Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 54 (Alm. del):
I brev af 8. december 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 54:
"Vil ministeren tilsende udvalget et notat med konstruerede eksempler på, hvem der bliver stillet bedre, og hvem der bliver stillet dårligere som følge af omregning af karaktergennemsnit?"
Svar:
Jeg vedlægger et notat om de principper, der ligger til grund for omsætningstabellen. Det fremgår heraf, at omsætningstabellen er udarbejdet på en sådan måde, at alle stilles lige.
Notatet indeholder endvidere et eksempel på en elev, der berøres af de ændrede principper for beregning af eksamensgennemsnit, som er en følge af gymnasiereformen.
Som jeg mindede om på det åbne samråd i udvalget den 6. december 2006, kan disse ændringer spille en større rolle for den enkelte end den ofte marginale forskel, der kan opstå, når der tildeles bonus efter 7-trinsskalaen frem for efter 13-skalaen.
I forlængelse heraf henviser jeg til mit svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 56.  Â
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer