Udenrigsudvalget 2006-07
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETDen 31. maj 2007
Spørgsmål nr. 39 af 20. april2007 fra FolketingetsUdenrigsudvalg til ministerenfor udviklingsbistand.Spørgsmål:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. april 2007 fra Ibis, Sydafrika Kontakt,Mellemfolkeligt Samvirke og ATTAC-Danmark vedr. forhandlingerne om De ØkonomiskePartnerskabsaftaler (EPA), jf. URU alm. del – bilag 148.Svar:Spørgsmålet giver mulighed for at følge op på forespørgselsdebatten, der fandt sted den 24.januar 2007. Til de tre konkrete forslag i henvendelsen fra Ibis, Sydafrika Kontakt,Mellemfolkeligt Samvirke og ATTAC-Danmark kan bemærkes følgende:Gensidighed mv.
Som bl.a. udtrykt i folketingsvedtagelse V 41, er udgangspunktet fra regeringens side, at alleAVS-lande, der deltager i forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftaler, bør tilbydesmarkedsadgangsvilkår i EU svarende til ”Alt undtagen Våben”-toldpræferencerne. Det bleverklæret fra dansk side i Rådet allerede i 2002, da forhandlingsmandatet til Kommissionen blevvedtaget. For at sikre aftalernes WTO-medholdelighed vil aftalerne skulle omfatte gensidighandelsliberalisering af stort set al handel. Men det har fra begyndelsen været klart, athandelsliberaliseringen skulle være asymetrisk til AVS-landenes fordel. Konkreteudviklingshensyn bør således være det afgørende for omfanget af AVS-landenes toldafvikling.Det gælder også for den tidsperiode, som afviklingen bør finde sted over.
Under mødet i Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. maj2007 blev de igangværende forhandlinger om de økonomiske partnerskabsaftaler mellemEU og regionale sammenslutninger af udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet(AVS-lande) vurderet. Der var i Rådet bl.a. generel enighed om, at det primære formål medde økonomiske partnerskabsaftaler er fattigdomsbekæmpelse og bæredygtig udvikling.I spørgsmålet om AVS-landenes markedsadgang i EU, hvor Kommissionen har fremlagt ettilbud om told- og kvotefri markedsadgang for alle produkter fra AVS-landene medovergangsordninger for sukker og ris, og hvor flere EU-medlemslande har ønsket
overgangsordninger for bananer, blev der opnået et kompromis, hvor sukker og ris blevfastholdt som de eneste særligt følsomme produkter. Kommissionen tilkendegav samtidigvillighed til løbende at vurdere implikationerne for bananproduktionen i EU.Fra dansk side blev der i den forbindelse afgivet en erklæring om, at man ville haveforetrukket en told- og kvotefri markedsadgang i EU for alle typer produkter fra AVS-landene uden overgangsordninger. Erklæringen fik tilslutning fra Sverige og UK.Rådet anerkendte, at for så vidt angik markedsadgangen i AVS-landene for EU-produkter varder behov for fleksibilitet for følsomme produkter. Der kunne være undtagelse for visseprodukter, sikkerhedsklausuler og lange overgangsperioder samt i særlige tilfælde ekstra langeovergangsordninger for meget følsomme produkter fra AVS-landenes side.Udskydelse af tidsfristen for afslutning af forhandlingerne.
Under forhandlingerne om Cotonou-aftalen kunne der ikke opnås enighed om et fremtidigthandelsregime mellem AVS-landene og EU. Det blev derfor foreløbigt besluttet fortsat atanvende det handelssystem, der havde været gældende under Lomé IV konventionen. Dennehandelsordning er i strid med WTO’s fundamentale ikke-diskriminationsprincip, idet ordningendiskriminerede overfor udviklingslande, der ikke hørte til AVS-landekredsen. Det varnødvendigt at opnå en undtagelse, en såkaldt ”waiver” fra WTO. Den blev opnået, menudløber med udgangen af 2007.Overholdes denne tidsfrist ikke, vil det kræve en forlængelse af tidsfristen eller en ny undtagelsei WTO for at kunne fortsætte det gældende handelssamarbejde. Hvilke krav om særligehandelsindrømmelser, som andre lande i givet fald vil stille i WTO for at gå med til en nykortere eller længerevarig undtagelse, er det for tidligt at udtale sig om. Den waiver, som detnuværende handelssystem er baseret på, måtte betales i WTO med en EU-toldreduktion på tunfor en kvote, der især er delt mellem Thailand, Filippinerne og Indonesien. Præferencerne tilfordel for AVS-landene blev tilsvarende forringet. EU måtte også love, at man ikke ville søgeom en forlængelse af waiveren. Der ville altså skulle forhandles om en ny waiver, såfremt dermåtte blive tale om andet end en ganske kort forlængelse af fristen.Opnås der ikke en undtagelse i WTO, vil de AVS-lande, der er mindst udviklede kunne baseresamhandelen med EU på basis af ”Alt undtagen Våben” ordningen. De AVS-lande, der ikke ermindst udviklede, vil derimod som udgangspunkt i dette tilfælde være henvist til EU’salmindelige generelle toldpræferencer, der ville stille dem dårligere end under det nuværendehandelsregime.Der er for nylig blevet udarbejdet fælles EU-AVS evalueringer af EPA-forhandlingerne med deseks AVS-landegrupperinger. I ingen af evalueringerne udtrykkes der ønske om at udskyde denfastsatte frist for afslutningen af forhandlingerne til efter udgangen af 2007. Regeringen erindstillet på at bidrage til, at der kan findes en løsning inden udgangen af 2007. Kan det ikkelykkes, må der efter regeringens opfattelse søges forhandlet en ny undtagelse i WTO medmindst mulige omkostninger for AVS-landene. I sidste ende må det være op til AVS-landeneselv at træffe beslutning om hvilken løsning, de måtte ønske.
Mulige alternativer til de regionale økonomiske partnerskabsafrtaler (EPA).
Forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftaler følger af Cotonou-aftalen, hvorparterne enedes om at forhandle om EPA’erne. Der blev i Cotonou-aftalen indsat enbestemmelse i art. 37 (6) om de AVS-lande, som ikke er mindst udviklede, og som måtte vælgeikke at deltage i partnerskabsaftalerne. Der skal for disse lande undersøges mulige alternativer,som er forenelige med WTO-reglerne, og som kan sikre, at der ikke sker forringelser for dem iforhold til den markedsadgang, som de havde, da forhandlingerne blev påbegyndt. Indtil nu erder ikke nogen AVS-lande, der har ønsket at gøre brug af denne mulighed.I ingen af de ovenfor nævnte evalueringer af EPA-forhandlingerne udtrykkes der ønske om atudskyde den fastsatte frist for afslutningen af forhandlingerne til efter udgangen af 2007. Dersynes således ikke på det foreliggende grundlag på indeværende tidspunkt at være behov for atbruge den knappe tid indtil waiverens udløb på nærmere at vurdere en situation, som ingen afparterne under de formelle forhandlinger har givet udtryk for ville opstå. Under mødet i Rådet(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 14.-15. maj 2007 anmodede Rådet dogfor en sikkerheds skyld Kommissionen om regelmæssigt at informere Rådet om forløbet iforhandlingerne med henblik på bedømmelse af opnåede fremskridt.