Dato:

25. juni 2007

Kontor:

Erhvervs- og Familiesammenføringskontoret

J.nr.:

2007/4114-11

Sagsbeh.:

hkc

Fil-navn:

IU 121 besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 121 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 29. maj 2007 (Alm. Del).

 

Spørgsmål:

”Vil ministeren redegøre for de generelle forvaltningsretlige regler, der gælder for anonymisering af afgørelser i det offentlige.”

Svar:

Efter straffelovens § 152 straffes den, som virker eller har virket i offentlig tjeneste eller hverv, og som uberettiget videregiver eller udnytter fortrolige oplysninger, hvortil den pågældende i den forbindelse har fået kendskab, med bøde eller fængsel i indtil 6 måneder. Bestemmelsen omfatter alle med tilknytning til den offentlige forvaltning, Folketinget eller domstolene.

Spørgsmålet om, hvilke oplysninger der kan anses for fortrolige, og under hvilke omstændigheder sådanne oplysninger kan videregives, er nærmere reguleret i forvaltningsloven.

Efter forvaltningsloven § 27, stk. 1, omfatter tavshedspligten oplysninger, det er nødvendigt at hemmeligholde for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, herunder bl.a. enkeltpersoners interesse i at beskytte oplysninger om deres personlige forhold.

Ved vurderingen af, om en oplysning må anses for fortrolig, er det af afgørende betydning, om oplysningen er af en sådan karakter, at den efter den almindelige opfattelse i samfundet bør kunne forlanges unddraget offentlighedens kendskab.

Oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold, herunder bl.a. oplysninger om interne familieforhold, helbredsmæssige forhold og strafbare forhold, er utvivlsomt omfattet af tavshedspligten. Oplysninger i udlændingesager vil ofte være at anse som fortrolige.

Det bemærkes, at der godt – eksempelvis i forbindelse med gengivelse af en anonymiseret afgørelse – kan ske offentliggørelse af oplysninger, der oprindeligt var vedrørende enkeltpersoners private forhold, hvis oplysningerne som følge af fornøden grad af anonymisering ikke længere kan henføres til en konkret enkeltperson.

 

En offentliggørelse af anonymiserede afgørelser vedrørende ansøgninger om opholdstilladelse efter udlændingeloven kræver således, at der foretages en anonymisering i en sådan grad, at tavshedspligten iagttages, og kravet om fortrolighed overholdes.

 

Omvendt skal de resterende oplysninger i en anonymiseret afgørelse også gerne give mening for læseren, idet offentliggørelsen ellers savner begrundelse.