Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 73 (Alm. del):
I brev af 19. januar 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 73:
"Vil ministeren kommentere brev fra Baaring Højskole af 7. januar 2007, herunder om det er korrekt, at højskolerne vil miste tilskud pga. kommunalreformen, og hvis ja, vil ministeren gøre noget for at hjælpe højskolerne på anden vis?"
Svar (endeligt):
Der er ikke som led i kommunalreformen sket ændringer, der medfører, at højskolerne mister statstilskud fra Undervisningsministeriet.
Jeg forstår henvendelsen som en kritik af den gældende lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 1166 af 27. november 2006.
Som led i finanslovaftalen for 1999 blev det besluttet at gennemføre en finansieringsomlægning på aktiveringsområdet. Herefter skulle udgiften for forsikrede og ikke-forsikrede ledige afholdes af den aktiverende myndighed, dvs. AF eller kommunen. Hensigten hermed var at opnå parallelitet mellem aktiveringsansvar og finansieringsansvar, og at den aktiverende myndighed ved finansieringsomlægningen blev ansporet til at se på relevansen af en uddannelse/aktivitet frem for på, hvem der afholdt udgiften hertil. Finansieringsomlægningen indebærer, at det er kommunerne og staten i jobcentret (tidl. AF), der skal betale for uddannelse af personer i aktivering mv. i henhold til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der henhører under beskæftigelsesministeren.
Ved lov nr. 564 af 9. juni 2006 (jf. lovforslag L 203, fremsat den 29. marts 2006 af beskæftigelsesministeren) er finansieringsordningen udvidet med personer under revalidering. Loven er gennemført som led i aftalen â€Flere i arbejde†fra efterÃ¥ret 2002. Det fremgÃ¥r af bemærkningerne til L 203, at finansieringsomlægningen vedr. revalidender har til formÃ¥l at sikre forenkling og parallelitet, idet kommunerne fremover skal betale – med statslig refusion – for uddannelse i forbindelse med revalidering pÃ¥ samme mÃ¥de, som de i dag betaler for øvrige driftsudgifter til den aktive beskæftigelsesindsats.
Som følge af finansieringsomlægningen har Undervisningsministeriet i 2000 overført 961 mio. kr. til det daværende Arbejdsministerium og til kommunerne via bloktilskuddet, og for revalidender er der med virkning fra 1. januar 2007 yderligere overført 408 mio. kr. til Beskæftigelsesministeriet og kommunerne til fuld kompensation for den nye merudgift. Beskæftigelsesministeriet står for den statslige refusion vedr. driftsudgifter til den aktive beskæftigelsesindsats. Det er op til den aktiverende myndighed at vurdere, hvilken form for uddannelse eller anden aktivitet der er relevant for den enkelte person.
Finansieringsomlægningerne har på Undervisningsministeriets ressortområde omfattet alle uddannelsesinstitutioner, herunder folkehøjskolerne, og der er givet de aktiverende myndigheder fuld kompensation for merudgiften
Såfremt vi undtog særlige institutionsområder fra finansieringsordningen, vil der opstå en risiko for, at aktiverende myndigheder vil lade sig påvirke af, hvem der afholder undervisningsudgiften frem for at sætte den enkelte persons behov i centrum. Regeringen ønsker derfor ikke at ændre lovgivningen på dette område.
I aftalen om udmøntningen af satspuljen i 2007 er der imidlertid afsat midler til Projektet højskoleforløb med mentorordning, der har til formål i en forsøgsperiode at tilbyde unge og voksne på kontanthjælp med utilstrækkelig uddannelse et studieafklarende og uddannelsesforberedende højskoleforløb bestående af en kombination af almindelig højskoleundervisning, formelle uddannelseselementer og realkompetence. Projektet gennemføres i samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU).
Til projektet er bevilget 2 mio. kr. i henholdsvis 2007 og 2008.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.