Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 31 (Alm. del) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 29. juni 2007.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


 

Spørgsmål nr. 31 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 29. juni 2007 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del)

 

 

 

Spørgsmål 31

 

Ministeren bedes kommentere artiklen ”Afskaffelse af gruppeeksamen koster dyrt” fra Information den 28. juni 2007.

 

Svar

 

Regeringens udgangspunkt for afskaffelse af gruppeeksamen er, at der bag enhver karakter på eksamensbeviset skal ligge en individuel eksamination. Det indebærer, at enhver form for mundtlig eksamination senest fra 1. september 2007 skal foregå individuelt, så hver enkelt studerende i en gruppe får mulighed for at demonstrere sine faglige kundskaber over for eksaminator og censor. Dette ændrer ikke ved de studerendes muligheder for at arbejde sammen i grupper.

 

Det er fortsat muligt for de studerende sammen at aflevere et skriftligt projektarbejde, hvor det ikke skal angives, hvem der er ansvarlig for de enkelte dele. I de tilfælde kan opgavebesvarelsen indirekte indgå i det samlede bedømmelsesgrundlag ved den efterfølgende mundtlige, individuelle eksamen.

 

Hvis det er universitetets vurdering, at indlæringen af de faglige mål bedst opnås gennem gruppe- og projektarbejde, er det den undervisnings- og arbejdsform, som skal anvendes. Jeg finder imidlertid, at det må være den enkelte studerendes faglige viden og kompetencer, der skal måles ved eksamen. 

 

Med de nye regler har vi fået skabt sikkerhed for, at alle studerende er sikret lige muligheder for at demonstrere deres faglige kompetencer ved en individuel eksamen, at hver karakter på eksamensbeviset er udtryk for den enkeltes individuelle præstationer, samt at de studerende fortsat via gruppe- og projektarbejde kan samarbejde om løsning af komplekse problemstillinger.

 

Det er universiteterne, som inden for rammerne i eksamensbekendtgørelsen bestemmer, hvordan undervisningen og prøverne skal tilrettelægges, herunder hvilke prøver der bedømmes under medvirken af ministerielt beskikkede censorer, såkaldte eksterne prøver. Der er dog fastsat krav om, at mindst 1/3 af en uddannelses samlede ECTS-point skal dokumenteres ved eksterne prøver. Det er i dag forskelligt fra uddannelse til uddannelse, i hvor høj grad denne minimumsramme udnyttes, og det er der ikke noget nyt i. 

 

Det skal bemærkes, at der ikke er foretaget en opgørelse over udgifterne til afholdelse af individuel eksamen og gruppeeksamen, idet der altid har været givet samme taxametertilskud til universiteterne uanset, hvilken eksamensform de anvender ved prøverne.