Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 30 (Alm. del ):

I brev af 17. november 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 30:

"Vil ministeren tilsende udvalget en oversigt over udviklingen i udgifter, taxametre, antal studerende og optaget ved uddannelsen til folkeskolelærer for perioden 2001-2007 opgjort i PL-niveau for 2007 og med angivelse af de økonomiske konsekvenser af den nye læreruddannelse?"

 

Svar:

Taxametertilskuddet til læreruddannelsen består af undervisnings-, bygnings-, fælles-, praktik-, refusions- og færdiggørelsestaxameter. Praktiktaxameteret blev omlagt i 2002, hvor refusionstaxameteret blev indført. Færdiggørelsestaxameteret blev indført i 2003.

 

Nedenstående tabel viser udviklingen i taxametertilskud pr. færdiguddannet studerende og pr. år på læreruddannelsen fra 2001 til 2007 samt de samlede taxameterudgifter til uddannelsen i perioden 2003-2007. Det er umiddelbart ikke muligt at opgøre sammenlignelige samlede udgifter til læreruddannelsen i 2001-2007 på grund af store ændringer i bevillingstildelingen i forbindelse med CVU-dannelser og tidligere statsinstitutioners overgang til selveje mv. Udviklingen dækker over følgende ændringer:

·         I 2002, 2004 og 2005 er taksterne pÃ¥ de videregÃ¥ende uddannelser som hovedregel blevet reduceret med ca. 1 pct. Ã¥rligt pga. effektiviseringer.

·         Fra og med 2003 har der været yderligere reduktioner pÃ¥ 2 pct. Ã¥rligt pÃ¥ de korte og mellemlange videregÃ¥ende uddannelser, som har bidraget til finansieringen af den sÃ¥kaldte omstillingsreserve. Midlerne er via færdiggørelsestaxametre og kvalitetsudviklingstilskud blevet tilbageført til nye initiativer pÃ¥ de uddannelsesomrÃ¥der, der har bidraget til reserven. Omstillingsreserven er nedlagt fra og med 2006. Den del der er udmøntet til kvalitetsudviklingstilskud og færdiggørelsestaxameter i perioden 2003-2004 fortsætter dog fremadrettet.

 

Tabel 1: Taxametertilskud og udgifter til læreruddannelsen 2001-2007

2007-prisnvieau

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

Hel uddannelse

235.504

230.277

225.430

222.229

219.836

235.236

235.920

Pr. år inkl. færdiggørelsestaxameter.

63.553

62.046

60.660

59.728

58.994

58.809

58.980

Samlet udgift mio. kr.

 

-

 

-

 

750

 

726

 

712

 

693

 

655

Taxametertilskuddet pr. uddannelse og pr. år er korrigeret for udtræk af moms i  2003, 2005 og 2006 til momskompensationsordningen. I 2006 er uddannelsen overgået til ny tællemetode (eksamens-STÅ), hvilket medfører en teknisk forhøjelse af undervisningstaksten med ca. 11,9 pct. Taksterne for 2001-2005 er korrigeret herfor (forhøjet). I forbindelse med omlægning af tællemetoden er taksterne desuden nedsat i en periode på 3 år til finansiering af en overgangsordning. Taxametertilskuddet er teknisk korrigeret herfor (forhøjet) i 2006 og 2007.

 

I perioden 2001-2004 har de videregående uddannelser været omfattet af en flerårsaftale, der bl.a. indebar, at de korte- og mellemlange videregående uddannelser fik tilført 168 mio. kr. årligt. Bevillingen blev videreført i 2005. Disse midler er fra 2003 blevet forhøjet med midler fra omstillingsreserven og udgjorde i 2005 211,5 mio. kr. svarende til ca. 5 pct. af de samlede bevillinger til korte og mellemlange videregående uddannelser. Disse midler er under ét givet som institutions- og kvalitetsudviklingstilskud og indgår derfor ikke i nedenstående tabel. Institutionerne har kunnet anvende bevillingen til kvalitetssikring af uddannelserne og kompetenceudvikling af underviserne på eksempelvis læreruddannelsen.

 

Læreruddannelsen har således ikke oplevet store nedskæringer i det samlede tilskud, men der er i perioden 2001-2005 sket en omprioritering fra de ordinære taxametre til færdiggørelsestakster og kvalitetsudviklingsmidler til brug for politisk prioriterede indsatsområder.

 

Optag og antallet af lærerstuderende på læreruddannelsen fremgår af nedenstående tabel.

 

Tabel 2: Optag og studenterårsværk på læreruddannelsen 2001-2007

 

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

Aktivitet

14.416

13.788

13.683

13.463

13.336

11.849*

11.033**

Optag

4.341

4.493

4.101

4.195

3.826

3.534

 

* foreløbigt antal eksamens-STÅ.

** Budgetteret antal eksamens-STÃ….

 

Af tabellen fremgår det, at optaget er faldet med ca. 19 pct. fra 2001 til 2006. Aktiviteten er faldet med ca. 7,5 pct. fra 2001 til 2005. Herefter overgår uddannelsen til ny tællemetode (eksamens-STÅ), hvorfor aktivitetstallet i 2006 og 2007 ikke kan sammenlignes med tidligere år. Aktiviteten i 2007 forventes at falde 6,9 pct. i forhold til 2006 på grund af de tidligere års fald i optag.

 

I forbindelse med aftale mellem regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om udmøntning af globaliseringspuljen er der afsat i alt 70 mio. kr. i årene 2007-2009 til efteruddannelse af undervisere på læreruddannelsen og pædagoguddannelsen. Derudover forventes den nye læreruddannelse ikke at have økonomiske konsekvenser.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder