FORSVARETS EFTERRETNINGSTJEN ESTE
9. maj 2007
SITUATIONS- OG TRUSSELSVURDERING FOR IRAK.
1.     Fire år efter Saddam Husseins fald fortsætter bestræbelserne på at opbygge en ny irakisk stat under ledelse af den demokratisk valgte regering og med støtte fra koalitionen. Situationen har udviklet sig til borgerkrig, hvor irakerne kæmper om territorier, ressourcer og politisk magt, og landet er præget af opløsning og udbredt kaos.
2.     Den irakiske regering er splittet langs religiøse og etniske skillelinjer. Forholdet mellem især de sunniarabiske og shiitiske ministre er præget af dyb mistillid. De politiske bevægelser, som repræsenterer de religiøse og etniske grupper, udviser ikke vilje til at indgå politiske kompromiser, og flere af bevægelserne tager direkte eller indirekte del i den væbnede konflikt.
3.     Over 600.000 irakere er blevet internt fordrevet siden angrebet i februar 2006 på Den Gyldne Moske i Samarra og endnu flere er flygtet til nabolande. Antallet af dræbte irakere er meget højt. Langt størstedelen dør som følge af volden mellem Iraks religiøse og etniske grupper.
4.     De væbnede konfrontationer mellem irakerne finder primært sted i Iraks etnisk-religiøst blandede provinser: Bagdad, Diyala, Tamim og Ninawa. Områderne har oplevet etnisk-religiøse udrensninger, som har medført betydelige flygtningestrømme. Udrensninger og fordrivelser bevirker, at Irak efterhånden opdeles i etnisk og religiøst homogene områder: et kurdisk område, et sunniarabisk område og et shiitisk område.
5.     Den irakiske regering har længe været under betydeligt pres fra koalitionen for at sætte en forsoningsproces i gang, som skal forhindre denne udvikling. Regeringen har taget enkelte skridt af mere symbolsk karakter. Der er dog ikke tegn på, at de irakiske grupperinger reelt er parate til forsoning. Tværtimod konsoliderer shiitterne og kurderne deres greb om statens magtinstitutioner på sunniarabernes bekostning.
6.     En stor del af Irak ligger reelt uden for centralregeringens kontrol. Den Kurdiske Region har udstrakt autonomi og i det centrale og sydlige Irak er store omrÃ¥der under ikke-statslige væbnede gruppers kontrol: shiitiske militser, sunÂnitiske oprørsgrupper eller militante sunniekstremister. Grupperne stÃ¥r samtidig bag omfattende organiseret kriminalitet og demonstrerer deres magt gennem henrettelÂser, tortur og intimidering.
7.     I februar 2007 iværksatte koalitionen og den irakiske regering en fælles sikkerhedsplan, der skal dæmme op for den etnisk-religiøse voldsspiral i Bagdad. Planen betragter Bagdad som nøglen til at skabe betingelserne for national forsoning og genopbygning. Operationen har i sine første måneder i et vist omfang dæmpet den etnisk-religiøse vold i Bagdad. I forbindelse med operationen og efter aftale med den irakiske regering har de shiitiske militser mindsket deres tilstedeværelse i Bagdad. De shiitiske militser er imidlertid begyndt at vende tilbage til Bagdad, og voldsniveauet er begyndt at stige.
8.     Politiet er det svageste led i den irakiske sikkerhedsstruktur. Militserne har betydelig indflydelse i politiet, hvilket begrænser politiets evne til at operere pÃ¥ tværs af militsernes interesser. Den irakiske hær forlader sig i meget høj grad pÃ¥ støtte fra koalitionens enheder. Den irakiske hær vil ikke pÃ¥ kort sigt være i stand til at vaÂretage sikkerhedsansvaret i Irak. Specielt situationen i det centrale Irak overstiger den irakiske hærs formÃ¥en. Den irakiske hær vil desuden pÃ¥ kort sigt ikke være i stand til at klare egen logistik. For tidlig overdragelse af sikkerhedsansvaret vil bevirke, at oprørere, terrorister og militser udvider de omrÃ¥der i Irak, hvor de fungerer som de reelle magthavere.
9.     FE vurderer, at koalitionens tilstedeværelse dæmper konÂflikten mellem Iraks religiøse og etniske grupper. Det er sandsynligt, at konflikten vil eskalere, hvis koalitionen trækker sig ud, før der findes en politisk løsning pÃ¥ konflikten mellem Iraks befolkÂningsgrupper. Det er desuden sandsynligt, at det vil føre til betydeligt øget enÂgagement i Irak fra nabostaterne, hvis koalitionen trækker sig tilbage i utide.
10.   Iraks nabolande har i varierende grad engageret sig i konflikten i Irak. Irans involvering er betydelig og finder sted pÃ¥ flere niveauer. De arabiske lande er i stigende grad bekymret over de regionale konsekvenser af den ændrede magtbalance mellem Iraks etÂniske og religiøse grupper og den eskalerende vold i landet. De arabiske lande har hidtil været tilbageholdende med at engagere sig i Irak, men i løbet af det seneste Ã¥r har Saudi-Arabien indtaget en mere aktiv rolle i forhold til konflikten. OgsÃ¥ Tyrkiet ser med stor bekymring pÃ¥ udviklingen.
11.   Irak er inde i en ond cirkel, hvor den alvorlige sikkerhedsÂsituation begrænser den økonomiske vækst, skaber arbejdsløsÂhed, højere inÂflation og voksende fattigdom. Særlig kritisk er desuden den udÂbredte manÂgel pÃ¥ brændstof og elektricitet. Alle disse forhold underminerer tilliÂden til den irakiske regering og skaber bedre rekrutteringsvilkÃ¥r for militser, opÂrørsgrupper og sunniekstremistiske terrorgrupper.
12.   Voldsniveauet, herunder antallet af angreb mod koalitionen, i de ni provinser i det sydlige Irak er betydeligt lavere end i det centrale Irak. Det skyldes især, at den primære konflikt i Irak mellem sunniarabere og shiitter kun i begrænset omfang finder sted i det overvejende shiitiske Sydirak. Mange sunniarabere er dog flygtet fra området for at undgå volden.
13.   Sikkerhedssituationen i Sydirak er præget af magtkamp mellem mere modeÂrate og mere radikale shiitiske militser om kontrollen med regionen. I den briÂtisk ledede divisions ansvarsomrÃ¥de er ansvaret for sikkerheden overdraget til iraÂkerne i provinserne Muthanna, Dhi Qar og Maysan. I Basra forventes det at ske i efterÃ¥ret 2007. Efter overgangen til irakisk provinskontrol i Muthanna og Dhi Qar har de mere moderate bevægelser, særligt SCIRI og Badr, overtaget magten. DeÂres greb om magten bliver dog vedvarende udfordret af den mere radiÂkale Sadr-bevægelse. I Maysan er der en skrøbelig vÃ¥benhvile mellem SCIRI/Badr og al-Sadrs milits Jaish al-Mahdi. I Basra er styrkeforholdet melÂlem moderate og radikale bevægelser uafklaret. Magtkampen mellem de shiitiÂske bevægelser, særligt SCIRI, Sadr-bevægelsen og Fadila, giver sig løÂbende udslag i intimidering og likvideringer. Sadr-tilhængerne har betydelig væbÂnet kapacitet og kontrollerer store dele af Basra politi. En stor del af volden er ogsÃ¥ relateret til organiseret kriminalitet og opgør mellem stammerne.
14.   Fremtidsperspektiverne for Irak er dystre. Det er ikke sandsynligt, at den demokratisk valgte regering inden for den nærmeste Ã¥rrække vil kunne opbygge en stærk irakisk stat med en effektiv, civil administration og sikkerhedsstyrker, som nyder hele befolkningens tillid. Det er heller ikke sandsynligt, at nabostaterne, endsige koalitionen, vil acceptere, at Irak formelt bliver opdelt i to eller flere selvstændige stater.Â
15.   FE anser det for mest sandsynligt, at centralregeringen i Bagdad i de kommende år vil have begrænset autoritet, legitimitet og indflydelse. Statens institutioner, deriblandt civil administration og sikkerhedsstyrker, vil være ineffektive, korruption vil være udbredt, og loyaliteten vil kun i nogen grad være rettet mod centralregeringen. De politiske beslutningsprocesser og ansvaret for sikkerheden vil i høj grad være i hænderne på lokale magthavere, i henholdsvis et kurdisk, et sunniarabisk og et shiitisk domineret område.
16.   FE vurderer, at truslen fra angreb mod danske styrker, herunder terrortruslen, er HØJ i det sydlige og MEGET HØJ i det centrale Irak. Truslen fra civile uroligheder i det sydlige og centrale Irak vurderes at være HØJ, mens truslen fra saboÂtage og undergravende virksomhed mod danske styrker vurderes at være MIDDEL. Truslen mod luftfartøjer i irakisk luftrum varierer fra LAV til HØJ, afhængigt af flyÂvehøjde og omrÃ¥de.
17.   Spionage mod koalitionen, herunder den danske styrke i Basra-provinÂsen, foretages primært af irakiske oprørsgrupper, kriminelle organisatioÂner, visse militser og stammer samt udenlandske efterretningstjenester. Truslen fra spioÂnage mod de danske styrker i Irak vurderes af FE at være HØJ.
18.   FE vurderer, at truslen fra biologiske og kemiske kampstoffer er LAV, mens truslen fra terrorgruppers egenfremstillede biologiske og kemiske giftstoffer vurderes at være MIDÂDEL. Den er dog i det centrale Irak HØJ for anvendelse af kommerciel klorgas. Truslen mod danske enheder i form af organiseret kriminalitet, der ogsÃ¥ kan omÂfatte gidseltagning, vold og brug af hÃ¥ndvÃ¥ben, vurderes at være MIDDEL.