UDENRIGSMINISTERIETÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Den 11. juni 2007
Udenrigsudvalgets spørgsmål nr. 54
(URU alm. del) af 11. maj 2007
Spørgsmål 54:
â€Hvad vil ministeren gøre, hvis en leverandør til en dansk ambassade ikke giver de ansatte ordentlige arbejdsvilkÃ¥r, jf. URU alm. del - bilag 170, og hvordan er der taget højde for dette spørgsmÃ¥l i de allerede eksisterende kontrakter mellem ambassader og leverandører?â€
Svar:
Såfremt Udenrigsministeriet bliver gjort opmærksom på, at der er problemer med en leverandørs overholdelse af grundlæggende arbejdstagerrettigheder eller at en leverandør ikke lever op til national lovgivning om lønforhold, vil Udenrigsministeriet i første omgang søge en dialog med leverandøren om sagen. Såfremt problemet ikke allerede er løst tilfredsstillende, vil Udenrigsministeriet bede leverandøren om at bringe forholdene i orden inden for en nærmere aftalt frist og/eller fremlægge en plan for, hvorledes leverandøren vil løse problemet. Må Udenrigsministeriet herefter konstatere, at problemet består og leverandøren savner reel vilje til at løse det, vil Udenrigsministeriet forsøge at trække sig ud af kontraktsforholdet snarest muligt. Her vil Udenrigsministeriets leverandørklausul styrke ministeriets muligheder for at trække sig ud af en leverandøraftale forholdsvis hurtigt og omkostningsneutralt.
Hvad angår status for Udenrigsministeriets brug af sociale leverandørklausuler, henvises der besvarelsen af spørgsmål 49.