|
|
|
Dato: |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 91 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den
14. marts 2007 (alm. del).
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes kommentere indholdet i – og ikke hvem underskriverne er – â€Ã…bent brev til regeringen†af Per Arnoldi m.fl. under overskriften â€Danmark skal kunne være sig selv bekendtâ€.
Svar:
Regeringen er meget opmærksom på flygtningekrisen i og omkring Irak. Det er regeringens holdning, at vi fra dansk side kan hjælpe flest ved at styrke indsatsen i nærområderne.
Lige fra starten af Danmarks aktiviteter i Irak har indsatsen for irakiske flygtninge og internt fordrevne været en vigtig bestanddel af den samlede indsats. Samlet har regeringen siden 2003 bevilget ca. 90 millioner kr. til indsatser for flygtninge og internt fordrevne.
Som en del af regeringens plan for den videre danske indsats i Irak er der derfor annonceret en kraftig udvidelse af nærområdeindsatserne i og omkring Irak. Fra dansk side vil der således alene i 2007 blive anvendt 100 millioner kr. til at forbedre beskyttelsen af irakiske flygtninge og fordrevne og til sikring af deres basale sociale behov. Det er tre gange så meget, som Danmark anvendte til dette formål i 2006. Danmark indtager således en topplacering blandt donorerne.
Â
De 100 millioner kr. vil blive fordelt således, at ca. 70 millioner kr. anvendes til flygtningeindsatser i nabolandene og 30 millioner kr. til internt fordrevne eller tilbagevendende flygtninge i selve Irak. Regeringen er i færd med at fastlægge den konkrete udmøntning af bidraget sammen med UNHCR, danske NGO’er og andre aktører.
UNHCR anbefaler, at det positivt skal overvejes at betragte irakiske asylansøgere fra det sydlige og centrale Irak som flygtninge efter FN’s Flygtningekonvention. Derudover anbefaler UNHCR, at der bør gives en eller anden form for beskyttelse, f.eks. opholdstilladelse, til irakiske asylansøgere fra det sydlige og centrale Irak også i de tilfælde, hvor der ikke er grundlag for at give asyl efter FN’s Flygtningekonvention til de pågældende.
Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at afgørelser om asyl træffes af Udlændingeservice og Flygtningenævnet, som er et uafhængigt domstolslignende organ. Afgørelserne træffes efter en konkret og individuel vurdering på baggrund af de oplysninger, der foreligger om asylansøgernes hjemlande.
UNHCR’s seneste anbefaling vedrørende beskyttelsesbehovet for irakere indgår i Flygtningenævnets baggrundsmateriale og indgår i Flygtningenævnets overvejelser i forbindelse med behandlingen af sagerne.
Jeg er bekendt med, at Flygtningenævnet på nuværende tidspunkt har meddelt afslag på asyl til fire irakiske asylansøgere fra Sydirak. UNHCR’s anbefalinger er indgået i grundlaget for nævnets afgørelse i disse sager, men nævnet har efter en konkret vurdering ikke fundet, at ansøgerne opfyldte betingelserne for asyl.
Regeringen har ikke planer om særlige foranstaltninger i forhold til at meddele opholdstilladelse til gruppen af afviste irakiske asylansøgere.
Hvis asylsystemet skal give mening, skal det være sådan, at personer, der har fået endeligt afslag på asyl, skal rejse tilbage til deres hjemland. Regeringen har derfor fastholdt, at afviste irakiske asylansøgere har pligt til at udrejse, da frivillig hjemrejse er mulig,
Hvis det ikke har været muligt at udsende en udlænding i mindst 18 måneder, og må udsendelse efter de foreliggende oplysninger for tiden anses for udsigtsløs, kan der efter udlændingeloven gives opholdstilladelse på dette grundlag på den betingelse, at den pågældende har medvirket til udsendelsen.
Det er muligt for afviste irakiske asylansøgere at udrejse frivilligt til Irak, og i perioden fra 2004 til 2006 blev godt 600 afviste irakiske asylansøgere registreret udrejst af Danmark.
Der har i årene 2003 til 2005 været to særlige ordninger, hvor knap 400 afviste irakiske asylansøgere er rejst frivilligt tilbage til Irak med økonomisk støtte.
Herudover er det fortsat en vigtig prioritet for regeringen at indgå en aftale, der kan gøre det muligt at udsende afviste irakiske asylansøgere til Irak – herunder også foretage tvangsmæssige udsendelser, hvis det er nødvendigt – og regeringen regner med, at en sådan aftale for så vidt angår tilbagesendelse til det nordlige Irak vil kunne falde på plads.
Jeg vil i den forbindelse gerne understrege, at enhver tvangsmæssig udsendelse til Irak naturligvis udelukkende vil ske efter aftale og i fuld koordination med de irakiske myndigheder.
I øvrigt kan jeg oplyse, at regeringen har gennemført en række vilkårsforbedringer på asylcentrene. I 2006 tilførte regeringen således 37,6 millioner kr. til forbedringer af forholdene på asylcentrene, herunder især for børnefamilier. Vilkårsforbedringerne gælder også for afviste asylansøgere, og midlerne skal også bruges til støtte for hjemvendte asylansøgere i hjemlandet. I 2007 og 2008 er der tilført henholdsvis 47,3 og 44,5 millioner kr. til videreførelse af initiativerne.
Som led i regeringens bestræbelser på at skabe de bedst mulige rammer for børnene på asylcentrene kan jeg også nævne, at alle børnefamilier på asylcentrene frem mod sommeren vil få tilbud om indkvartering på 2 værelser. Hertil kommer, at der i sommeren 2006 blev indført selvhusholdning på Center Avnstrup, hvilket har vist sig at skabe mere trivsel på centrene og styrke familierelationerne. Nu udvider regeringen derfor ordningen, således at afviste asylansøgere, som er indkvarteret på Center Sandholm, også vil få tilbud – inden for de nuværende lovmæssige rammer – om kostpenge og mulighed for selv at lave mad.