Betænkning afgivet af Retsudvalget den 29. marts 2007

Betænkning

over

 Forslag til folketingsbeslutning om obligatorisk videoovervågning
 i taxaer

[af Kim Christiansen (DF) m.fl.]

 

1. Udvalgsarbejdet

Beslutningsforslaget blev fremsat den 3. november 2006 og var til 1. behandling den 6. december 2006. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 5 møder.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Taxachaufførernes Landsklub. Transport- og Energiministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.

Deputation

Endvidere har Taxachaufførernes Landsklub mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til beslutningsforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 8 spørgsmål til transport- og energiministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, KF, RV, SF og EL) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.

Venstre og Det Konservative Folkeparti finder, at det foreliggende beslutningsforslag om obligatorisk videoovervågning vil være et unødigt indgreb i den aftalefrihed, der følger af den danske arbejdsmarkedsmodel, hvorefter arbejdsgivere og arbejdstagere uden statslig indblanding aftaler vilkårene for arbejdets udførelse, herunder sikkerhedsforhold, der ligger ud over et vist lovsikret minimumsniveau.

Af høringssvarene fremgår, at man i visse byer har indført videoovervågning på frivillig basis, og at der blandt chaufførerne i de pågældende byer er stor tilfredshed hermed. Det oplyses også, at alle vognene tilknyttet en central i Storkøbenhavn har indført overvågning på frivillig basis. Det er oplagt, at et krav om videoovervågning fra arbejdstagerne til arbejdsgiverne kunne fremføres i forbindelse med overenskomstforhandlingerne på området. Hvis der er tale om uorganiseret arbejdskraft, kan det indgå i den enkeltes forhandling om vilkårene for arbejdet mellem den enkelte chauffør og vognmand. På baggrund af disse oplysninger konstaterer Venstre og Det Konservative Folkeparti, at det er en reel mulighed for vognmænd og chauffører at aftale videoovervågning i taxaer på frivillig basis.

Venstre og Det Konservative Folkeparti bemærker, at der ikke er lovmæssige hindringer for etablering af videoovervågning af den enkelte taxa – dog skal de indsamlede oplysninger behandles i overensstemmelse med reglerne i persondataloven, og der bør f.eks. foretages tydelig skiltning. Ved alle forslag om overvågning skal hensyn til privatlivets fred – i nærværende tilfælde både for chauffører og kunder – afvejes i forhold til sigtet med og virkningen af overvågningen. Venstre og Det Konservative Folkeparti finder det tvivlsomt, om forslaget vil afhjælpe overfald på taxachauffører eller disses kunder. Det forekommer derfor ikke indlysende, at der fra statslig side skal udformes regler, der påfører erhvervet en byrde. Særlig ikke, når der ikke er fremlagt undersøgelser, der klarlægger, hvilken virkning videoovervågning har i forhold til både forebyggelse af potentielle overfald og opklaring af allerede stedfundne overfald.

Det Radikale Venstre ønsker naturligvis at forebygge vold og utrygge forhold for chauffører, men Det Radikale Venstre finder det uheldigt ligefrem at påbyde overvågning, hvor det i forvejen er fuldstændigt lovligt og frit for private at installere overvågningskameraer. I de større danske byer er det således i dag helt almindeligt, at taxaer er forsynet med videokameraer, hvorimod det er sjældent forekommende i landdistrikter og på småøer. I vogne, der udelukkende kører dagture, er det heller ikke sædvanligt med overvågningskameraer. Det Radikale Venstre ser ingen grund til at påbyde kameraer i samtlige hyrevogne, men kan tilslutte sig ideen om, at taxinævnene eventuelt kan beslutte lokale løsninger.

Socialistisk Folkeparti har stor forståelse for de alvorlige problemer i forbindelse med hensyn til arbejdsmiljøet, som er kommet frem i henvendelser og foretræde for udvalget, som fører til behov for mulighed for at overvåge passagerer i storbyen om natten.

Der er helt givet behov i de store byer for, at man som chauffør pÃ¥ visse tidspunkter af døgnet har mulighed for, at der kan foretages overvÃ¥gning af passagererne. Omvendt finder Socialistisk Folkeparti, at det kan være et overflødigt krav for mange chauffører og vognmænd i mindre provinsbyer og landdistrikter, hvor der ikke er samme problemer som i storbyerne.

Socialistisk Folkeparti afviser derfor forslaget, men opfordrer i stedet til, at taxinævnene overvejer, om der konkret er behov for overvÃ¥gning i taxaen i det lokale omrÃ¥de, nævnet dækker. Herved kan dette initiativ mÃ¥lrettes, uden at den lille vognmand, som fortrinsvis kører pensionister og skolebørn, tvinges til denne investering.

Enhedslisten ønsker størst mulighed sikkerhed for taxachauffører. Det skal stÃ¥ lysende klart. Alligevel kan Enhedslisten ikke kan støtte dette forslag.

Af principielle grunde ønsker Enhedslisten mindst mulig overvågning i det offentlige rum, og taxaer er en del af det offentlige rum, ligesom tog og gader og stræder er det. Ifølge en opgørelse fra 3F fandt der sidste år 50 overfald sted på taxachauffører. Det er 50 for mange. For Enhedslisten er det imidlertid vigtigt at kigge på de midler, man tager i brug for at forebygge, i forhold til hvor stort problemet er. Ligesom Enhedslisten ikke er indstillet på at indføre generel overvågning af gader og stræder, selv om der her sker overfald og anden kriminalitet, er Enhedslisten ikke indstillet på at tvangsindføre kameraovervågning i taxaer. I Danmark køres der millioner af taxature hvert år. I 50 tilfælde ender det med vold mod chaufføren. Og i en række af de 50 tilfælde af overfald sidste år, ville videoovervågning i taxaen ikke have hjulpet, eftersom overfaldet først skete, efter at kunden var steget ud af vognen, eller inden kunden var steget ind i vognen. Der er derfor ikke et rimeligt forhold mellem indskrænkningen i privatlivets fred og fordelene ved at indføre videoovervågning.

Enhedslisten ser derfor hellere, at man løser problemet pÃ¥ en anden mÃ¥de. Først og fremmest bør der ske en bedre uddannelse af taxachauffører, eksempelvis bør der være et kursus i konflikthÃ¥ndtering. Herudover kunne man ogsÃ¥ lave en adskillelse mellem for- og bagsæde, sÃ¥ledes som det findes i engelske taxaer. Enhedslisten ville ogsÃ¥ kunne støtte et forslag om tvungen GPS i vognene, sÃ¥ eksempelvis hyrevognskontoret i givet fald kunne se, hvor den enkelte taxa var.

Et mindretal i udvalget (S og DF) indstillet beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

  Birthe Rønn Hornbech (V) Â  Michael Aastrup Jensen (V) Â  Karsten Nonbo (V) Â  Søren Pind (V) Â  Peter Skaarup (DF) fmd.  Kim Christiansen (DF) Â  Hans Kristian Skibby (DF) Â  Tom Behnke (KF) Â  Allan Niebuhr (KF) Â  Karen Hækkerup (S) Â  Per Kaalund (S) Â  Lissa Mathiasen (S) Â  Frode Sørensen (S) Â  Elisabeth Arnold (RV) Â  Simon Emil Ammitzbøll (RV) Â  Sanne Schroll (SF)  Line Barfod (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

 

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 23

Bilagsnr.

Titel

1

Tidsplan for udvalgets behandling af forslaget

2

Henvendelse af 8/1-07 fra Taxachaufførenes Landsklub

3

1. udkast til betænkning

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 23

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om redegørelse for, i hvilket omfang spørgsmålet om videoovervågning i taxier indgår i – og må forventes at komme til at indgå i – aftaler mellem relevante parter på arbejdsmarkedet, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om, hvor mange taxavognmænd eller -firmaer der allerede har indført videoovervågning i deres vogne efter de gældende regler, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om, hvad de økonomiske konsekvenser er for vognmændene, hvis forslaget gennemføres, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm., om forslaget kan gennemføres på en sådan måde, at det sikres, at optagelser bevares forsvarligt og destrueres efter et bestemt tidsrum, og sådan at persondatalovens bestemmelser i øvrigt overholdes, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm., om ministeren vil sende beslutningsforslaget i høring hos relevante organisationer og foreninger og tilsende udvalget høringssvarene, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/1-07 fra Taxachaufførernes Landsklub, til transport- energiministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm. om kommentar til materiale fra Taxachaufførernes Landsklub fra foretræde 11/1-07, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm., om det vil have dagpengemæssige konsekvenser for en chauffør, hvis vedkommende nægter at tage anvist arbejde som taxachauffør med begrundelse om manglende sikkerhed, hvis vognen ikke er udstyret med kameraovervågning, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå