|
||
Dato: |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 61 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 18. januar 2007 (UUI - Alm. Del).
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes forud for samrÃ¥d vedrørende samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l N svare pÃ¥ følgende spørgsmÃ¥l:
Hvad er sundhedsudgifterne pr. beboer opgjort på de forskellige asylcentre (eller andre sammenlignelige tal)?
Hvilke rettigheder og indkvarteringspolitikker følger hvilke faser i asylprocessen?â€
Sundhedsudgifter pr. beboer
Asylansøgere og udlændinge med ulovligt ophold i Danmark får udgifter til underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser dækket af Udlændingeservice, jf. udlændingelovens § 42 a. Akut sundhedsbehandling af asylansøgere mv. påhviler regionerne i overensstemmelse med de regler, der gælder herfor.
Udgifter til anden nødvendig sundhedsbehandling skal godkendes og afholdes af Udlændingeservice. Derudover afholdes udgifterne til det almene sundhedsområde, som bl.a. omfatter medicin og forebyggende sundhedsbehandling, af operatørerne, som afregnes med de på finansloven fastsatte takster.
I besvarelsen af dette spørgsmål oplyses udgifterne på det godkendelseskrævende område, dvs. udgifter til nødvendig – men ikke akut – sundhedsbehandling af asylansøgere.
Udgifterne til sundhedsbehandling opgøres pr. indkvarteret helårsperson fordelt på 9 kategorier. En helårsperson svarer til én person indkvarteret ét år på et center, idet det ikke er en betingelse, at det er den samme person.
Udlændingeservice har oplyst, at den gennemsnitlige udgift til sundhedsbehandling pr. indkvarteret årsperson i 1. halvår 2006 var 16.332 kr. Tabellen nedenfor viser udgifterne til sundhedsbehandling pr. indkvarteret årsperson fordelt på kategorier i perioden 1. halvår 2003 til 1. halvår 2006.
For så vidt angår spørgsmålet om sundhedsudgifterne pr. beboer opgjort på forskellige asylcentre, vil disse nøgletal formentlig senere kunne opgøres fremadrettet ud fra et nyt sagsunderstøttende it-system i Udlændingeservice. Det har dog ikke inden for tidsfristen været muligt at validere baggrundsoplysningerne mv., hvorfor nøgletallene ikke er opgjorte endnu.
Det må i forhold til en sådan opgørelse opdelt på centre i øvrigt bemærkes, at tallene formentlig vil afspejle hvilken type center, der er tale om og opholdstid mv. Endelig vil sådanne nøgletal formentlig også være meget påvirkede af enkeltstående meget dyre sundhedsbehandlinger eller sociale foranstaltninger, hvorfor tallene ikke uden videre vil give en meningsfuld sammenligning.
Ministeriet vil i den kommende periode undersøge om der kan laves en dækkende sammenligning.
Rettigheder og indkvarteringspolitikker for de forskellige faser i asylprocessen
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Udlændingeservice.
Udlændingeservice har oplyst, at det i forbindelse med udtalelsen er lagt til grund, at der med â€indkvarteringspolitikker†menes de regler vedrørende indkvartering, der gælder for asylansøgere i forskellige faser.
Det er Udlændingeservice, der efter reglerne i udlændingeloven bestemmer, på hvilket center den enkelte asylansøger skal indkvarteres.
Der skelnes overordnet mellem tre typer indkvarteringscentre:
Udover indkvartering på et indkvarteringscenter er der visse muligheder for privat indkvartering eller indkvartering i et anneks i tilknytning til et center. Disse muligheder gælder som udgangspunkt kun for asylansøgere i fase 2.
Den indledende fase (fase 1)
En nyankommet asylansøger indkvarteres ved sin ankomst til Danmark i Center Sandholm, mens de indledende sagsbehandlingsskridt gennemføres.
Visse grupper af asylansøgere skal dog forblive i center Sandholm, f.eks. hvis den pÃ¥gældende fÃ¥r sin sag behandlet i den sÃ¥kaldte â€Ã¥benbart grundløs procedureâ€.
Sagsbehandlingsfasen (fase 2)
Når det er besluttet, at asylansøgningen skal behandles her i landet, den såkaldte sagsbehandlingsfase, skal en asylansøger som udgangspunkt bo på et opholdscenter.
Udsendelsesfasen (fase 3)
Hvis en asylansøger får endeligt afslag på asyl, kan den pågældende være indkvarteret enten på et opholdscenter eller på et udsendelsescenter. Det afhænger af, hvorvidt den pågældende medvirker til udsendelse samt, om der i øvrigt er særlige helbredsmæssige, familiemæssige eller psyko-sociale forhold. Der kan således være forhold, hvor det vurderes at være hensigtsmæssigt, at asylansøgeren forbliver på opholdscentret i en længere periode eller bliver overflyttet til et særcenter.
Indkvartering på de to særcentre Center Fasan og Center Kongelunden sker efter visitation i samarbejde mellem Udlændingeservice og Dansk Røde Kors.
Faseinddelingen har ikke nogen betydning for
sundhedsbehandlingen. Der gælder de samme rettigheder for alle.
For så vidt angår asylansøgeres rettigheder og pligter i forhold til undervisning og aktivering fordelt på fase, har Udlændingeservice oplyst, at de kan opgøres efter følgende oversigt:
|
Undervisning |
Aktivering |
Fase 1 |
Asylansøgerkursus på 30 timer bestående af 8 moduler (indledende kendskab til indkvarteringssystemet, asylreglerne, dansk og dansk kultur og samfund) |
|
Fase 2 |
Skal deltage i undervisning, der kan forberede udlændingen på en tilværelse i hjemlandet. Undervisningens indhold fastsættes af operatøren, men kan være engelsk, modersmål og andre relevante fag.
Kan modtage danskundervisning, hvis det er nødvendigt for at gennemføre et praktikophold eller lign. |
Mulighed for:
|
Fase 3 - medvirker til udsendelse
|
Som fase 2. Danskundervisning kan dog kun tilbydes, hvis det er afgørende for at pgl. kan tilegne sig færdigheder, der kan bruges i hjemlandet. |
Som fase 2. |
Fase 3 - medvirker ikke til udsendelse |
Som fase 2, dog ingen mulighed for danskundervisning. |
Kun nødvendige opgaver og anden aktivering på centrene, jf. nedenfor, |
Alle (18-60 år) uanset fase: |
Skal medvirke til udførelsen af nødvendige opgaver på indkvarteringssteder, herunder
Pasning og renholdelse af udenomsarealer Kan medvirke til udførelsen af andre opgaver i forbindelse med driften af asylcentret, herunder administrationsopgaver og vedligeholdelsesopgaver. |
Der vedlægges som bilag til spørgsmålet en oversigt over de kontante ydelser til asylansøgere m.v. opdelt på de forskellige faser.