Bilag til udenrigsministerens                                                                                                                                Forsvarsudvalget
skrivelse af 25. maj 2007                                                                                                                             (B 161 – spørgsmål 17)
                                                                                                                                                                                                  (offentligt)
Spørgsmål nr. : 17
I lyset af den vægt, ministeren lægger pÃ¥ samarbejdet med provinsadministrationen for at gennemføre genopbygningsarbejdet i Helmand, (jf. svaret pÃ¥ spørgsmÃ¥l 3), og at dette genopbygningsarbejde er fundamentalt for ISAFs bestræbelse pÃ¥ at komme narkotika-problemet til livs, hvad er da ministerens løsning pÃ¥ den â€helt utilstrækkelige provinsadministration,†dens personalemæssige â€ringe kapacitet†og den endnu ikke-eksisterende flerÃ¥rige økonomiske udviklingsstrategi, som pÃ¥ sigt skal udvikles af et lokalt udviklingsrÃ¥d, som pÃ¥ nuværende tidspunkt er â€dÃ¥rligt fungerendeâ€, og hvis medlemmer er â€lavt motiverede og ude af stand til at levere strategisk arbejde,†(kilde: Styrkelse af engagement i Afghanistan – Fokus pÃ¥ Helmand)?
Svar:
Det er korrekt, at en lav administrativ kapacitet i den offentlige sektor er en hæmsko for udviklingen i Afghanistan. Kapacitetsopbygning er derfor en nøgleaktivitet i den danske bistand.
Støtte til kapacitetsopbygning er derfor også en del af indsatsen i Helmand. Danmark har allerede udsendt en civil rådgiver, som bistår med forberedelsen af projekter sammen med lokale myndigheder.
Danmark er af den afghanske regering blevet anmodet om at bidrage til at koordinere gennemførelsen af den nationale plan for uddannelsessektoren i Helmand. Danmark forventer derfor i samarbejde med det afghanske undervisningsministerium at udsende rådgivere, som kan støtte den lokale afdeling af undervisningsministeriet med planlægningen og gennemførelsen af skolebyggeri, træning af lærere m.v.