Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 37 (Alm. del - bilag 124 og 125):
I brev af 30. november 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 37:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 13. november 2006 fra Michael Thomsen vedr. den nye karakterskala, jf. alm. del - bilag 124, og artiklen »Studiechef tvivler på retssikkerhed« fra avisen 24 Timer den 24. november 2006, jf. alm. del - bilag 125?
Svar:
Henvendelsen fra Michael Thomsen (bilag 124), der er studerende på CBS, vedrører overgangsordningen på de videregående uddannelser under Videnskabsministeriet. Undervisningsministeriet har imidlertid samme overgangsordninger for sine videregående uddannelser, hvorfor jeg kan kommentere Undervisningsministeriets valg af overgangsordninger.
Vi har valgt en fuldstændig overgang til 7-trinsskalaen fra august 2007. Årsagen er, at vi ønsker, at 7-trinsskalaen indføres så hurtigt som muligt, og at overgangsperioden begrænses mest muligt. En lang overgangsperiode betyder, at der i hele perioden vil være hold, hvor nogle elever/studerende skal bedømmes efter den gamle skala, mens andre skal bedømmes efter den nye. Det siger sig selv, at sådan en form for sammenblanding skal begrænses mest muligt.
For Undervisningsministeriets uddannelser (de gymnasiale uddannelser undtaget) er overgangsordningen valgt sådan, at prøve-, eksamens- eller afgangsbeviserne i overgangsordningen (4 år eller længere) vil kunne indeholde karakterer, der er givet efter såvel 13-skalaen som 7-trinsskalaen. Karakterer givet efter 13-skalaen vil optræde på beviset, dels som de er givet efter 13-skalaen, dels konverteret til 7-trinsskalaen. Der er altså ikke tale om, at karaktererne fra 13-skalaen forsvinder.
Konverteringen af karakterer fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen har kun en reel betydning, hvis der beregnes et samlet gennemsnit, som anføres på eksamensbeviset. Undervisningsministeriet stiller ikke krav om, at der anføres et gennemsnit på beviserne for disse uddannelser, og der er derfor heller ikke tale om, at nogen stilles ringere end andre ved konverteringen.
De enkelte karakterer, sådan som de oprindeligt blev givet, fremgår således af beviset, og der er ikke krav om, at de indgår i en eller anden form for gennemsnitsberegning.
Den dygtige elev/studerende med de mange 13-taller beholder dem altså; men når de derudover bliver konverteret til 7-trinsskalaen, bliver de oversat til 12, og det sker også med 11-tallerne. I de konverterede karakterer kan man derfor ikke se forskel på 13 og 11. Det kan ikke være anderledes, når vi netop bevidst afskaffer undtagelseskarakteren 13.
Overgangsordningen på de gymnasiale uddannelser er valgt således, at elever, der følger gymnasiereformen, vil få udstedt eksamensbeviser, hvor gennemsnittet er beregnet ud fra 7-trinsskalaen. Elever, der følger ordningen før gymnasiereformen, vil som hidtil få udstedt eksamensbeviser, hvor gennemsnittet er beregnet ud fra 13-skalaen.
Baggrunden er, at der med gymnasiereformen ændres markant på den måde, hvorpå eksamensgennemsnit beregnes. For at gennemføre denne overgangsordning er det nødvendigt at konvertere afsluttende karakterer opnået ved afslutningen af 1.g til 7-trinsskalaen for den første årgang efter gymnasiereformen. Der er tale om et meget begrænset antal karakterer, der herved skal konverteres.
Alternativt kunne der være valgt en overgangsordning, hvorefter den første årgang efter gymnasiereformen, som den eneste, havde gennemført uddannelsen efter 13-skalaen. Dette havde imidlertid stillet denne ene årgang helt specielt i forhold til optagelse i kvote 1, idet eksamensgennemsnit fra denne årgang ikke ville kunne sammenlignes direkte med tidligere gennemsnit fra 13-skalaen på grund af reformændringerne i beregningen af eksamensgennemsnittet.
Den valgte overgangsordning er den enkleste, idet det er gymnasiereformen, der er skillelinjen mellem 13-skalaen og 7-trinsskalaen.
For at kunne sammenligne eksamensgennemsnit fra 13-skalaen med gennemsnit fra 7-trinsskalaen, er der udarbejdet en tabel, der viser, hvordan et eksamensgennemsnit fra 13-skalaen skal indplaceres i 7-trinsskalaen. Tabellen samt beskrivelse af de ændringer, der følger af gymnasiereformen findes på Undervisningsministeriets hjemmeside.
Artiklen fra avisen 24 Timer (bilag 125) bygger på en misforståelse af, hvordan omsætningen af eksamensgennemsnit fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen skal foretages. Omsætningen sker alene ved brug af den ovenfor omtalte tabel. Der skal således ikke foretages nogen genberegning af gamle eksamensgennemsnit, sådan som det nævnes i artiklen.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer