Udenrigsudvalget 2006-07
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETSydgruppen
Den 21. marts 2007Udenrigsudvalgets spørgsmålnr. 22 (URU alm. del) af 21.februar 2007 stillet af SteenGade (SF)
Spørgsmål 22”Hvilke synspunkter vil Danmark gøre gældende, når OECD’s DAC-kriterier skal drøftes påhøjniveaumøde i april 2007? Vil regeringen arbejde for at bremse tendensen til at inddrage flereog flere typer af udgifter som værende udviklingsbistand? Mener ministeren f.eks., at forslagetom at medregne humanitær bistand fra militæret og omkostninger til FN’s fredsbevarendeoperationer er rimeligt? Vil Danmark, som Norge, argumentere for en ændring af princippernefor, hvad der medregnes som gældseftergivelse?”Svar:I 2005 blev der i DAC-regi opnået enighed om at præcisere kriterierne for hvilke udgifter tilindsatser inden for fred og sikkerhedsområdet, som kan medregnes som udviklingsbistand. Påhøjniveau-mødet i april er eneste nuværende punkt på dagsordenen vedr. DAC-kriterierne endrøftelse af om man i DAC-regi skal genåbne en drøftelse af hvilke udgifter til indsatser indenfor fred og sikkerhedsområdet, som kan medregnes som udviklingsbistand. Danmark ønskerikke for indeværende at genåbne denne diskussion.Det er regeringens holdning, at bistand der gives til udviklingslandene med udviklingsformål forøje skal klassificeres som udviklingsbistand. Det er derfor helt rimeligt at opgaver af civilkarakter med udviklingsformål for øje f.eks. i forbindelse med fredsbevarende operationermedregnes som udviklingsbistand.OECD/DAC har med støtte fra bl.a. Danmark fastslået dette med præciseringen af reglernefor hvilke aktiviteter i tilknytning til FN’s fredsbevarende operationer, der kan medregnes somudviklingsbistand. Danmark har siden år 2000 rapporteret 80-90 pct. af de såkaldte pålignedebidrag til FN’s fredsbevarende operationer som udviklingsbistand. OECD/DAC vurderer medpræciseringen af reglerne, at 6 pct. af bidragene kan rapporteres som udviklingsbistand.Med OECD/DAC’s præcisering af reglerne har regeringen derfor igangsat en tilpasning af denhidtidige praksis for rapportering af udviklingsbistand, der har været anvendt af såvel dennuværende som den tidligere regering. Tilpasningen vil være fuldt gennemført fra 1. januar2009. Indfasningen er drøftet med OECD/DAC, der er indforstået med den dansketilpasningsfase frem til 2009.Retningslinjerne forventes at blive vedtaget snarest. Danmark vil herefter påbegyndetilpasningen i 2007 og afslutte den ved udgangen af 2008. Tilpasningen betyder, at der gradvistfra 2007 og frem frigives endnu flere midler til nye aktiviteter i udviklingslandene.
Det er endvidere regeringens holdning, at udgifter til gældslettelse til udviklingslande bør kunneindrapporteres som udviklingsbistand. Gældslettelse medfører, at udviklingslandene slipper afmed en gældsbyrde, der frigiver ressourcer til andre formål og forbedrer landeneskreditværdighed.