste jo, at der kan bruges alle mulige metoder til at få sat tempo på det. Så det vil vi selvfølgelig gøre.
Den modtagelse, forslaget fik fra de forskellige partier, var jo i al væsentlighed positiv. Jeg må indrømme, at det lød til, at hr. Jens Kirk nok ville få svært ved at støtte et lovforslag på det her område, næsten uanset om det kom fra regeringen eller ej. Men mon ikke, at det alligevel ender med, ligesom det gjorde under et tidligere punkt i dag, at Venstre godt kan finde sine egne ben, hvis der i øvrigt er enighed i Folketinget om det.
Jeg tror i hvert fald ikke, at Venstre under den nuværende regering har tænkt sig at slå sig op på sådan at være et oppositionsparti på dyrevelfærdsområdet. Men selvfølgelig er det i og for sig meget rart, når hr. Jens Kirk giver udtryk for de synspunkter og de bekymringer, han har, for så har man jo ligesom hørt, hvad dansk landbrug kunne finde på at skrive og sige, når de skal reagere på de her ting.
Ellers synes jeg jo, at det mest var positive reaktioner, sådan at forstå, at der i hvert fald er flertal for, at der skal være en lovregulering af kvægs vilkår, og at der er en forståelse af, at det er nødvendigt. Der var også enighed om, at det forslag, vi har fremsat, i hvert fald på en række områder modsvarer nogle af de ting, der kom fra Det Dyreetiske Råd, og også modsvarer nogle af de behov, der nok er.
Udgangspunktet for vores forslag er jo sådan set det, at vi synes, at vi måske har forsømt her i Folketinget - også andre steder - at beskæftige os med kvægs dyrevelfærdsmæssige forhold. Der har været ekstremt meget fokus på transport af svin, og der har også været enormt meget fokus på svins vilkår, uden at det i øvrigt har ført til tilfredsstillende forhold, men vi synes også, at det kunne være passende at fremhæve kvægområdet.
Det er jo sådan, at hvis man kigger på den strukturudvikling, der er i landbruget, hvor størrelsen på kvægbesætninger, især når man snakker om malkekøer, vokser meget, kan man se, at der faktisk også sker det, at der er en mindre andel af køerne, der rent faktisk kommer på græs. Det synes vi sådan set er en utilfredsstillende udvikling.
Jeg vil da ikke afvise, at vi også i fremtiden skal have en udvikling på landbrugsområdet, som fører til, at man får større besætninger, men jeg vil bestemt afvise, at vi skal have større besætninger, hvis det betyder, at man ikke er i stand til f.eks. at gennemføre et forslag om, at køer skal have mulighed for at komme på græs, hvis den undersøgelse, som nu skal laves, bekræfter det, vi indtil nu ved, nemlig at det er bedst for dyrevelfærden.
For det er jo sådan, at de undersøgelser, der findes på området indtil nu, tyder på, at det, at køer kommer på græs, får mulighed for afgræsning, er en dyrevelfærdsmæssig fordel, og der findes endnu ikke undersøgelser, der viser, at man skulle kunne opnå tilsvarende resultater med løsdriftsstalde.
Det må vi selvfølgelig vende tilbage til, når der kommer et resultat af den her undersøgelse, men vores udgangspunkt er altså, at den strukturudvikling, der skal være i landbruget, må tage hensyn til og tage udgangspunkt i, at vi også kan sikre den bedst mulige dyrevelfærd. Om det så får nogen betydning for, hvor store besætningerne kan være, er jo en anden problemstilling, som vi må se på efter det.
Når vi har valgt at fremsætte det her konkrete forslag, som nogle har sagt sådan set kun er et delelement i hele spørgsmålet om kvægs velfærd - det fremgår jo også af den grundige redegørelse, der er kommet fra Det Dyreetiske Råd - er det jo, fordi det er et område, hvor der faktisk findes nogle konkrete erfaringer. Altså, man har jo faktisk drevet økologisk landbrug i det her land i nogle år efterhånden, og det vil sige, at man også har haft kvæg på økologiens betingelser, og dels har kunnet konstatere, at det godt kan lade sig gøre at drive også malkebesætninger på de præmisser, dels har kunnet konstatere, at det faktisk gav nogle dyrevelfærdsmæssigt bedre resultater. Det betyder også, at man i en eventuel omstillingsproces har mulighed for at tage udgangspunkt i nogle konkrete erfaringer.
Det er sådan set udgangspunktet for, at vi har fremsat det her forslag. Vi har også fremsat det ud fra, at Det Dyreetiske Råd jo også har nævnt, at de finder, at det er en naturlig og forholdsvis enkel måde at løse nogle dyrevelfærdsmæssige problemer for køerne på.
Når man så oven i købet har fremsat et forslag, der har fået hr. Ole Glahn til at mindes barndommens - eller var det ungdommens? - tid på landet og har inspireret hr. Christian
H. Hansen til dybe studier af Morten Korchs samlede værker, er det jo for så vidt en debat, der på den måde også har virket inspirerende i forhold til at hive nogle spændende og sjove ting frem. Jeg skal dog understrege - også på trods af den morsomhed, hr. Christian H. Hansen kom med, om, at køerne nu skulle trækkes ud i snor - at baggrunden for, at vi har fremsat det her forslag, ikke er grundige studier af Morten Korch, og det er for så vidt heller ikke mine efterhånden noget sådan slørede erindringer om barndommen, som i øvrigt heller ikke var på landet, men inde i en by, men at vi faktisk opfatter det sådan, at der er tale om nogle reelle dyrevelfærdsmæssige problemer, der med nogle forholdsvis enkle midler kan løses. Det er det her forslag et udtryk for, og vi ser frem til den videre behandling i forbindelse med den rapport, der kommer fra Justitsministeriet. Jeg er sikker på, at om ikke så forfærdelig lang tid vil vi også have en lovgivning på det her område, der i hvert fald stiller køerne bedre dyrevelfærdsmæssigt. Om det så også stiller køerne dyrevelfærdsmæssigt så godt, at Enhedslisten vil mene, at det er tilfredsstillende, og vil love aldrig at tage sagen op igen, er jo en helt anden sag.