Svar på spørgsmål 64 (Alm. del):                                                                           23. januar 2007
I brev af 4. januar 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 64:
"På Vejle Kommunes hjemmeside – Ny Vejle Kommune – budget 2007 effektiviseringer, oversigt fremgår følgende:
â€Nedsat service pÃ¥ folkeoplysningsomrÃ¥det
På folkeoplysningsområdet er der forskellige måder at yde støtte på i de fem sammenlægningskommuner. Der er i tæt samarbejde med folkeoplysningsudvalgene udarbejdet nye retningslinier, som tager udgangspunkt i indeværende års serviceniveau. Der er dermed i principperne harmoniseret på gennemsnittet.
PÃ¥ aftenskoleomrÃ¥det har det dog tidligere været svært for aftenskolerne i centerbyerne at bruge de bevillinger der var til rÃ¥dighed. Samtidig er en ændring af folkeoplysningsloven pÃ¥ vej, der ser ud til at give aftenskolerne mulighed for at bruge en del af deres bevillinger pÃ¥ andre tilrettelæggelsesformer, der ikke er bundet af løncirkulæret, hvilket betyder, at aftenskolerne har mulighed for at ansætte billigere undervisere. Derfor foreslÃ¥s en reduktion af tilskuddet til aftenskolerne pÃ¥ 300.000 kr.â€
Ministeren bedes kommentere ovenstående, herunder om fortolkningen af den i december vedtagne lov nr. 1593 om fleksible tilrettelæggelsesformer (lovforslag nr. 13) er korrekt – dvs. om loven åbner for, at aftenskolerne kan ansætte billigere undervisere?
Endvidere bedes ministeren oplyse, om ministeren er enig i, at loven ikke har til hensigt â€at sætte lønnen nedâ€, men at give frihed i tilrettelæggelsen af aktiviteten?"
Svar:
Efter folkeoplysningslovens § 6, stk. 1, er det kommunalbestyrelsen, der årligt fastsætter og fordeler en beløbsramme til den folkeoplysende voksenundervisning og det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde.
Er der i henhold til folkeoplysningslovens § 34 nedsat et folkeoplysningsudvalg, afgiver udvalget forslag til kommunalbestyrelsen om bl.a. den samlede beløbsramme og om rammens fordeling mellem områderne, jf. lovens § 37, stk. 2.
Fastsættelse og fordeling af den årlige beløbsramme er således et lokalt anliggende, og jeg skal derfor ikke kommentere kommunalbestyrelsens prioriteringer og beslutninger nærmere.
I rapporten fra Arbejdsgruppen om fleksible tilrettelæggelsesformer er om den traditionelle aftenskoleundervisning anført, at â€Det er en tilskudsbetingelse, at aftenskolen anvender det kommunale tilskud til aflønning af lærere og ledere inden for den folkeoplysende voksenundervisning i overensstemmelse med de centralt fastsatte regler. En aftenskole er sÃ¥ledes bundet til at yde den centralt fastsatte timeløn til sine lærere. Oplysningsforbundenes FællesrÃ¥d oplever dette som begrænsende for aftenskolernes handlemuligheder og udvikling og ønsker større handlefrihed i forhold til lønbekendtgørelsen.â€
Rapporten har dannet udgangspunkt for L 13 – Forslag til Lov om ændring af lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven) (Fleksible tilrettelæggelsesformer).
I lovforslagets almindelige bemærkninger, side 6, er anført følgende:
Â
â€Aftenskolens brug af det kommunale tilskud ved fleksible tilrettelæggelsesformer er ikke bundet til lønudgifter eller til faste lønsatser.â€
De fleksible tilrettelæggelsesformer er ikke gennemført, for at aftenskolen skal give dårligere (eller bedre) løn, men for at åbne for større fleksibilitet i undervisningen med mulighed for i den forbindelse at anvende et mere fleksibelt aflønningssystem.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer