Først og fremmest naturligvis en varm tak til ordførerne, som alle har givet deres tilslutning til forslaget i forskelligt toneleje, bevares, og med lidt forskellige vinkler, men en, synes jeg, meget helhjertet tilslutning til forslaget. Det synes jeg er vigtigt, fordi det at arbejde på at sikre, at folkeskolen som en realitet er for alle børn, må være en fælles opgave for Folketinget.
Hvis man vil have en bedre skole, må man jo se på, hvad der giver en bedre skole, og jeg tror, de fleste har en oplevelse af, at bedre skole kommer af bedre undervisning. Jeg synes ikke, det er tiden og stedet til at starte en stor diskussion om, hvad statens test og de statsligt pålagte elevplaner bidrager med, men det er i hvert fald svært for os at se, at de giver bedre undervisning, og vi deler ikke regeringens og forligspartiernes oplevelse af, at lærerne ikke kender elevernes faglige standpunkt.
Tværtimod har vi den oplevelse, at hvis man gerne vil have bedre undervisning, skal man styrke lærernes muligheder for at give en bedre undervisning, fordi vi har den konkrete oplevelse, at lærerne faktisk godt ved, hvor eleverne er i deres faglige standpunkt, og gør sig meget umage med også at orientere sig om elevernese forskellige måder at lære på.
Men jeg tror, det kan være meget vanskeligt, hvis man er lærer i en klasse med ganske mange børn. Selv om gennemsnittet stadig væk ligger på 19-20 elever i klassen, er der ganske mange klasser med både 26 og 28 elever.
Det er mange elever, og det er også mange elever, hvis der kun sidder én elev i klassen, som har et særligt talent eller en særlig forudsætning i matematik eller i andre fag, som gør, at læreren udfordres på sin faglighed. Derfor det her meget konkrete forslag, som ikke er abstrakt, som ikke er far-fetched, men som faktisk bygger på noget, som vi ved virker, fordi vi har de konkret gode erfaringer med KVIS-programmet og den måde, det har fungeret på.
Når man ser på, hvor mange der har besøgt KVIS-programmet, også aflagt lange besøg, hvor man må formode, at de faktisk har haft lejlighed til at læse og sætte sig ind i det materiale, der ligger, når man ser på konsulenternes gode erfaringer, og når man ser på den egentlig meget enkle mekanik, der ligger i at have en velfungerende hjemmeside, en redaktør, som sørger for, at den er levende, og konsulenter, som kan forbinde hjemmesidens viden med den konkrete undervisning, så har vi jo en god model. Derfor synes vi også, det er oplagt at bruge denne gode model på de andre børn, som har særlige behov.
Og det er et særligt behov. Som flere ordførere har været inde på, ved vi fra forskellige undersøgelser, at nogle børn med særlige talenter eller forudsætninger ikke får en undervisning, de oplever som motiverende og rigtig. Derfor keder de sig, de bliver urolige, de oplever det som irrelevant. De mister måske i virkeligheden motivationen for at lære. Samtidig er de aldersmæssigt og socialt på niveau med deres klassekammerater, og derfor giver det også begrænset mening at flytte dem til et fagligt miljø, hvor de er på fagligt niveau, men så måske hverken aldersmæssigt eller socialt passer ind.
Derfor synes jeg, det er hensigtsmæssigt, at der har været den her konkrete og positive holdning til forslaget, sådan som det er fremsat. Vi tror, at den begrænsede økonomi, der er lagt til grund, også gør det realisabelt, og vi har bestemt ikke en opfattelse af, at det kræver lovgivning. Hvis man kan gøre det uden lovgivning og inden for en kort tidshorisont, er vi naturligvis meget indstillet på det.
Vi håber så, at vi kan fortsætte diskussionen i udvalget. Det er selvfølgelig altid dejligt at opleve, at forligspartier sætter pris på hinandens selskab. Men det er jo lidt ærgerligt, hvis folkeskoledebatten skal monopoliseres
i forligskredsen, og vi derfor ikke kan have et arbejde om folkeskolen i udvalget, der, hvor vi kan finde enighed om det. Derfor ser jeg frem til udvalgsarbejdet og håber, at vi derigennem kan få afklaret nogle af de spørgsmål, som har været stillet, og også komme frem til, at der kan ske noget med en relativt kort tidshorisont, dels fordi det er vigtigt for de børn, som er derude, dels fordi vi har en velfungerende model, som vi kan udbygge på en relativt enkel måde. Det synes jeg er vigtigt, og jeg synes, det er et vigtigt signal at sende, at der er blik for ikke kun de mange, der har et talent, men også for den lille gruppe af børn, som har et helt særligt talent, og som derfor kræver mere af deres lærer, end det store flertal måske giver plads til at give.