Jeg vil indledningsvis takke ministeren og partierne for den positive opbakning til beslutningsforslaget. Noget af opbakningen var jo ikke særlig overraskende, idet vi jo i dag er repræsenteret af det alternative dyrevelfærdsflertal, men opbakningen fra Venstre og De Konservative noterer vi os med glæde.
Jeg vil sige, at jeg forstår, at man har diskuteret, hvem der kan tage æren for det her - jeg har jo selv været med til at overvære en diskussion om det. Jeg synes, at man
i relation til det skal sige, at dette parlamentariske system fungerer på den måde, at der er nogen, der stiller nogle krav og presser, og så giver det nogle reaktioner. Og i det her tilfælde har vi altså fra oppositionens side presset på for at få gjort noget hurtigt ved denne problemstilling, som vi ved optager mange inden for erhvervet, og vi kan se i den tipunktsplan, der er kommet, at det også optager mange forbrugere. Jeg har talt med utrolig mange forbrugere, som har været rystede over at se de eksempler på skuldersår, som man så i fjernsynet. Og vi har statistik, der underbygger det her, for vi er ikke et parti, der kommer med beslutningsforslag på grundlag af, hvad der har været vist i en enkelt fjernsynsudsendelse; vi er et parti, som underbygger behovet for, at der skal tages nogle initiativer. Der er et klart dokumenteret behov for, at det her skal der gøres noget ved. Jeg vil også godt sige - det var Enhedslistens ordfører, der var inde på det - at for Det Radikale Venstres vedkommende er det her ikke et spørgsmål om, at vi herved redder velfærden for søerne. Og når de, der følger med ude ved skærmene, ser den her reportage, må de ikke tro, at Det Radikale Venstre mener, at nu har vi løst alle problemerne vedrørende søers velfærd. Vi har faktisk den opfattelse, at den måde, produktionen af smågrise og dermed den produktion, som vi nyder godt af, når vi skal spise svinekød, foregår på, er dybt problematisk. Og vi har overordnet den opfattelse, at man skal fremme en økologisk produktion, som eksempelvis er karakteriseret ved, at der er meget få tilfælde af skuldersår. Så når vi er kommet med det her beslutningsforslag, er det for at komme med en hurtig indsats i forbindelse med et akut problem, som skal løses, og det er kun en del af problemet for søerne. Der er mange andre problemer, og det ser vi ud af den voldsomme stigning i antallet af søer, som er døde og dermed er kommet til destruktion.
I 1996 var det 82.979 søer, og i 2006 var det 169.499 søer, altså mere end en fordobling på 10 år af søer, som er selvdøde, fordi den produktion, som de har været udsat for, har gjort, at de ikke har kunnet klare den, eller at de er blevet syge, og så er de blevet aflivet.
Så vi har en stor problemstilling. Og der vil jeg godt sige, at i relation til erhvervets forslag om tipunktsplanen hilser vi fra radikal side med stor glæde, at erhvervet nu kommer med en egen indsats. Vi hilser med stor glæde, at erhvervet nu har forstået det klare budskab, der kommer fra Folketinget om, at vi ikke længere fra Folketingets side vil acceptere velfærd for dyr, som er så ringe, som den har været for søers vedkommende.
Vi er af den opfattelse, at det initiativ kan være med til at fremme dyrevelfærden, og vi håber, at man når langt inden for landbruget med det her, og at man også kan bidrage til at kvalificere det arbejde, som skal foregå i denne hurtigtarbejdende arbejdsgruppe, som ministeren har lovet at nedsætte på det her felt. Den hilser vi med tilfredshed kommer. Jeg vil ikke her stå og diskutere, hvornår det skal være - vi er kommet med et forslag til det i vores beslutningsforslag - men det er vigtigt, at det her bliver hurtigt, for behovene er store.
Jeg vil godt sige, at når vi alligevel, på trods af at erhvervet selv er kommet med nogle forslag, fremsætter det her beslutningsforslag, er det ud fra en opfattelse af, der skal laves en knibtangsøvelse på de her områder, hvor erhvervet selv kommer med noget, men hvor vi også kommer med lovgivning, som gør, at de, som erhvervet ikke selv kan få til at rette sig ind efter de regler, erhvervet gerne vil have, kan blive tvunget til det af vores myndigheder. For al ære og respekt for svineproducenterne og deres organisation, men de kan jo ikke gå ud til den enkelte landmand og forlange, at den enkelte landmand skal overholde de regler, som de pålægger vedkommende, men det kan vi, og der ser jeg en vældig mulighed for, at vi samarbejder. Og jeg har forstået ved samtaler med både aktive svineproducenter og repræsentanter for deres organisationer, at de faktisk er tilfredse med, at man har den form for samarbejde, hvor vi kommer fra to sider og derved skaber en bedre dyrevelfærd.
Der er tale om, at der er meget stor spredning på, hvilke landmænd der har søer, der har problemer med skuldersår. Det er faktisk sådan, at det svinger helt fra 16 pct. og endnu lavere i nogle besætninger og helt op til nogle og fyrre procent under de samme produktionsformer i andre besætninger; der er stor forskel på, hvor mange søer der får skuldersår. Og en del af årsagen til det, mener man i landbruget, er simpelt hen ledelsen, det er den måde, man fører kontrol med søerne på, altså hvor hurtigt man går ind og reagerer, når man ser den første fase, og også hvor meget forebyggelse man foretager.
Så det her handler i høj grad om, at man også fra landbrugets side har en særlig opmærksomhed på det her problem. Og vi har overordnet den opfattelse, at man skal regulere så lidt som muligt over for erhvervene, så den dag, erhvervet selv er i stand til at håndhæve det her, er vi ikke indstillet på, at man skal fare ud med bål og brand. Men dertil er vi desværre ikke nået endnu, og derfor må vi se det her forslag til ekstra lovgivning, hvor man også på et ret detaljeret plan kommer til at tage nogle initiativer.
Jeg vil godt lige knytte en kommentar til nogle af de punkter, der har været oppe. Jeg vil understrege meget kraftigt, at vi jo i vores forslag skriver, at der eksempelvis kan være skuldersår, der skal bekæmpes med gummimåtter eller halm, og der har jeg godt set, at landbruget siger, og at det har været fremme i debatten, at gummimåtter kan være et problem, når det er varmt. Det ved vi godt. Vi ved også godt, at halm kan være et problem, men vi siger jo, at der eksempelvis kan gøres dette på det her område. Vi anerkender også, at der er forskning på vej om årsagen til skuldersår, og den skal vi selvfølgelig tage ind, men der kan godt gøres noget på kort sigt. Vi glæder os over, at landbruget jo også selv peger på det i deres tipunktsplan, hvor man har forslaget med om gummimåtter.
Så vil jeg også gerne knytte en kommentar til punkt 2, til dette med tilstrækkeligt med sygestier, dog mindst 5 pct. Det har været rejst fra den konservative ordfører i relation til det her spørgsmål, hvorfor der stod mindst 5 pct. Og det står der jo netop af den årsag, at hvis vi bare havde skrevet
5 pct., så ville man formentlig fra konservativ eller anden side have spurgt os: Jamen hvad nu, hvis der er behov for 8 pct., når I skriver, der bare skal være 5 pct.? Når vi siger mindst 5 pct., så er der netop taget højde for, at behovet kan være større. Men når vi så skriver 5 pct. og ikke bare tilstrækkelig, så er det netop, som det har været nævnt i debatten, fordi man, når man kommer ud og kontrollerer det, er i stand til at sige, at landmanden har overtrådt de bestemmelser, hvis vedkommende ikke har 5 pct. sygestier til rådighed. Man kunne måske med lidt dristighed sammenligne det med færdselsloven. Man skal altid køre efter forholdene, men i nogle tilfælde er der altså fastlagt, at forholdene igennem
f.eks. en landsby er sådan, at man må køre 50 km/t. Og det betyder jo ikke, at man ikke stadig væk skal køre efter forholdene, men man skal altså maksimalt køre 50 km/t. Det er det samme, vi siger her i vores forslag.
Vi mener også, at det er meget vigtigt, at de landmænd, som ikke kan eller ikke vil opfylde kravene om at sikre dyrevelfærd for søerne og er blevet straffet, altså har fået bøder eller dom for skuldersår, får den nødvendige vejledning. Vi tror på, at det hjælper over for dem, der gerne vil, men ikke kan. Men vi synes, at det er vigtigt, at dem, der ikke kan, fordi de ikke vil, ikke skal ødelægge det for alle de andre landmænd, der måske godt vil, men ikke kan. Der skal vi så hjælpe dem til, at de kan foretage nogle forandringer, som sikrer, at søerne ikke får de skuldersår i tredje og fjerde grad.
Der er meget stor opmærksomhed blandt svineproducenterne på, om vi sådan er med til at dæmonisere svineproducenterne, og det ønsker vi fra radikal side under ingen omstændigheder at gøre. Vi ved godt, at der er svineproducenter, som opfører sig ordentligt over for søerne, om man så må sige, men der er altså også nogle uheldige eksempler på, at nogle negligerer det her behov, og det er dem, vi først og fremmest er efter. Så er der en mellemgruppe, som formentlig gerne vil, men som ikke kan få det gjort effektivt nok, og dem vil vi gerne hjælpe.
Vi synes også, at det er vigtigt, at vi får drøftet og undersøgt mulighederne for, at hvis der er mistanke om skuldersår, kan søerne komme til nærmeste soslagteri, så de ikke skal lide unødigt videre i processen.
Med disse bemærkninger vil jeg gerne sige, at vi altså er glade for, at der er opbakning til det her forslag. Vi ser frem til at få møder og samtaler med ministeren om, hvordan vi kan få det her udvalgsarbejde hurtigt i gang, og vi stiller os positivt til rådighed sammen med den øvrige del af oppositionen og Dansk Folkeparti. Så vil jeg sådan set ikke sige mere.