Uddannelsesudvalget

Folketinget

 

Svar på spørgsmål 262 (Alm. del – spørgsmål 262):

I brev af 19. september 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:             4. oktober 2007

 

Spørgsmål 262:

"Er det ministerens vurdering, at regeringens initiativer for at nedbringe den høje frafaldsprocent er tilstrækkelige, herunder bedes ministeren uddybe synspunkterne i Ugebrevet A4, hvor ministeren fremhæver mesterlæren som løsning for de svageste elever, på trods af, at det er et forholdsvis bredt anerkendt synspunkt, at det særligt er de ressourcestærke og dygtige elever, der har glæde af mesterlæren?"

 

Svar:

Med de seneste ændringer af erhvervsskoleloven, loven om produktionsskoler og loven om erhvervsgrunduddannelsen mener jeg, at skolerne har fået de nødvendige instrumenter til at nedbringe frafaldet i erhvervsuddannelserne.

 

Jeg kan blandt andet fremhæve muligheden for grundforløbspakker, trindeling, niveaudifferentiering, mere praksisnær undervisning, kontaktlærerordning, mentorordning, styrket social og psykologisk rådgivning, styrket uddannelsesgaranti, styrket praktikpladsopsøgning og mere gennemskuelige fællesindgange til uddannelserne.

 

Hertil kommer kommunernes pligt til at udbyde erhvervsgrunduddannelse, lempelse af reglerne for godkendelse af praktikaftaler til disse uddannelser og afsætningen af ressourcer til at videreudvikle hele ordningen.

 

Desuden betyder ændringerne i produktionsskoleloven blandt andet, at erhvervsskoler og produktionsskoler skal indgå i forpligtende samarbejder, og at der i produktionsskoleforløb af mere end 3 måneders varighed skal indgå meritgivende kombinationsforløb til kompetencegivende uddannelse.

 

Jeg kan herom i det hele henvise til forarbejderne til denne lovgivning, som skolerne, praktikvirksomhederne, de faglige udvalg, de rådgivende organer, kommunerne, Kommunernes Landsforening (KL) og Undervisningsministeriet nu er i fuld gang med at virkeliggøre.

 

En af metoderne er Projekt Ungdomsuddannelse til alle, hvor KL og Undervisningsministeriet efter ansøgning har udpeget 17 modelkommuner, der trækker på alle gode kræfter i kommunen for at sikre, at flere unge får en uddannelse. De 17 kommuner har organiseret et tæt samarbejde mellem kommunalbestyrelsesmedlemmer, forvaltning, uddannelsesinstitutioner, vejledere og erhvervsliv. Erfaringerne fra projektet skal bruges af kommuner og uddannelsesinstitutioner m.fl. overalt i Danmark.

 

Det hele handler om, at ungdomsuddannelserne skal være attraktive for alle unge både de, som er meget uddannelsesstærke og de, som er mindre uddannelsesstærke. De erhvervsrettede ungdomsuddannelser skal desuden være attraktive for virksomhederne, som skal ansætte de unge både i praktik og som færdiguddannede.

 

En stor del af indsatsen går ud på at få frafaldstruede elever til at gennemføre en kompetencegivende uddannelse. Helst den de er begyndt på i første omgang, men hvis det ikke er realistisk, så skal eleven guides over i en uddannelse, som han eller hun gør færdig.

 

Mesterlære er ikke forbeholdt en bestemt type elever, men skolernes erfaringer tyder på, at mesterlære egner sig til alle såkaldt skoletrætte, hvad enten det er unge med en gymnasial uddannelse eller unge med en anden baggrund.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder