Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

Svar på spørgsmål 257 (Alm. del):

 

I brev af 17. september 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 257:

”I en række tilfælde har en kommunalbestyrelse besluttet at nedlægge to eller flere skoler, for herefter at videreføre skolerne som én skole med én skoleleder og én skolebestyrelse, men med fortsat undervisning på adskilte matrikler i de gamle skolebygninger. Det fremgår af folkeskolelovens § 40, stk. 2, nr. 3, at kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om skolestrukturen, herunder antallet af skoler og hver enkelte skoles omfang med hensyn til klassetrin, specialundervisning og specialpædagogisk bistand. Herudover fremgår det af lovens § 44, stk. 2, nr. 1, at skolebestyrelsen vedtager principper for undervisningens organisering, herunder elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin, skoledagens længde, udbud af valgfag, specialundervisning på skolen og elevernes placering i klasser. I ”Folkeskoleloven med kommentarer” fra Kroghs Forlag fremgår følgende i forbindelse med § 44, stk. 2, nr. 1: ”Med bestemmelsen om, at skolebestyrelsen fastsætter principper for undervisningens organisering, er det konkrete ansvar for undervisningens organisering og tilrettelæggelse samlet på den enkelte skole...” Det fremgår endvidere, at ”med principbeslutning om elevernes placering i klasser sigtes der til, at skolebestyrelsen kan opstille forskellige principper fx om

- at børn fra samme geografiske område skal i samme klasse,

- at klasserne så vidt muligt skal være lige store,

- eller at der så vidt muligt skal være lige mange drenge og piger i de enkelte klasser.

Derimod kan skolebestyrelsen ikke bestemme den enkelte elevs placering.”

Det følger heraf, at kommunalbestyrelsen ikke kan blande sig i, hvilke klassetrin der undervises i hvilke bygninger. Kommunalbestyrelsen har fraskrevet sig denne mulighed, da den nedlagde de selvstændige skoler. Folkeskolelovens § 40, stk. 2, nævner udtrykkeligt, at kommunalbestyrelsen har kompetencen til at træffe afgørelse vedrørende den enkelte skoles omfang ikke vedrørende undervisningen i hver enkelt skolebygning. Thisted Kommune har nedlagt Klitmøller og Ræhr skoler og viderefører dem som afdelinger af Hanstholm Skole. Der er én skoleleder og én skolebestyrelse, der er ansvarlig for Hanstholm Skole inkl. afdelingerne i Klitmøller og Ræhr. Byrådet vil nu fjerne 4. og 5. klasse fra afdelingen i Klitmøller og overflytte dem til afdelingen i Hanstholm. Efter det oplyste, er skolebestyrelsen imod dette tiltag, som den ikke er blevet hørt om.

Kan ministeren bekræfte, at det i henhold til folkeskolelovens § 44 er skolelederen og skolebestyrelsen, der har kompetencen til at afgøre, på hvilken del af skolen, de forskellige klasser har til huse - også når skolen består af geografisk adskilte bygninger.”

 

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at forældreorganisationen Skole og Samfund over for Undervisningsministeriet har rejst den problematik, der er beskrevet i spørgsmålet.

 

Ministeriet er ved at udarbejde en vejledende udtalelse i anledning af henvendelsen fra Skole og Samfund.

 

Når udtalelsen foreligger, vil Uddannelsesudvalget få den tilsendt til orientering.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder