|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
|
Besvarelse af spørgsmÃ¥l A alm. del stillet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 04. oktober 2006.   Â
Spørgsmål A: Ministeren bedes kommentere konsekvenserne af den danske visumpolitik over for udenlandske turister og erhvervsfolk, herunder at Danmark hvert år går glip af et trecifret milllionbeløb som følge af den meget restriktive visumpolitik over for kinesiske turister. Turistbranchen vurderes således, at Danmark hvert år går glip af store turistindtægter pga. den danske visumpolitik.
Svar: · Lige som integrationsministeren hilser jeg også samrådet velkomment.
· Som minister med ansvar for erhverv og turisme ser jeg gerne mange turister og erhvervsfolk på rejse i Danmark.
· Vi har netop hørt integrationsministeren redegøre for den visumpolitik, vi fører over for udenlandske turister og erhvervsfolk - herunder ikke mindst dem fra Kina.
· Og som det fremgik af ministerens redegørelse, er det svært at tegne et fuldstændig entydigt billede af, hvad der er op og ned i denne sag. Der er mange nuancer, og flere vinkler at se sagen fra.
· Men uanset hvilken vinkel, man vælger at se det fra, kan vi nok alle blive enige om, hvad der er kernen i denne sag:
· Det handler om at finde en fornuftig balance mellem visumpolitikken og turismepolitikken.
· Vi skal på den ene side sikre, at visumreglerne ikke misbruges.
· Og vi skal på den anden side også sikre, at de forholdsregler, vi træffer mod misbruget, ikke betyder, at vi får lagt unødige hindringer i vejen for de seriøse turister og forretningsfolk fra Kina. Det skal vi for alt i verden undgå.
· Det er nemlig ikke uden grund, at det kinesiske marked bliver mere og mere interessant for den danske turistbranche.
· En stadigt voksende del af den kinesiske befolkning opnår således i disse år et velstandsniveau, der gør, at de har råd til at realisere deres drømme om at rejse rundt i og opleve Europa.
· Økonomisk set er de kinesiske turister langt mere attraktive end de fleste andre turister. Til sammenligning bruger en kinesisk turist nemlig i gennemsnit 1000 kr. i døgnet mod knap 500 kr. for en gennemsnitsturist.
· Der ligger derfor en indlysende god forretning for Danmark i at få flere kinesiske turister til landet og få dem til at blive her i længere tid. Potentialet er stort.
· Som jeg ser det, står vi heldigvis med rigtig gode kort på hånden i forhold til at få flere kinesiske turister til landet og få dem til at blive længere.
· Ser vi et kort øjeblik på selve attraktionskraften, er der ingen tvivl om, at vi har dét, der skal til i forhold til kineserne. Vi må for eksempel ikke underkende betydningen af, at hvert eneste kinesiske skolebarn kender til H. C. Andersen og hans eventyr. Det har stor salgsværdi.
· Men vi har selvfølgelig også meget andet at byde på. Og lige præcis på dette punkt kan turistbranchen selv være med til at forstærke indsatsen for at fænge og øge kinesernes interesse for Danmark.
· Derfor glæder det mig, at VisitDenmark - der i forvejen arbejder aktivt for at tiltrække flere kinesiske turister til Danmark – melder, at de nu vil intensivere samarbejdet med ambassaden og repræsentationerne i Kina. Der er for eksempel allerede aftalt en fælles markedsføringsindsats rettet mod kinesiske rejsearrangører i løbet af efteråret.
· Samtidig ligger der - som integrationsministeren også lagde vægt på – en klar opgave hos de involverede myndigheder i at forbedre rammerne i forhold til sagsbehandlingen af visumansøgningerne og forbedre vores image hos kineserne.
· Integrationsministeren har allerede nævnt de tiltag, der i første omgang vil blive sat i gang.  · Jeg vil også sørge for løbende at holde øje med udviklingen for at se, om vi bliver bedre til at tiltrække de kinesiske turister, eller om der er behov for yderligere tiltag.
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85 www.oem.dk
|