Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 50 (Alm. del) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 20. september 2007.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


 

Spørgsmål nr. 50 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 21. september 2007 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del)

 

 

 

Spørgsmål 50

 

Kan ministeren bekræfte, at konsekvensen af ministerens udkast til bekendtgørelse for det såkaldte Akkrediteringsråd vil være, at det vil være en betingelse for oprettelsen af nye uddannelser, at der kan dokumenteres et behov for den nye udannelse med en såkaldt "arbejdsmarkedsanalyse" samt redegøre for, hvad der er baggrunden for universitetslovens formuleringer om "kvalitet og relevans", som i bekendtgørelsen formuleres "relevans og kvalitet" og vil ministeren oplyse, hvilke konkrete konsekvenser denne ændring formodes at få?

 

Svar

 

Vi har etableret et nyt akkrediteringssystem for videregående uddannelser med det formål at sikre og dokumentere uddannelsernes kvalitet og relevans ud fra centralt fastsatte kriterier. Akkrediteringskriterierne for universitetsuddannelserne er udarbejdet i dialog med universiteterne, interesseorganisationer og studerende.

 

Det er rigtigt, at et universitet, som ønsker at oprette en ny uddannelse, som led i akkrediteringsansøgningen skal sandsynliggøre (ikke dokumentere), at der er behov for uddannelsen på arbejdsmarkedet via en arbejdsmarkedsanalyse. Der er ikke noget nyt i, at en offentligt finansieret uddannelse skal være relevant for samfundet. Dette har hidtil været indeholdt i den ministerielle godkendelse.

 

I akkrediteringsbekendtgørelsen, som trådte i kraft den 1. september 2007, er der ændret på rækkefølgen af ordene kvalitet og relevans til ”relevans og kvalitet”. Dette skyldes udelukkende et ønske om at følge den faktuelle rækkefølge af kriterierne i bekendtgørelsen, det vil sige relevanskriterier før kvalitetskriterier.

 

Af bilaget til bekendtgørelsen fremgår det, at relevanskriterier ikke prioriteres over kvalitetskriterier. Ud af ti kriterier vedrører kun to kriterier uddannelsernes relevans i forhold til arbejdsmarkedet.