Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 93 (Alm. del):
I brev af 7. marts 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 45:
â€I Berlingske Tidende den 3. marts 2007 fremgÃ¥r bl.a. følgende i artiklen "Skoleledere mangler indflydelse pÃ¥ skolerne":
Â
"Men skoleledernes indrapporteringer af diverse facts og resultater er bestemt ikke blevet mindre som følge af de seneste politiske forlig om folkeskolen, der bl.a. har indført årlige kommunale kvalitetsrapporter om folkeskolen. Derfor er Undervisningsministeriet i gang med at "luge ud i" kravene til skolelederne. "Vi er ved at få udarbejdet en tværgående analyse, der kortlægger, om vi får de rigtige oplysninger fra skolerne - og om vi bruger dem til noget. For det er helt sikkert, at skolelederen fremover vil blive mødt med stigende krav til dokumentation og resultatmålinger. Politikerne vil vide, om de penge, de giver ud, har en effekt. Men der kan være en del indrapporteringer fra skolerne, der ikke handler om deres kerneopgave; undervisningens kvalitet," siger Søren Hansen."
Â
Vil ministeren orientere Uddannelsesudvalget om det nærmere indhold i analysen, herunder hvem der er inddraget i at udarbejde analysen?
Â
Vil ministeren oplyse Uddannelsesudvalget om eksempler på unødvendig indrapportering fra skolerne, som kontorchefen nævner i citatet?
Â
Det fremgÃ¥r af artiklen, at ministeriet er i gang med at "luge ud" i kravene til skolelederne. hvilke krav er det, at ministeren er ved at luge ud, og hvorfor fjernes disse krav ikke bare med det samme frem for at vente pÃ¥ en analyse?â€
Â
Svar:
Først skal jeg give en rettelse til artiklen. Det fremstår i artiklen som om, det igangværende analysearbejde, som kontorchef Søren Hansen omtaler, vedrører folkeskoleområdet. Det gør det ikke.
På folkeskoleområdet er der ganske rigtigt, som det nævnes, indført årlige kommunale kvalitetsrapporter.
Det analyse- og udviklingsarbejde, som kontorchef Søren Hansen omtaler, vedrører derimod ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser og voksen- og efteruddannelserne.
Arbejdet gennemføres som led i opfølgningen pÃ¥ analysen af uddannelsesomrÃ¥dets styringssystem, â€Styringsanalysenâ€, som indgik i den politiske aftale om kommunalreformen.
I samarbejde mellem Undervisningsministeriet og alle de berørte institutionsområder er der nedsat en arbejdsgruppe, der skal udarbejde oplæg til modernisering af institutionernes afrapportering af kvalitet og resultater.
Arbejdsgruppen er klar med et oplæg til nytår, og herefter vil initiativerne blive forelagt til politisk stillingtagen.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.