Folketingets Retsudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             2 .  februar 2007

J nr.             441-26

  

 

Retsudvalget har i brev af 12. januar 2007 stillet mig følgende spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om obligatorisk videoovervågning i taxaer (B23).

 

Spørgsmål nr. 7

 

"Ministerens kommentarer udbedes til vedlagte materiale modtaget af Taxachaufførernes Landsklub under foretræde for udvalget 11/1-07: - Oversigt over antal nødsituationer pr. måned (Göteborg), - Oversigt over overfald, røverier og trusler mod taxichauffører i 2006."

Svar:

 

Jeg skal indledningsvis bemærke, at det forelagte materiale ikke indeholder kildehenvisninger, ligesom det ikke fremgår, hvem der har udarbejdet materialet og hvilke baggrundsoplysninger, der i øvrigt har ligget til grund for udarbejdelsen. Det gør det vanskeligt indholdsmæssigt at forholde sig til materialet.    

 

Omfanget af de beskrevne episoder virker umiddelbart omfattende og indikerer, at hvervet som taxavognmand eller chauffør ikke er uden risiko.

 

Jeg vil gerne i den forbindelse generelt bemærke, at det selvfølgelig er uacceptabelt, at sagesløse mennesker, herunder også taxichauffører, under udøvelsen af et erhverv udsættes for forbrydelser.

 

Det er desværre vanskeligt at sikre sig fuldstændigt imod en sådan uret, og det er navnlig vanskeligt at sikre mennesker, der er i et erhverv, hvor de optræder alene, og som også skal have mindre pengebeløb med sig, imod personer, der ikke føler sig bundet af de almindelige og basale spilleregler, der er i samfundet.

 

Det er imidlertid min opfattelse, at vores straffelovgivning yder god beskyttelse mod den form for uret, men jeg må samtidig slå fast, at ingen lovgivning eller magt yder fuldstændig beskyttelse imod alle tænkelige forhold, f.eks. imod personer, som ikke forstår og ikke kan bedømme betydningen og rækkevidden af deres handlinger imod andre mennesker.

 

Jeg har med tilfredshed noteret mig, at taxibranchen selv tager initiativer til at sikre branchens udøvere bedst muligt.

 

Jeg har således konstateret, at branchen i et vist omfang bl.a. benytter de GPS-systemer, der udover at styrke serviceniveauet, bidrager væsentligt til at skabe tryghed for chaufførerne. Andre har indgået en samarbejdsaftale med Falck eller andre samarbejdspartnere om et system, som blandt andet også indeholder en overfaldsalarm. Såfremt denne overfaldsalarm aktiveres, går opkaldet direkte til Alarmcentralen, og der kan straks sendes professionel hjælp til stedet. Tilsvarende er der som bekendt også en del taxaer i branchen, der benytter sig af kameraovervågning, herunder ikke mindst i de større byer.

 

Jeg vil pege på, at branchen selv tillige har fokus på konfliktafværgelse, ligesom konfliktafværgelse er emner, der indgår i de obligatoriske kvalifikationsuddannelser for henholdsvis taxachauffør og vognmand. Sidst men ikke mindst vil jeg naturligvis opfordre chauffører til at politianmelde eventuelle episoder.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen