Â
Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 55 (Alm. del) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 27. september 2007.
Med venlig hilsen
Helge Sander
Â
Spørgsmål nr. 55 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 27. september 2007 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del).
Spørgsmål 55
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 17/9-07 fra Matti Grabau, Haderslev, vedr. adgangskrav til universitetet fra 2008, jf. UVT alm. del - bilag 258?
Svar
Det er korrekt, at der fra optagelsen 2008 indføres skærpede specifikke adgangskrav til de fleste bacheloruddannelser ved universiteterne. Formålet hermed er at styrke det faglige niveau ved studiestart med henblik på at reducere frafald og fejlvalg. Samtidig indføres mere ensartede specifikke adgangskrav, idet samme typer af uddannelser, uanset hvor i landet de udbydes, får samme adgangskrav. Det gør det lettere for ansøgerne at se de faglige krav og åbner mulighed for at kunne vælge mellem flere forskellige uddannelser.
Adgangskravene er blevet fastsat for at skabe sammenhæng til gymnasiereformen og efter dialog med universiteternes rektorer, der var enige i, at styrkelse af fagligheden samtidig med større gennemskuelighed i adgangsvejene til universiteterne må indebære, at alle ansøgere til en humanistisk bacheloruddannelse skulle opfylde følgende (områdespecifikke adgangskrav): Dansk A, Engelsk B, Historie B eller Idéhistorie B eller Samtidshistorie B, samt et yderligere sprog på A-niveau, dog kun B-niveau, hvis der er tale om et fortsættersprog.
Herudover var der bred enighed om, at ansøgere til et sprogfag inden studiestart skulle opfylde det højeste niveau i gymnasiet i det pågældende fag, som er følgende:
· Engelsk - A-niveau
· Fransk – Fransk begyndersprog A/fortsættersprog B
· Tysk – Tysk begyndersprog A/fortsættersprog B
· Spansk – Spansk A
For øvrige sprogfag kan niveauet opnås ved forberedende (propædeutisk) undervisning i tilknytning til bacheloruddannelsen.
Uanset om ansøgeren søger optagelse via kvote 1 eller kvote 2, skal adgangskravene være opfyldt senest inden studiestart. Â
I universiteternes vurdering af, hvorvidt ansøgere til bacheloruddannelserne med en adgangsgivende gymnasial uddannelse før gymnasiereformen opfylder de fastsatte specifikke adgangskrav (A-B-C-niveauer), skal de regler, som Undervisningsministeriet fastsætter herfor, følges.
Herudover kan jeg tilføje, at Undervisningsministeriet netop har oplyst, at den nye bekendtgørelse om merit i de gymnasiale uddannelser (meritbekendtgørelsen) forventes udstedt 1. november 2007. Med bekendtgørelsen bliver det muligt at få delmerit på de Gymnasiale Suppleringskurser (GS-kurser).
Foruden GS-kurserne kan supplering også ske ved at følge enkeltfag på et VUC eller andre institutioner, der udbyder enkeltfag.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Matti Grabau har sendt en enslydende henvendelse af 17. september 2007 til undervisningsministeren, som har videresendt denne til mig. Jeg har bedt Universitets- og Bygningsstyrelsen om at besvare henvendelsen.
Universitets- og Bygningsstyrelsen har den 24. september 2007 svaret Matti Grabau med udgangspunkt i ovenstående.