Dato:

6. november 2006

Kontor:

Visum, Udsendelser og Humanitære sager

J.nr.:

2006/4111-244

Sagsbeh.:

jpc

Fil-navn:

Besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 12 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 11. oktober 2006 (UUI alm. del – spørgsmål nr. 12).

 

Spørgsmål:

”Ministeren bedes redegøre for status på udsendelsessituationen i forhold til Irak for så vidt angår afviste irakiske asylansøgere – set i lyset af den aktuelle sikkerhedssituation i Irak. Ministeren bedes i den forbindelse kommentere oplysningerne i ”Afviste irakiske asylansøgere”, jf. alm. del – bilag 8, s. 27-28.”

 

Svar:

Det er for tiden ikke muligt at gennemføre tvangsmæssige udsendelser til Irak af afviste irakiske asylansøgere.

 

Afviste irakiske asylansøgere kan imidlertid rejse frivilligt tilbage til Irak. Rigspolitiet bistår i den forbindelse de pågældende med at rejse frivilligt tilbage til Irak igennem International Organization for Migration (IOM). Rigspolitiet har siden maj 2003 bistået i alt 47 personer med frivillig hjemrejse til Irak – heraf alene 15 personer siden den 1. april 2006 – som ikke opfyldte betingelserne for at modtage økonomisk støtte efter de i 2003 og 2005 indførte særlige nu afsluttede støtteordninger, hvorefter afviste irakiske asylansøgere kunne udrejse frivilligt til Irak med økonomisk støtte. I alt ca. 370 afviste irakiske asylansøgere valgte at tage imod tilbuddene efter de nævnte særlige støtteordninger og rejste frivilligt tilbage til Irak.

 

De danske myndigheder er derudover i kontakt med de relevante irakiske myndigheder for at skabe forudsætningerne for gennemførelse af tvangsmæssige udsendelser af afviste irakiske asylansøgere. Den 27. september 2006 mødtes en dansk delegation bestående af repræsentanter fra Integrationsministeriet og Udenrigsministeriet med den irakiske migrationsminister og en repræsentant fra det kurdiske selvstyre i Bagdad for bl.a. at drøfte tilbagetagelse af afviste irakiske asylansøgere. På baggrund af mødet er der blevet aftalt en opfølgningsproces, og der afventes en reaktion fra irakisk side.

 

Jeg har noteret mig fru Samia Aziz Mohammad udtalelser, som er gengivet på side 27 og 28 i bilag 8, som der er henvist til i spørgsmålet. Afgørelser om asyl træffes imidlertid ud fra en konkret og individuel bedømmelse af den enkelte asylansøgning. Kompetencen til at træffe disse afgørelser ligger hos Udlændingeservice og Flygtningenævnet, der foretager en grundig behandling af hver enkelt sag. Disse myndigheder har altså vurderet, at der ikke er grundlag for at give asyl til de afviste irakiske asylansøgere, der opholder sig i Sandholmlejren, og som fru Samia Aziz Mohammad omtaler. Jeg har derimod ikke kompetence i asylsager. Jeg har dog fuld tillid til, at afgørelserne truffet af Udlændingeservice og Flygtningenævnet er korrekte.

 

Jeg kan yderligere oplyse, at Danmark i overensstemmelse med aktstykke nr. 157 af 1. juni 2006 har implementeret to re-integrationsprojekter i Irak med henblik på at fremme frivillig tilbagevenden af afviste irakiske asylansøgere særligt til det nordlige Irak. Ved samme aktstykke blev der endvidere afsat penge til initiativer til forbedring af bl.a. forholdene for børnefamilier på asylcentrene. 

 

Jeg kan i øvrigt oplyse, at afviste irakiske asylansøgeres børn – som alle andre børn af asylansøgere – går i skole. Asylansøgerbørn i den skolepligtige alder skal således deltage i særskilt tilrettelagt undervisning eller i en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves efter den særskilt tilrettelagte undervisning. Dette gælder også børn af afviste asylansøgere. Børn af afviste irakiske asylansøgere modtager således undervisning under deres ophold i Danmark.

 

Regeringen har med lov nr. 301 af 19. april 2006 justeret de regler, der gælder for undervisning og aktivering af voksne asylansøgere. De nye regler medfører, at afviste asylansøgere vil modtage tilbud om undervisning og aktivering, der styrker asylansøgerens tilknytning til og fremtidsmuligheder i hjemlandet. De nye regler trådte i kraft den 1. september 2006.

 

Regeringen har derudover udvidet tilbuddene til asylansøgerbørnene, sÃ¥ledes at disse fremover ogsÃ¥ vil modtage tilbud om modersmÃ¥lsundervisning samt flere fritidsaktiviteter. Disse tilbud gælder ogsÃ¥ børn af afviste asylansøgere.