Først vil jeg da sige tak for debatten, tak for bemærkningerne fra ministeren og tak til ordførerne. Selvfølgelig vil jeg nok sige mest tak til SF og Det Radikale Venstre, som jo var så venlige at være positive over for det her forslag.
Vi står nemlig i en situation, hvor en halv million danskere er overvægtige, og de er faktisk ikke engang bare overvægtige, de er svært overvægtige. Det er et stort problem. Det er også et stort problem, at vi ved - nu skal jeg altså lige have kørt mikrofonen ned, for jeg kan jo næsten ikke se ud over kanten; når man kommer efter SF's ordfører, skal man justere på højden - at fedme erhvervet i barndommen er meget svær at komme af med, når man bliver voksen. Det er bare noget, vi må konstatere.
Derfor er det vigtigt at lave en lang række tiltag for at gøre noget ved det her problem. Sund mad i daginstitutionerne, som vi har stillet forslag om, et gratis sundt måltid mad til alle børn i daginstitutionerne er et sted at starte. Der er masser af steder at gå i gang: Økologi og alt muligt andet. Men her er der altså endnu et område.
Jeg synes, det er nemt bare at feje det her forslag af bordet, fordi det kun er et af mange mulige tiltag. Det synes jeg er en meget tynd undskyldning. Jeg vil gerne minde om, at både Sverige og Norge og faktisk også nu Storbritannien har et tilsvarende forbud. Det har de jo ikke, bare fordi de fører symbolpolitik i de lande. Det har de jo, fordi de rent faktisk mener, at det virker, og det vil vi gerne bakke op om.
Der er ikke nogen enkeltstående initiativer, der kan bremse fedmeepidemien. Det er vi fuldstændig klar over. Men jeg vil meget gerne anerkende ministerens indsats, fordi det, jeg faktisk kunne høre på ministeren i dag, modsat når vi har diskuteret det her tidligere, er, at ministeren rent faktisk nu går ind og undersøger problemets omfang, for jeg kan jo lige så godt sige, at det faktisk er vanskeligt at finde nogle helt spritnye tal på det her område. Det har jeg jo kunnet se, da jeg lavede research på forslaget. Så det vil jeg gerne anerkende.
Jeg vil også gerne anerkende de bemærkninger, som er kommet fra Det Radikale Venstre, f.eks. om, at forbuddet skulle gælde i et bestemt tidsrum. Det er en klar mulighed, at man kunne gøre det. Jeg vil så til gengæld sige, at spørgsmålet om at definere, hvad der er sundt eller usundt, som der blev stillet spørgsmål til, har vi altså i forslaget her defineret i forhold til EU-reglerne, altså EU's forordning om ernærings- og sundhedsanprisninger, hvor der er nogle definitioner, men det skal ikke være det, det skal komme an på.
Vi tager gerne ministerens Spis mest-, Spis mindre-, Spis mindst-mærke og bruger definitionerne derfra, og det skal ikke skorte på forhandlingsvillighed fra Socialdemokraternes side i den her sag.
Jeg tror, det er meget vigtigt at holde fast i, at vi alle sammen godt er klar over, at vi selvfølgelig godt kan håndhæve et forbud mod reklamer på TV 2. Det er ikke noget problem, det kan vi lave en lov om, og så kan vi håndhæve det. Det er vanskeligt at håndhæve på internettet f.eks. Det er jeg fuldstændig klar over.
Men det, at det er vanskeligt at håndhæve, er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med, at man bare skal sætte sig ned med hænderne i skødet og sige, at det kan vi desværre ikke. Vi er jo alle sammen enige om, at selv om det er vanskeligt at håndhæve reglerne omkring børneporno, gør vi det jo ikke tilladt af den grund på internettet.
Derfor synes jeg, at det er en lidt tynd argumentation, at det skal være det, der skal være grunden til, at man ikke vil have et forbud. Jeg synes også, at det er lidt tyndt, når vi nu ved, at der er en lang række andre lande, som rent faktisk har gennemført et forbud, og at det kan fungere.
Men til sidst tror jeg, at jeg vil sige lidt det samme som den radikale ordfører og anerkende, som faktisk også SF's ordfører gjorde, at selv om vi faktisk mener det ret alvorligt med det her forslag, så anerkender vi, at der faktisk sker en indsats på nuværende tidspunkt.
Vi ved, at der fra industriens side og faktisk også fra detailhandelens side bliver gjort en indsats for at mindske antallet af reklamer for usunde fødevarer rettet mod børn. Men desværre, som det så ofte er, er der altså en kerne af virksomheder, som ikke lader sig rokke ad frivillighedens vej, og dem vil vi faktisk gerne gå ind og gøre noget ved.
Vi synes faktisk, det er lidt tarveligt over for den del af erhvervet, som frivilligt går ind og gør noget her, at vi så bare ignorerer, at det giver en ulempe i forhold til konkurrencen, fordi der er andre, der bare går ind og reklamerer. Vi kender godt reklamerne fra tv. Der er blevet færre, det anerkender jeg. Men hvorfor skal det være sådan, at de virksomheder, som så vælger at reklamere for børn, skal have lov til at få en markedsfordel i forhold til dem, der opfører sig anstændigt? Det er jo faktisk det, der bliver problemet.
Men afslutningsvis vil jeg sige, at jeg håber, vi kan få noget konstruktivt ud af udvalgsarbejdet. Jeg har ikke helt fået det tilsagn fra Dansk Folkeparti, jeg gerne ville have i forhold til EU-reglerne. Men kunne vi ikke - det håber jeg i hvert fald, at vi kan - i udvalget få drøftet om ikke andet så den del af forslaget, som handler om at arbejde for et tilsvarende forbud i EU. Det håber jeg på at vi kan være enige om, ikke kun fordi vi er lidt forfængelige med hensyn til vores lille socialdemokratiske forslag her, men rent faktisk, fordi vi tror på, at det her er noget, som også betyder noget for danskernes sundhed og ikke mindst for børnenes velfærd i Danmark.