Udenrigsministeriet                                                                                              3. oktober 2007
Miljøministeriet
Bilag til spørgsmål 68 fra Udenrigsudvalget (URU alm. del ) til udviklingsministeren og miljøministeren af 5. september 2007.
Regeringens klimaindsats tager udgangspunkt i regeringens omkostningseffektive klimastrategi fra 2003. Ifølge klimastrategien udgør køb af kreditter fra CO2-reduktionsprojekter i udviklingslande blandt andet et virkemiddel, der kan bidrage til at opfylde Danmarks reduktionsforpligtelse. Dette afspejler, at drivhusgasudledning er et globalt problem, hvor der globalt bør sikres størst mulig reduktion for pengene. Klimaprojekter i udviklingslande bidrager endvidere til udviklingen i de pågældende lande gennem overførsel af knowhow og kapital.
Danmarks CO2-reduktionsindsats i udlandet består af projekter i udviklingslande og projekter i lande i Central- og Østeuropa. Klimaprojekter i udviklingslande bidrager med de såkaldte CDM-kreditter, mens klimaprojekter i Central- og Østeuropa bidrager med de såkaldte JI-kreditter. Den samlede indsats er fastlagt i kvoteallokeringsplanen, der viser hvordan Danmark vil indfri sit reduktionsmål for drivhusgasudledning i perioden 2008 - 2012 i henhold til Kyoto-protokollen og EUs interne byrdefordeling. Kvoteallokeringsplanen blev godkendt at EU-Kommissionen den 31. august 2007.
Klimaprojekter i udviklingslande kan bidrage til en omkostningseffektiv indfrielse af den danske målsætning i den udstrækning, omkostningen ved CO2-reduktioner i klimaprojekter i udviklingslande er mindre end omkostningen ved at gennemføre CO2-reduktioner i Danmark. Statens investeringer i JI/CDM-kreditter skal derfor bl.a. ses i lyset af omkostningen ved at gennemføre CO2-reduktioner i Danmark. Omfanget af statslige danske klimaprojekter i udviklingslandene kan endvidere blive påvirket af ændringer i udledningen uden for de kvotebelagte sektorer, hvorimod ændringer i udledningen i den kvoteomfattede sektor ikke påvirker statens klimaregnskab.
De kvoteomfattede virksomheder har endvidere mulighed for at købe JI/CDM-kreditter. Der er i kvoteallokeringsplanen fastlagt et loft for den kvotebelagte sektors tilladte JI/CDM-kreditkøb på 17 procent af kvotetildelingen. Dermed sikres, at den del af Danmarks samlede reduktion, der opnås gennem kreditkøb, ikke overstiger den andel, der kan tillades af EU-kommissionen iht. deres fortolkning af Kyoto protokollens supplementaritetsprincip.
Samspillet mellem CO2-reduktion i Danmark og klimaprojekter i udviklingslande afhænger således blandt andet af beslutninger i den kvoteomfattede sektor, omkostninger ved indenlandske tiltag, supplementaritetsprincippet, Danmarks CO2-manko mv.
Kvoteallokeringsplanen er baseret på en række skøn og vurderinger. Det er derfor vanskeligt at vide med sikkerhed, om den allerede igangsatte indsats vil være tilstrækkelig eller for stor til at indfri Danmarks reduktionsforpligtelse. Regeringen følger derfor løbende, hvordan CO2-udledningen udvikler sig.