Svar på spørgsmål 60 (Alm. del - bilag 145):
I brev af 19. december 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 15. december 2006 fra Dansk Teknisk Lærerforbund (DTL) vedrørende AMU’s fremtid, jf. alm. Del – bilag 145."
Svar:
Jeg synes, at DTL giver et for pessimistisk billede af AMU’s situation.  AMU-aktiviteten for 2006 er ikke endeligt gjort op, men på baggrund af de foreliggende tal kan man tegne et mere nuanceret billede.
For gruppen af beskæftigede og ledige med ret til seks ugers selvvalgt uddannelse, som finansieres af rammen for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (EVE-rammen), har skolerne indberettet en uændret aktivitet i de tre første kvartaler af 2006 sammenlignet med de tre første kvartaler af 2005. Skolerne indberettede i alt 6.136 årselever[1] i de tre første kvartaler af 2006.
For gruppen af ledige finansieret af AF og kommunerne er der tale om et aktivitetsfald. Ifølge AMU-statistikken fra UNI-C købte kommunerne i første halvår 2006 uddannelsespladser på AMU svarende til 126 årselever mod 133 i første halvår 2005. AF købte i første halvår 2006 uddannelses-pladser svarende til 552 årselever mod 974 i første halvår 2005. Dette kan naturligvis mærkes på de AMU-uddannelsessteder, der har haft en relativ stor andel af uddannelsesaktivitet baseret på ledighedsindsatsen rekvireret af AF.
Undervisningsministeriet har ikke viden om, hvor mange lærere, der underviser på arbejdsmarkedsuddannelserne, og på institutioner, som udbyder både ungdoms- og voksen- og efteruddannelser, herunder AMU, underviser mange lærere på tværs af den enkelte institutions udbud. Jeg kan derfor ikke kommentere de afskedigelser af AMU-lærere, som DTL omtaler.
Til DTL’s bemærkninger om takststrukturerne og de økonomiske styringsmodeller for AMU kan jeg oplyse, at den midlertidige forhøjelse af en række AMU-takster, der blev gennemført i 2006, er videreført i 2007.
Derudover er økonomistyringsmodellen blevet justeret og afbureaukratiseret, således at skolerne fra 2007 får større frihed til og bedre muligheder for at øge uddannelsesindsatsen i forhold til virksomhederne og deres medarbejdere.
Partierne, der indgår i aftalen om udmøntning af globaliseringspuljen fra november 2006, vil i efteråret 2007 fortage en samlet drøftelse af rammevilkårene på AMU. Drøftelserne vil dels omfatte en mere fleksibel og differentieret deltagerbetaling på arbejdsmarkedsuddannelserne og en ny takststruktur, dels en ny model for godtgørelse på det erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesområde. Hertil kommer en drøftelse af de konkrete vilkår for udbetaling fra puljen på ekstra 1 mia. kr., der er afsat til finansiering af øgede offentlige driftsudgifter til erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, afhængig af, at arbejdsmarkedets parter øger finansieringsbidraget til en styrket voksen- og efteruddannelsesindsats. Regeringen og arbejdsmarkedets parter vil forinden - i juni 2007 - foretage en samlet drøftelse af rammevilkårene på det erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesområde.
For 2006 forventes der et mindreforbrug på rammen for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse (EVE-rammen). Mindreforbruget forventes at være på ca. 258 mio. kr.
Mindreforbruget pÃ¥ den del af rammen, der vedrører taxametertilskud, forventes at blive ca. 30 mio. kr., hvilket er betydeligt lavere end sidste Ã¥rs ca. 135 mio. kr. Det lavere mindreforbrug skyldes primært, at den aktivitet, som har været afholdt inden for de fælles kompetencebeskrivelser i 2006, bl.a. pÃ¥ grund af den midlertidige takstforhøjelse, har været dyrere end den tilsvarende aktivitet i 2005. Dertil kommer, at aktivitetsniveauet uden for de fælles kompetencebeskrivelser har været markant højere end den tilsvarende for 2005.Â
Der er endnu ikke taget stilling til, hvorledes disse midler skal anvendes.
Mindreforbruget vil kunne indgå i de forestående politiske drøftelser i 2007 om rammevilkårene på området. I forbindelse med aftalen om udmøntningen af globaliseringspuljen er det aftalt, at regeringen i 2007 vil gennemføre en ny takstanalyse på arbejdsmarkedsuddannelserne for 2006. Denne takstanalyse vil gå dybere end de to forrige analyser af skolernes økonomi i 2004 og 2005, og analysen har til formål af afdække de væsentligste årsager dels til eventuelle nye underskud, dels den store forskel der er på, hvilke uddannelser og takster der giver underskud eller overskud.
Af aftalen om udmøntningen af globaliseringspuljen fra november 2007 er der endvidere afsat midler til en styrket rådgivning og vejledningsindsats, og regeringen vil udarbejde et forslag til konkret udmøntning af de afsatte midler, som skal drøftes med aftalepartierne i marts 2007. Forslaget til konkret udmøntning vil blive udformet således, at der sikres et samspil med den øvrige offentligt forankrede vejledning, der tilbydes af interesseorganisationer og andre lokale aktører. Forslaget vil især tage højde for særlige behov hos kortuddannede og på små og mellemstore virksomheder.
Regeringen er sÃ¥ledes fortsat optaget af arbejdsmarkedsuddannelsernes centrale rolle i en forstærket voksen- og efteruddannelsesindsats.Â
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer