Bilag til udenrigsministerens                                                                                                                                 Forsvarsudvalget

skrivelse af 25. maj 2007                                                                                                                              (B 161 – spørgsmål 21)

                                                                                                                                                                                                   (offentligt)

 

Spørgsmål nr. : 21

I lyset af den vægt ministeren lægger på at gennemføre genopbygningsarbejdet i samarbejde med lokale NGOer, hvad foreslår ministeren så for at undgå at støtte de afghanske NGOer, som siges enten at være kommercielle firmaer, som søger at undgå beskatning, eller militære og politiske lederes ”personlige ejendom”, eller de NGOer, som præges af et dramatisk stigende korruptions-niveau…som har reduceret værdien af donorinvesteringer og udgør en trussel mod legitimiteten af både den afghanske central-regering og støtteydere (jf. Humanitarian and reconstruction assistance to Afghanistan, 2001-05, Udenrigsmin. 2005, s.40 og 44)?

 

Svar:

Af hensyn til det afghanske ejerskab til udviklingsaktiviteter lægger Danmark vægt på at forankre genopbygningen i de lokale strukturer og primært arbejde gennem lokale kanaler, herunder de lokale NGOer.

Der refereres i spørgsmålet til en uafhængig evaluering af det danske, irske, nederlandske, svenske og britiske udviklingssamarbejde fra 2001-05. Evalueringen blev gennemført af 3 internationale konsulentfirmaer, med det norske Chr. Michelsen institut som ledende partner.

Citaterne er klippet ud af deres sammenhæng. Det først refererede citat fra evalueringen refererer påstande der har været fremsat – ”It has been alleged that ….” Påstandene var i 2004 del af politisk motiverede angreb på og mistænkeliggørelse af NGOer i Afghanistan i forbindelse med etablering af en NGO-lovgivning. Som det også fremgår af evalueringen, anså NGO-miljøet anklagerne som et led i et forsøg på at få kontrol med deres aktiviteter frem for at få overblik gennem registrering og åbne udbud.

Ligesom i det omgivne samfund kan der naturligvis også blandt NGOerne findes brådne kar som benytter sig af korruption. Men konklusionen i evalueringen er ikke at NGOerne i særlig grad er korrupte, men at der ligesom alle andre steder i det afghanske samfund er et stigende korruptionsniveau, som underminerer donorernes mulighed for at levere bistand.

Vi arbejder kun sammen med NGOer der er registreret som NGO i det afghanske økonomiministerium og som har underskrevet Code of Conduct og samtidig er godkendt af NGOernes paraplyorganisation i Afghanistan.