Uddannelsesudvalget

Folketinget

 

 

Svar på spørgsmål 36 (Alm. del – bilag101):

 

I brev af 28.11.2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

"Vil ministeren kommentere henvendelsen af 16. november 2006 fra Odense Katedralskole om kritik af hf-reformen, jf. alm. del – bilag 101?"

 

Svar:

Efter at den daværende undervisningsminister i 1997 opfordrede landets hf-kurser til at indlede et omfattende forsøgs- og udviklingsarbejde, blev der på langt de fleste af landets hf-kurser gennemført et stort antal forsøg med hf-uddannelsen, og der blev afprøvet en bred vifte af nye strukturer, nye tilrettelæggelsesformer, arbejdsmetoder og eksamensformer.

 

Der blev desuden nedsat en evalueringsgruppe, sammensat af erfarne gymnasie- og hf-lærere og forskere fra universiteterne. Gruppen fulgte forsøgsarbejdet på 13 udvalgte hf-kurser og inddrog sideløbende forsøgsrapporterne fra andre kurser.

 

En af evalueringsgruppens anbefalinger var, at der ved en reform af hf-uddannelsen skulle etableres mindst to fagpakker i det to-årige hf. Det var ikke tanken, at al undervisning i fagpakke-fagene skulle være tværfaglig, men ud over den sædvanlige, særfaglige undervisning skulle der være nogle betydelige, tværfaglige undervisningsforløb med parallellæsning, fælles skriftlige opgaver, større eller mindre projekter, ekskursioner el. lig. og med mulighed for projekteksamen eller anden tværfaglig eksamen.

 

Disse anbefalinger danner baggrund for etableringen af de to faggrupper og eksamensprojektet, som henvendelsen fra Odense Katedralskole fokuserer på.

 

For den naturvidenskabelige faggruppe blev den første ordinære prøve afholdt i sommeren 2006. Det foreløbige, uofficielle landsresultat var følgende:


Naturvidenskabelig faggruppe ved hf-eksamen sommer 2006

 

Mundtlig prøve

Gennemsnit

7,0

Antal prøveelever

4.134

Andel under 6 (00, 03, 5)

24,2 %

Andel over 9 (10, 11, 13)

13,4 %

Kilde: UNI•C Statistik & Analyse

 

Tilbagemeldingerne fra skolerne til ministeriet vedrørende holdningen til og erfaringerne med den naturvidenskabelige faggruppe er meget forskellige og spænder fra stor utilfredshed til stor tilfredshed. Ikke mindst derfor tillægger jeg den igangværende evaluering stor vægt.

 

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har nedsat en evalueringsgruppe, som vurderer, hvordan hf-kurserne udmønter læreplanen for den naturvidenskabelige faggruppe, dvs. hf-kursernes undervisningspraksis. Evalueringen fokuserer bl.a. på undervisningsindhold, samspillet mellem de tre fag, undervisningsformer og evalueringsformer. Resultatet af evalueringen bliver sendt til høring i april-maj 2007 og forventes offentliggjort i juni 2007.

 

Med denne evaluering introducerer EVA i øvrigt et nyt koncept for evalueringer på ungdomsuddannelserne. Det nye ved konceptet er bl.a., at evalueringerne inddrager langt flere skoler end tidligere, nemlig 20.

 

For kultur- og samfundsfaggruppen og eksamensprojektet er der første gang ordinær prøve i sommeren 2007. De foreløbige tilbagemeldinger fra VUC, som har haft lejlighed til at gennemføre enkelte forløb med kultur- og samfundsfaggruppen, er positive.

 

For kultur- og samfundsfaggruppen vil en evaluering blive iværksat efter første gennemløb. For hf-uddannelsen som helhed iværksættes ligeledes en evaluering efter første gennemløb.

 

Hf-uddannelsen følges således nøje med henblik på eventuelle justeringer.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder