Talepunkter til besvarelse af samrådsspørgsmål i Udenrigsudvalget den 12. april 2007

 

Spørgsmålet:

”På hvilken måde agter regeringen at leve op til og følge op på kravet om integration af Europas energi- og udviklingspolitik, herunder indgåelse af en international aftale om energieffektivitet samt et energipolitisk partnerskab mellem EU og Afrika med fokus på at levere bæredygtige energitjenester til de fattige, jfr. Kommissions meddelelse om ”En energipolitik for Europa”, jf. URU alm. Del – bilag 114.”

 

Ved udarbejdelse af besvarelsen er spørgsmålet delt op i tre delspørgsmål jfr. nedenfor:

 

1. På hvilken måde agter regeringen at leve op til og følge op på kravet om integration af Europas energi- og udviklingspolitik?

 

·        Hensigten med formuleringerne i kommissionens meddelelse om ”En energipolitik for Europa” vedrørende integration af Europas energi- og udviklingspolitik er at understrege, at EU i sin udviklingspolitik fremover bør have større fokus pÃ¥ energiaspekter, og at disse skal integreres i udviklingsplanerne.

Det støtter regeringen fuldt og helt.

 

·        Lad mig understrege, at dansk støtte til integration af Europas energi- og udviklingspolitik ikke er ny. Vi var fra slutningen af 2001 med i formuleringen af EU's energiinitiativ, og det var statsministeren, der som EU-formand under Johannesburg-topmødet i 2002 kunne lancere  energiinitiativet  "Energi for fattigdomsbekæmpelse og bæredygtig udvikling". Vi arbejdede herefter fra dansk side pÃ¥ at sikre en videreudvikling af initiativet og pÃ¥, at der kom finansiering bag ordene. Det var derfor tilfredsstillende at MinisterrÃ¥det i 2005 godkendte  en energifacilitet på  220 mio. Euro. FormÃ¥let med faciliteten var at bidrage til udvikling af  bæredygtig energi i AVS-landene med særlig fokus på  forøget adgang til bæredygtig energi for de fattigste befolkningsgrupper.

 

·        Danmark har under dette initiativ via UNEP’s Risø center støttet kapacitetsopbygning i Afrika syd for Sahara, og Danmark har ligeledes siden begyndelsen af 2004 haft sekunderet en dansk energiekspert til EU kommissionen.

 

·        Facilitetens midler vil være opbrugt i løbet af 2007. Regeringen støtter en solid genopfyldning, idet der har været meget stor interesse for faciliteten, især fra de afrikanske lande syd for Sahara.

 

·        Danmark har ydet betydelig støtte til energisektorprogrammer i en række programsamarbejdslande. Vi mÃ¥ imidlertid konstatere, at sÃ¥danne store infrastrukturprojekter som f.eks. elektricitetsforsyningsprogrammer     kræver ganske betydelige investeringer over en længere Ã¥rrække. Med den øgede fokusering af dansk bistand mÃ¥ vi vælge fra og til. Regeringen har derfor besluttet gradvist at udfase bilateral bistand pÃ¥ dette omrÃ¥de.

 

·        I stedet har vi lagt vægt pÃ¥ fokuserede og mÃ¥lrettede indsatser i de multilaterale finansieringsinstitutioner og FN. I f.eks. Verdensbanken og de regionale udviklingsbanker søger vi at pÃ¥virke disse store institutioners investeringsovervejelser, sÃ¥ de gÃ¥r i en mere bæredygtig retning med øget vægt pÃ¥ vedvarende energi til fattige befolkningsgrupper.

 

·        Finansudvalget bevilgede sidste Ã¥r yderligere støtte  til fremme af bæredygtig energi i Asien gennem den Asiatiske Udviklingsbank, og støtteperioden for UNDP’s arbejde med opbygning af energipolitikker og –strategier i en række østater i StillehavsomrÃ¥det er lige blevet forlænget.

 

·        Danmark har gennem flere Ã¥r støttet Verdensbankens indsats for at fremme udlÃ¥n til vedvarende energi, samt arbejdet for at banken øger sine aktiviteter pÃ¥ dette omrÃ¥de. I 2005 blev der sÃ¥ledes ydet en bevilling pÃ¥ 45  mio. DKK til dette formÃ¥l. Verdensbanken har siden da øget sit udlÃ¥n til vedvarende energi og energieffektivitet med næsten 50 % Ã¥rligt.

 

·        MangeÃ¥rig dansk støtte til UNEP’s Risø center for at fremme UNEP’s arbejde med energi for bæredygtig udvikling har vakt betydelig international interesse og medført, at centret i dag udfører opgaver vedr. energi i udviklingslandene med et samlet budget, der i dag er 3-4 gange sÃ¥ stort som det danske grundbidrag

 

·        Et globalt energinetværk for bæredygtig udvikling, GNESD - der blev dannet i forbindelse med Johannesburg-topmødet - har med dansk støtte fÃ¥et etableret hovedkvarter  i tilknytning til UNEP’s Risø center. Netværket bestÃ¥r af forskningsinstitutioner fra i- og u-lande.

 

 

2. På hvilken måde agter regeringen at leve op til og følge op på ”indgåelse af en international aftale om energieffektivitet”

 

·        Forslaget om en international aftale om energieffektivitet blev første gang præsenteret som et af 10 initiativer i Kommissionens handlingsplan for energieffektivitet i  oktober 2006. Forslaget blev siden gentaget i den strategiske energiredegørelse i januar i Ã¥r og fik stats- og regeringschefernes opbakning pÃ¥ forÃ¥rstopmødet i marts mÃ¥ned.

 

·        Forslaget sigter mod at udvikle en international aftale om energieffektivitet, der som udgangspunkt omfatter OECD-landene og store energiforbrugende lande som Kina, Indien og Brasilien.  I udgangspunktet er det ikke Kommissionens tanke, at de fattigste udviklingslande med relativt lille energiforbrug skal være part i aftalen.

 

·        Arbejdet med aftalen er stadig i en indledende fase. Et muligt indsatsomrÃ¥de i aftalen kan ifølge Kommissionen være udvikling af normer for energiforbrugende produkter, der handles globalt.

 

·        Arbejdet med den internationale aftale skal ses i sammenhæng med opfølgningen pÃ¥ G8 Gleneagles-handlingsplanen om klima, ren energi og bæredygtig udvikling. Kommissionen sigter mod, at principperne for en aftale kan drøftes pÃ¥ G8-topmødet i Heiligendamm den 6.-8. juni. Det tyske EU-formandskab arrangerer den 20.-21. april en EU-G8 konference om energieffektivisering, hvor den internationale aftale ogsÃ¥ vil blive drøftet.

 

·        Fra dansk side regner vi med at følge arbejdet i et interministerielt samarbejde mellem Energistyrelsen, Miljøministeriet og Udenrigsministeriet. FormÃ¥let vil bl.a. være at bidrage med forslag til, hvordan en sÃ¥dan konvention bør udformes, og hvor i det internationale system den bør forankres.

 

3. På hvilken måde agter regeringen at leve op til og følge op på ”et energipolitisk partnerskab mellem EU og Afrika med fokus på at levere bæredygtige energitjenester til det fattige.

 

·        Som led i EU’s energipolitiske handlingsplan fra januar 2007 vil der blive etableret et energipolitisk partnerskab mellem EU og Afrika. Der er et stort potentiale for samarbejde pÃ¥ energiomrÃ¥det mellem Afrika og EU, hvilket ikke mindst skal ses i lyset af, at Afrika ogsÃ¥ fÃ¥r en voksende betydning for EU som leverandør af energi.

v     Partnerskabet forventes at ville omfatte emner som,

v     forsyningssikkerhed (bÃ¥de i Afrika og EU),

v     overførsel af teknologi for udvikling af vedvarende energikilder,

v     bæredygtig ressourceudnyttelse, samt

v     transparent energimarked og respekt for god regeringsførelse.

 

·        Ifølge det Internationale Energi Agentur har 547 mio. mennesker i Afrika ingen adgang til elektricitet. Den gennemsnitlige elektrificeringsgrad i Afrika syd for Sahara er 26 pct.  En række lande har en elektrificeringsgrad pÃ¥ under 10 pct.

 

·        Danmark bakker derfor varmt op om et partnerskab med Afrika med fokus pÃ¥ de udfordringer, som de afrikanske lande stÃ¥r over for pÃ¥ energi- og klimaomrÃ¥det. Her tænker jeg pÃ¥ behovet for at sikre øget adgang til moderne og bæredygtige energiformer. Det er af afgørende betydning for at sætte gang i udviklingsprocessen, for at forbedre levevilkÃ¥rene for især kvinderne samt sikre en bedre anvendelse af naturressourcerne. Hertil kommer behovet for at bistÃ¥ Afrika med at tilpasse sig de klimaforandringer, der nu synes uundgÃ¥elige. 

 

·        Fra Kommissionens side er et af de erklærede formÃ¥l med energidialogen at synliggøre EU’s indsats, herunder i forhold til Kina og andre globale aktører. Jeg er enig i, at det er vigtigt at synliggøre en god og relevant indsats fra EU’s side, men jeg vil gerne slÃ¥ fast, at EU hverken kan eller skal konkurrere med Kina om Afrikas energiressourcer. Derfor vil vi fra dansk side i udviklingen af partnerskabet lægge stor vægt pÃ¥, at Afrikas behov for at fremme især decentrale vedvarende energikilder, energitilgængelighed og bæredygtighed, stÃ¥r i centrum.

 

·        Det er bl.a. derfor, at vi fra dansk side vil arbejde for genopfyldning af EU’s Energifacilitet. Den eksisterende bevilling pÃ¥ 220 mio. Euro bliver forpligtet i løbet af 2007. Det tyske formandskab har allerede foreslÃ¥et en genopfyldning af fonden.

 

·        Jeg kan ogsÃ¥ nævne, at der som led i EU’s Afrika-strategi vil blive etableret en trustfond for infrastruktur finansieret med midler bÃ¥de fra fællesskabsbistanden og fra medlemslandene. FormÃ¥let er at fremme investeringer i regional og kontinental infrastruktur, herunder ogsÃ¥ energiforsyning ved at yde rentekompensation til udlÃ¥n fra den Europæiske Investeringsbank, sÃ¥ledes at bankens udlÃ¥n bliver mere tiltrækkende for private investorer. Jeg har pÃ¥ det uformelle udviklingsministermøde i EU den 12.-13. marts givet tilsagn om at støtte fonden med 2 mio. Euro. FormÃ¥let er bl.a. at fÃ¥ indflydelse pÃ¥ administrationen af fondens midler, sÃ¥ledes at der bliver fokus  pÃ¥ fattigdomsorientering og klimavenlige løsninger af energiproblemerne.

 

·        Det planlagte EU-Afrika energipartnerskab vil sandsynligvis ogsÃ¥ sætte fokus på  tilpasning til klimaforandringer. Jeg kan i denne forbindelse nævne, at jeg allerede i 2005 lancerede et klimahandlingsprogram, der omfatter støtte til klimatilpasning og til klimasikring af det danske udviklingsbistandssamarbejde. Initiativet blev iværksat i tre programsamarbejdslande i 2006 (Vietnam, Mozambique og Tanzania) og er nu gÃ¥et i gang i yderligere fire lande (Bangladesh, Uganda, Nicaragua og Bolivia). Jeg ser det som en mÃ¥lsætning, at klimasikring af dansk udviklingsbistand allerede i 2008 kommer til at omfatte samtlige vores programsamarbejdslande.

 

·        Det indgÃ¥r ogsÃ¥ i energipartnerskabet at fremme brug af CDM i Afrika. Her kan jeg nævne at det allerede i strategien for Danmarks statslige JI- og CDM-indsats af 19. februar 2007 indgÃ¥r at etablere en sÃ¥kaldt ”grøn udviklingsfacilitet”. FormÃ¥let er at støtte teknologioverførsel til de fattigste lande i især Afrika og bidrage til en mere ligelig fordeling af CO2-kreditkøbene under CDM-mekanismen.

 

·        Jeg kan tilføje, at vi ogsÃ¥ ser et øget EU-engagement pÃ¥ energi- og klimaomrÃ¥det med de fattigste lande i Afrika i sammenhæng med behovet for at opbygge alliancer som led i forberedelserne til FN’s Klimakonference i København i 2009. EU og de fattigere udviklingslande har en fælles interesse i, at konferencen resulterer i en aftale, der forpligter alle de store udledere af CO2.