Tv-overvågning, som ministeren har redegjort for, er jo rent faktisk tilladt i dag, men der eksisterer ikke et påbud om det. I et svar til Retsudvalget har ministeren også sagt, at et sådant krav til taxaers indretning og udstyr alene skal være begrundet i hensyn til sikring af fornuftig betjening af kunderne og effektiv kontrol med omsætning. Så det, vi altså kan lovgive om, er betjeningen og den service, der ydes over for kunderne, og så i øvrigt om, hvorvidt der kommer penge i kassen til vognmanden.
Om der bliver spillet hasard med chaufførens sikkerhed, mener ministeren så ikke er et spørgsmål, der kan lovgives om; det skal man aftale sig frivilligt ud af. Jeg mindes en række områder, hvor man går ind og lovgiver rent arbejdsmiljømæssigt netop for at sikre, at medarbejderne ikke blive syge af det job, de er ansat i.
Senest har vi jo lavet en temmelig restriktiv rygelovgivning netop for at beskytte tjenerne mod ikke at blive udsat for passiv rygning. Så ved jeg ikke, hvad der er farligst: at blive udsat for passiv rygning eller blive kørt ud i Sydhavnen og få bundet en strik om halsen. Men det er selvfølgelig en vurdering. Dansk Folkeparti foreslår, at der indføres pligt for taxavognmænd til at installere tv-overvågning i taxaer med henblik på dels at forebygge røverier, dels at give politiet et bedre redskab til at opklare røverier mod taxachauffører.
Endelig skal man se det på den måde, at det her altså også er en service over for kunderne. Det har været meget fremme i dagspressen, at der desværre også i taxabranchen er brodne kar, og her er det faktisk farligere for kunden at tage en taxa, end det er for chaufføren. Så man kan sige, at det her vender i begge retninger, at der er mange aspekter i det, og at der er en rigtig sund fornuft i at indføre det.
Jeg er selvfølgelig glad for den opbakning, der har været tilkendegivet fra Socialdemokratiets side, og jeg fornemmer også en opbakning fra SF og lidt fra De Radikale. Der var fra SF en kort bemærkning om udgiften, og til den vil jeg sige, at udgiften altså er den samme, uanset om det er i byerne eller det er på landet, man installerer et kamera. Men ellers synes jeg, det var positivt.
Jeg vil appellere til, at alle herinde går ind for et bedre arbejdsmiljø, og det tror jeg alle gør, og derfor har jeg svært ved at forstå regeringens modstand mod det her forslag. Vi lovgiver om, om folk sidder rigtigt på deres arbejdspladser, om de får ondt i ryggen, om de står rigtigt, om de løfter rigtigt, men vi vil ikke lovgive, så en taxachauffør får mindsket risikoen for at blive overfaldet på sit arbejde.
Det kunne jo måske også have den positive effekt, at der ikke var så stor udskiftning blandt taxachauffører. Det er et af de erhverv, hvor der er allerstørst udskiftning blandt chaufførerne, netop på grund af det store pres, der ligger på dem, når de kører i aften- og nattetimerne. Samtidig med det er det nok også et af de allerdårligst lønnede erhverv. Så her synes jeg også, at vi har en forpligtelse til at gå ind og give dem en hånd og sikre, at de kan passe deres arbejde på betryggende vis.
Det har også været nævnt, at det her ikke har været noget ønske fra branchen. Det er altså ikke korrekt.
I Storkøbenhavns Taxi-Fører Forening, som tæller 600 medlemmer, har det været et meget stort ønske at få indført obligatorisk videoovervågning. Så vil jeg lige til sidst gøre opmærksom på, at der i indeværende år til og med den 9. oktober er sket 48 voldelige overfald på taxachauffører. Det er da noget, man kan forholde sig til. I samme periode er der i hvert fald ikke 48 tjenere, som er døde som følge af passiv rygning, som man lige har lovgivet om. Så jeg synes, der er meget fornuft i det her, og jeg er glad for de partier, der støtter forslaget. Der er selvfølgelig nogle specifikationskrav, krav til persondataloven, krav til, hvem der kan kigge i de her oplysninger, og det skal vi selvfølgelig diskutere i udvalgsarbejdet og i det endelige lovgivningsarbejde, når det her forhåbentlig bliver vedtaget, således at vi selvfølgelig får lavet noget, der også er en vis fornuft i. Jeg takker for opbakningen.