Notat vedrørende UDU’s spørgsmål 54
Til brug ved optagelse til videregående uddannelse fra sommeren 2007 er der udarbejdet en omsætningstabel, der skal benyttes til at oversætte eksamensgennemsnit fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen.
Omsætningstabellen er udarbejdet, så alle stilles lige ved optagelsen. Den tager således hensyn dels til ændringer i beregningen af eksamensgennemsnittet som følge af gymnasiereformen, dels til den forventede ændrede karaktergivningspraksis ved overgangen til 7-trinsskalaen.
De ændrede principper ved beregningen af eksamensgennemsnittet er
Den forventede ændrede karaktergivningspraksis ved overgangen til 7-trinsskalaen følger af målsætningen om, at hele skalaen bruges, og at der på lang sigt og på landsplan opnås en procentvis fordeling af karaktererne for de beståede præstationer, der svarer til ECTS-skalaens procentfordeling.
Da omsætningstabellen tager højde for disse ændringer, er det ikke
muligt at konstruere eksempler på elever, der stilles dårligere, eller elever der stilles bedre alene som følge af omsætningen fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen. Derimod har det været et led i gymnasiereformen at ændre principperne for beregning af eksamensresultatet, jf. ovenfor.
De ændrede principper medfører, at enkelte elever, der følger gymnasiereformen, stilles bedre, og andre stilles dårligere. Nedenfor er angivet et konstrueret eksempel, der illustrerer dette.
Eksempel på en elev, der følger gymnasiereformen, og som stilles dårligere som følge af de ændrede principper for beregning af eksamensgennemsnit
Elevens eksamensbevis ser således ud:
|
Ã…rskarakterer |
Prøvekarakterer |
||||
Fag |
Vægt |
Karakter |
ECTS |
Vægt |
Karakter |
ECTS |
Dansk A, mdt. |
1 |
12 |
A |
- |
- |
- |
Dansk A, skr. |
1 |
7 |
C |
1 |
4 |
D |
Engelsk A, mdt. |
1 |
4 |
D |
1 |
4 |
D |
Engelsk A, skr. |
1 |
4 |
D |
1 |
7 |
C |
Historie A |
2 |
12 |
A |
- |
- |
- |
Matematik A, mdt. |
1 |
10 |
B |
1 |
7 |
C |
Matematik A, skr. |
1 |
10 |
B |
1 |
10 |
B |
Fransk fortsættersprog B, mdt. |
0,75 |
7 |
C |
1,5 |
4 |
D |
Fransk fortsættersprog B, skr. |
0,75 |
7 |
C |
- |
- |
- |
Fysik B, mdt. |
0,75 |
10 |
B |
1,5 |
7 |
C |
Fysik B, skr. |
0,75 |
10 |
B |
- |
- |
- |
Samfundsfag B |
1,5 |
10 |
B |
- |
- |
- |
Biologi C |
1 |
7 |
C |
1 |
4 |
D |
Filosofi C |
1 |
7 |
C |
- |
- |
- |
Idræt C |
1 |
02 |
E |
- |
- |
- |
Kemi C |
1 |
12 |
A |
- |
- |
- |
Musik C |
1 |
10 |
B |
- |
- |
- |
Oldtidskundskab C |
1 |
10 |
B |
- |
- |
- |
Religion C |
1 |
4 |
D |
1 |
4 |
D |
Almen studieforberedelse |
- |
- |
- |
2 |
7 |
C |
Studieretningsprojekt |
- |
- |
- |
2 |
10 |
B |
Eksamensresultatet er 7,6
Hvis de hidtidige principper for beregning af eksamensgennemsnit havde været gældende, ville elevens eksamensbevis se således ud
|
Ã…rskarakterer |
Prøvekarakterer |
||||
Fag |
Vægt |
Karakter |
ECTS |
Vægt |
Karakter |
ECTS |
Dansk A, mdt. |
1 |
12 |
A |
1 |
12 |
- |
Dansk A, skr. |
1 |
7 |
C |
1 |
4 |
D |
Engelsk A, mdt. |
1 |
4 |
D |
1 |
4 |
D |
Engelsk A, skr. |
1 |
4 |
D |
1 |
7 |
C |
Historie A |
1 |
12 |
A |
1 |
12 |
A |
Matematik A, mdt. |
1 |
10 |
B |
1 |
7 |
C |
Matematik A, skr. |
1 |
10 |
B |
1 |
10 |
B |
Fransk fortsættersprog B, mdt. |
1 |
7 |
C |
1 |
4 |
D |
Fransk fortsættersprog B, skr. |
1 |
7 |
C |
1 |
7 |
C |
Fysik B, mdt. |
1 |
10 |
B |
1 |
7 |
C |
Fysik B, skr. |
1 |
10 |
B |
1 |
10 |
B |
Samfundsfag B |
1 |
10 |
B |
1 |
10 |
B |
Biologi C |
1 |
7 |
C |
1 |
4 |
D |
Filosofi C |
1 |
7 |
C |
1 |
7 |
C |
Idræt C |
1 |
02 |
E |
- |
- |
- |
Kemi C |
1 |
12 |
A |
1 |
12 |
A |
Musik C |
1 |
10 |
B |
1 |
10 |
B |
Oldtidskundskab C |
1 |
10 |
B |
1 |
10 |
B |
Religion C |
1 |
4 |
D |
1 |
4 |
D |
Almen studieforberedelse |
- |
- |
- |
1 |
7 |
C |
Studieretningsprojekt |
- |
- |
- |
1 |
10 |
B |
Gennemsnit |
|
8,2 |
|
|
7,9 |
|
Eksamensresultatet er 8,1
Omvendt kan der konstrueres eksempler på elever, der følger den tidligere gymnasieordning, som ville have været stillet bedre, hvis gymnasiereformens ændrede principper også omfattede dem.