Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 86 (Alm. del):
I brev af 7. februar 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 86 :
"Vil ministeren redegøre for, hvilke kursisttyper der modtager almen voksenundervisning, herunder hvilken baggrund de har i forhold til deres behov for almen voksenundervisning? "
Svar:
Almen voksenuddannelse (avu) henvender sig med sine mange fag og varierende tilrettelæggelser til en bred vifte af voksne. Omregnet til årskursister er 44 pct. af alle kursister under 30 år, mens 16 pct. er 60 år eller derover. Kursisternes uddannelsesbaggrund er meget forskellig. Halvdelen af kursisterne har alene grundskolen som højeste fuldførte uddannelse, mens 1/3 af kursisterne har en erhvervsuddannelse som højeste fuldførte uddannelse. På landsplan er ca. 10 pct. af kursisterne tosprogede, mens de på ét VUC udgør ca. halvdelen af alle avu-kursister.
Motiverne til at deltage i avu er: Interesse for faget, ønske om personlig udvikling, forbedring af jobsituation, nødvendigt for videre uddannelse samt at forbedre eller supplere grundskolen.
Inden for de sidste 4-5 år har VUC’erne oplevet en markant stigning i antallet af unge voksne i alderen 18 - 25 år, som ønsker at forbedre deres almene kompetencer med henblik på videre uddannelse. Disse unge har ofte forladt folkeskolen med et utilfredsstillende resultat, som betyder, at de har vanskeligt ved at honorere kravene i en ungdomsuddannelse. Blandt denne gruppe udgør de tosprogede en voksende andel.
Evalueringen af avu og hf-enkeltfag fra 2005 pegede på, at en del kursister på avu har så mangelfulde forudsætninger, så det laveste avu-niveau (niveau svarende til 9. klasse) reelt er for svært.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer