Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 28 (Alm. del)  stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 7. juni 2007.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


 

 

 

 

 


 

Spørgsmål nr. 28 stillet af  Udvalget for Videnskab og Teknologi den 7. juni 2007 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del).

 

 

 

Spørgsmål 28

 

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 5. juni 2007 fra Kai Palm vedrørende tomme studiepladser på lægestudiet, jf. alm. del - bilag 188.

 

Svar

 

Det fremgår af henvendelsen af 5. juni 2007 fra Kai Palm, at han efter at have gennemført første år af bacheloruddannelsen i odontologi ønsker at skifte til bacheloruddannelsen i medicin, men er forhindret heri, selv om det første år af tandlægestudiet og lægestudiet stort set er ens.

 

Jeg har forstået på Københavns Universitet og Aarhus Universitet, der begge udbyder såvel bacheloruddannelsen i odontologi som bacheloruddannelsen i medicin, at første studieår på de to uddannelser ikke er ens.

 

Derfor kan studieskift mellem de to uddannelser efter første studieår kun ske gennem ny optagelse via Den koordinerede Tilmelding. Jeg henviser til § 37 i bekendtgørelse nr. 362 af 20. maj 2005 om adgang m.v. ved bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (adgangsbekendtgørelsen).

 

Københavns Universitet har oplyst, at det indtil 1. september 2005 var sådan, at første studieår var ens på de to uddannelser. Studieordningerne for de to uddannelser er imidlertid begge blevet ændret, således at første studieår ikke længere er det samme. Baggrunden var et ønske om, at de nyoptagne studerende så hurtigt som muligt bør møde de fagelementer, som hver især er unikke for de to uddannelser. Sigtet er at mindske frafaldet ved tidligt i studiet at introducere de studerende til kerneområdet for uddannelserne.

 

Det er det enkelte universitets ansvar at fastlægge det nærmere faglige indhold af den enkelte uddannelse, herunder hvilke fagelementer der mest hensigtsmæssigt placeres på første studieår. Dette er en del af det faglige selvstyre, hvorfor jeg ikke vil kommentere Københavns Universitets studieordninger nærmere, men jeg anser generelt ændringer med det formål at mindske frafaldet for positivt.

 

Hvad angår reglerne om studieskift, finder jeg det relevant, at de studerende har denne mulighed, men samtidig også at det sker inden for rammer, der giver universiteterne mulighed for at kunne foretage en hensigtsmæssig planlægning af uddannelserne og den dertil hørende undervisning.