|
|
|
Dato: |
||
Besvarelse |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 55 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 15. januar 2007 (Alm. Del).
Spørgsmål:
"Er det efter ministerens mening rimeligt, at Udlændingeservice i sin vurdering af en persons tilknytning til Danmark, hvorigennem vedkommendes barn skønnes at opnÃ¥ tilknytning til landet, vurderer det som negativt, at vedkommende ikke har gennemført en uddannelse i Danmark, nÃ¥r vedkommende i den periode, hvor vedkommende havde mulighed for at uddanne sig i Danmark i stedet har haft fuldtidsarbejde som rengøringsassistent og betalt skat, samt gennemført danskundervisning og bestÃ¥et danskprøve 2?â€
Svar:
Det fremgÃ¥r af lovbemærkningerne til udlændingelovens § 9, stk. 13 (lovforslag nr. L 171 af 20. februar 2004), at der â€[v]ed vurderingen af, om et barn har eller har mulighed for at opnÃ¥ en sÃ¥dan tilknytning til Danmark, at der er grundlag for en vellykket integration her i landet, skal udlændingemyndighederne inddrage samtlige foreliggende oplysninger i sagen, der kan belyse barnets personlige situation.
Der skal herved blandt andet lægges vægt på længden og karakteren af barnets ophold i de respektive lande, herunder om barnet har opholdt sig her i landet tidligere, og i givet fald i hvilket land barnet har haft hovedparten af sin opvækst, og hvor barnet har gået i skole. Der skal endvidere lægges vægt på, om barnet taler dansk, og om barnet taler det sprog, der tales i barnets hjemland.
Herudover skal der lægges vægt pÃ¥, om barnet under sin opvækst i øvrigt er blevet præget af danske værdier og normer i en sÃ¥dan grad, at barnet har eller har mulighed for at opnÃ¥ en sÃ¥dan tilknytning til Danmark, at der er grundlag for en vellykket integration her i landet.â€
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at det tillige vil skulle tillægges en vis betydning – i sammenhæng med de øvrige elementer – om den herboende af barnets forældre er velintegreret i og har en stærk tilknytning til det danske samfund. Det afgørende er det faktiske forhold mellem forældrene og barnet.
Udlændingemyndighederne vil i vurderingen af den herboende forælders integration i og tilknytning til det danske samfund således foretage en vurdering af, om den herboende forælder har gennemført en uddannelse i Danmark, været i beskæftigelse og karakteren af denne beskæftigelse, herunder om det er særligt integrationsfremmende beskæftigelse, og/eller om den herboende forælder har deltaget i andre integrationsfremmende aktiviteter.
Det forhold, at den herboende forælder ikke har gennemført en uddannelse i Danmark, vil således være et moment i vurderingen, men er ikke i sig selv udslagsgivende.
Som det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen tillægges den herboende forælders integration en vis betydning i forhold til den samlede vurdering af, om der er grundlag for en vellykket integration. Den herboende forælders egne forhold, herunder graden af tilknytning til Danmark, er således ikke alene afgørende for den samlede vurdering af de faktiske forhold ved barnets opvækst, herunder om den herboende forælder har søgt at præge barnet med danske normer og værdier, barnets skolegang, sprog m.v.