Â
Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 3 og 4 (Alm. del) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 30. oktober 2006.
Med venlig hilsen
Helge Sander
Â
Spørgsmål nr. 3 og 4 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den
30. oktober 2006 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del)
Spørgsmål 3.
Hvilke konsekvenser vil det have for fordelingen af basismidlerne til universiteterne, hvis disse fordeles efter den af Rektorkollegiet foreslåede 50-40-10 model, hvor midlerne fordeles i forhold til størrelsen af henholdsvis uddannelsesbevillingen, de eksterne forskningsbevillinger samt antallet af ph.d.er på hver af uddannelsesinstitutionerne?
Svar
Den såkaldte 50-40-10-model er blevet anvendt siden starten af 1990´erne til at fordele marginale forskningsbevillinger mellem universiteterne.
Modellen indebærer, at en given sum forskningsbevillinger fordeles efter følgende parametre og vægtning:
I oversigten nedenfor er der foretaget en sammenligning af universiteternes forskningsbevillinger på FFL07 i 2007, som i alt udgør ca. 4.236 mio. kr., og universiteternes nye forskningsbevillinger, hvis de samme samlede bevillinger blev institutionsfordelt efter 50-40-10-modellen.
Universiteternes basismidler til forskning i 2007 på FFL07 og efter 50-40-10-modellen
|
Model, mio. kr. |
FFL07, mio. kr. |
Difference i mio. kr. |
Difference i pct. |
KU |
1.076 |
1.129 |
-53 |
-4,7 |
AU |
771 |
756 |
15 |
2,0 |
SDU |
425 |
419 |
7 |
1,6 |
RUC |
169 |
154 |
15 |
9,9 |
AAU |
449 |
358 |
90 |
25,2 |
HHK |
229 |
148 |
81 |
54,9 |
HHÃ… |
96 |
79 |
18 |
22,2 |
DFU |
76 |
84 |
-7 |
-8,6 |
KVL |
312 |
357 |
-45 |
-12,5 |
DTU |
548 |
590 |
-42 |
-7,2 |
DPU |
50 |
123 |
-73 |
-59,0 |
IT-U |
34 |
41 |
-6 |
-15,4 |
Sum |
4.236 |
4.236 |
0 |
- |
Som det fremgår af oversigten, ville en anvendelse af modellen på de samlede forskningsbevillinger have markante konsekvenser for nogle af universiteterne. Fx ville Handelshøjskolen i København få forøget sin nuværende forskningsbevilling med over 50 pct., mens Danmarks Pædagogiske Universitet ville opleve mere end en halvering af sin forskningsbevilling.
Henset ikke mindst til de meget omfattende fordelingsmæssige konsekvenser mener jeg ikke, at modellen bør bruges som grundlag for fordeling af universiteternes samlede forskningsbevillinger.
Spørgsmål 4.
Hvilke konsekvenser vil det have for fordelingen af basismidlerne til de enkelte fakulteter, hvis disse fordeles efter den af Rektorkollegiet foreslåede 50-40-10 model, hvor midlerne fordeles i forhold til størrelsen af henholdsvis uddannelsesbevillingen, de eksterne forskningsbevillinger samt antallet af ph.d.er på hver af uddannelsesinstitutionerne?
Svar
På de årlige finanslove fastsættes de enkelte universiteters samlede forskningsbevilling, mens fordelingen af universitetets samlede budget på fakulteter alene er bestyrelsens ret og pligt.
Videnskabsministeriet har ikke umiddelbart data til rådighed på fakultetsniveau, som kan bidrage til en mere detaljeret besvarelse af spørgsmålet.