Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 3 (Alm. del - bilag 9):
I brev af 5. oktober 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 3 :
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 3. oktober 2006 vedrørende læsekurser, jf. alm. del - bilag 9."
Svar:
Intentionen med § 9, stk.1 i bekendtgørelse nr. 1373 af 15. december 2005 om folkeskolens specialundervisning er, at eleven ikke må gå glip af klassens undervisning for at modtage en særligt tilrettelagt undervisning.
Hvis en elev har behov for særlige tiltag for eksempel i læsning, skal undervisningen således enten gennemføres i klassens dansktimer og i samarbejde med klassens dansklærer eller uden for klassens skema.
Den af Tommy Michael Jensen (TMJ) omtalte â€forebyggende specialundervisning for elever med langsom læseudvikling†kan i henhold til denne bestemmelse gennemføres ved brug af holddannelse i de dansktimer, hvor klassen i øvrigt arbejder med individuelle læse- og skriveopgaver.
Hvis en sådan holddannelse har været gennemført i for eksempel 2. klasse, og eleven i 3.klasse alligevel har brug for særligt tilrettelagt undervisning i læsning, kan skolelederen bringe bekendtgørelsens § 9 stk. 2 og 3 i anvendelse og lægge den særligt tilrettelagte undervisning parallelt med klassens undervisning. Det vil således fortsat være muligt at etablere den støtte, som beskrives i brevet i henhold til bekendtgørelsen, men det forudsætter, at der sker videst mulig samordning med klassens undervisning.
Â
TMJ har sendt et enslydende brev direkte til mig. Til udvalgets orientering vedlægges mit svar til TMJ.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer