|
|
|
Dato: |
||
UUI 88 |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 88 stillet af Folketingets udvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 23. februar 2007 (Alm. Del – bilag 139 ).
Spørgsmål:
â€Vil ministeren bekræfte, at praksis i dag er, at flygtninges adgang til familiesammenføring ikke er afhængig af, at ægteskabet er indgÃ¥et før flugten?â€
Svar:
En herboende flygtning kan få familiesammenført en ægtefælle eller samlever, såfremt de almindelige betingelser herfor er opfyldt, jf. herved udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 2-11. Det er i den forbindelse ikke af betydning, om ægteskabet eller det faste samliv er etableret før eller efter, at den herboende flygtede fra sit hjemland.
Â
Såfremt de almindelige betingelser for familiesammenføring med en ægtefælle eller samlever ikke er opfyldt, skal udlændingemyndighederne vurdere, om der i den enkelte sag foreligger sådanne omstændigheder, at familiesammenføring alligevel skal tillades, eksempelvis under hensyntagen til respekten for Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Efter gældende praksis kan en herboende flygtning få familiesammenført en ægtefælle eller samlever, selvom en eller flere af de almindelige betingelser herfor ikke er opfyldt, hvis parret har etableret et familieliv med tilknytning til Danmark, og hvis familielivet ikke kan udøves i et andet land, således at Danmark er forpligtet til at give opholdstilladelse.
Ved vurderingen af, om familielivet kan udøves i et andet land, lægges der vægt på, om der er uoverstigelige hindringer herfor. Til brug herfor indhentes der i sager, hvor den herboende er flygtning, en udtalelse fra Udlændingeservices Center for Asyl og Familiesammenføring (tidligere Asyl- og Visumafdelingen). I sådanne tilfælde har det betydning for vurderingen af sagen, om det familieliv – ægteskab eller samliv – der danner grundlag for ansøgningen, er etableret før eller efter, at den herboende flygtede fra sit hjemland.
I sager, hvor familielivet er etableret før den herboendes flugt fra hjemlandet, vurderer Udlændingeservices Center for Asyl og Familiesammenføring således, om de asylbegrundende omstændigheder er ophørt.
I sager, hvor familielivet er etableret efter den herboendes indrejse i Danmark, vurderes det, om den herboende flygtning fortsat risikerer asylrelevant forfølgelse i sit hjemland.
Vurderes det henholdsvis, at de asylbegrundende omstændigheder er ophørt, eller at den herboende flygtning ikke længere risikerer asylrelevant forfølgelse ved en tilbagevenden til sit hjemland, vil det forhold, at den herboende har opholdstilladelse som flygtning, ikke i sig selv ikke føre til, at de almindelige betingelser for familiesammenføring fraviges.
Der kan i øvrigt henvises til ministeriets notat af 14. juni 2005 vedrørende afgørelse af sager om flygtninges ægtefællesammenføring. Notatet blev oversendt til Integrationsudvalget ved besvarelsen af 12. oktober 2005 af spørgsmål nr. 92 stillet til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 30. september 2005 (Alm. Del), 2004-2005, (2. samling).
Notatet er desuden offentligt tilgængeligt pÃ¥ www.nyidanmark.dk.    Â
.