Folketingets Retsudvalg Â
Dato: 5. september 2007 |
                                |
Folketingets Retsudvalg har i skrivelse af  27. juni 2007 (ad B 149) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 3:
Spørgsmål 3:
â€Hvordan harmonerer ministerens tilkendegivelser under 1. behandling om, at det er problematisk at give børn en generel klageadgang, med artikel 12 i FN’s Børnekonvention?â€
Svar:
I forbindelse med min besvarelse af spørgsmål 3 bemærkede jeg afslutningsvis, at jeg manglede at modtage en udtalelse fra Beskæftigelsesministeriet om behandlingen af klager over forskelsbehandling af børn på arbejdsmarkedet på grund af handicap eller seksuel orientering eller på grund af andre former for forskelsbehandling. Jeg har nu modtaget udtalelsen fra Beskæftigelsesministeriet, idet jeg kan henholde mig til denne:
â€Der henvises i beslutningsforslaget til, at det med hensyn til diskrimination og forskelsbehandling følger af bÃ¥de børnekonventionen, den europæiske menneskerettighedskonvention og flere FN-konventioner, at alle mennesker skal beskyttes mod diskrimination og forskelsbehandling. Der henvises ogsÃ¥ til, at Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling behandler klager over forskelsbehandling pÃ¥ grund af race eller etnisk oprindelse, herunder ogsÃ¥ klager fra lønmodtagere under 18 Ã¥r. Endelig henvises til, at der ikke eksisterer et tilsvarende klagenævn til behandling af forskelsbehandling pÃ¥ arbejdsmarkedet pÃ¥ grund af handicap, seksuel orientering eller andet, som ikke samtidig reguleres via arbejdsmarkedsaftaler, ligesom der heller ikke er mulighed for at klage over andre former for forskelsbehandling.
Beskæftigelsesministeriet skal oplyse, at Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling behandler klager over forskelsbehandling på grund af race etnisk oprindelse både inden for og uden for arbejdsmarkedet.
Ministeriet skal endvidere oplyse, at der på kønsligestillingsområdet er etableret et uafhængigt administrativt klagenævn (Ligestillingsnævnet), som behandler klager over forskelsbehandling på grund af køn både inden for og uden for arbejdsmarkedet.
Ministeriet skal endelig oplyse, at forskelsbehandling på grund af religion, tro, alder, handicap, seksuel orientering, politisk anskuelse, social eller national oprindelse er forbudt på arbejdsmarkedet i medfør af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. Der er i disse sager kun mulighed for almindelig domstolsprøvelse eller for prøvelse i det fagretlige system for de organiserede lønmodtageres vedkommende. Denne ret til prøvelse gælder også for unge under 18 år.
For at skabe en mere effektiv retsbeskyttelse sendte beskæftigelsesministeren i januar 2007 et udkast til lovforslag om oprettese af et samlet klagenævn for ligebehandling i høring. Lovforslaget forventes fremsat for Folketinget i oktober 2007.
Med lovforslaget foreslås det at oprette et samlet klagenævn for ligebehandling, der kan behandle klager om overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling på grund af køn, race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse i en række love. Det foreslås, at klagenævnet får kompetence til at behandle klager over forskelsbehandling både uden for arbejdsmarkedet og på arbejdsmarkedet i det omfang, den nuværende lovgivning indeholder et forbud mod forskelsbehandling.
Lovforslaget retter sig ikke særligt mod unge under 18, men gælder for alle. Retten til at klage over forskelsbehandling pÃ¥ arbejdsmarkedet er sÃ¥ledes ikke knyttet til, at man skal have en bestemt alder.â€
Carina Christensen
                                                                                                       Â
 /Charlotte Meibom