Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

Svar på spørgsmål 250 (Alm. del):

I brev af 14. september 2007 har Uddannelsesudvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 250:

"Vil ministeren kommentere henvendelsen ’Naturfagslæreren der blev væk’, jf. alm. del – bilag 408?

 

Svar:

I henvendelsen udtrykkes stor bekymring for antallet af linjefagsvalg i naturfag i det første års optag af studerende på den nye læreruddannelse, og  for konsekvenserne for de faglige miljøer på seminarierne og den naturfaglige undervisnings kvalitet i folkeskolen.

 

Jeg mener, at det er vigtigt at have sig for øje, at de studerende på den nye læreruddannelse på nuværende tidspunkt alene har valgt ét ud af deres i alt tre eller to liniefag. Det vides ikke, hvor mange der vil vælge naturfag som 2. eller 3. liniefag, herunder hvor mange der vil vælge biologi og geografi.

 

De oplysninger jeg i forbindelse med denne besvarelse har indhentet fra seminarierektorkollegiets sekretariat viser, at 221 studerende har valgt naturfag som liniefag. Det svarer ifølge de oplysninger, jeg har modtaget fra seminarierektorkollegiets sekretariat til knap halvdelen af det antal studerendes på en årgang, som har haft enten natur/teknik eller fysik/kemi som ét ud af fire linjefag på den gamle læreruddannelse.

 

Søgningen skal ses i lyset af, at de studerende i den nye læreruddannelse foretager færre valg af større linjefag, hvilket betyder, at det samlede antal af valgte linjefag, herunder også valg af naturfag, bliver mindre end i den tidligere uddannelse. Dette er tilsigtet, da baggrunden for den nye læreruddannelses linjefagsstruktur er at styrke kvaliteten og tyngden af linjefagsuddannelsen gennem en højere grad af specialisering hos den enkelte studerende.

 

Jeg er opmærksom på, at et lavere antal faktiske valg af linjefag kan betyde, at det bliver sværere for visse uddannelsessteder at oprette hold inden for naturfag. Derfor bør der i de nye professionshøjskoler finde en arbejdsdeling sted mellem de forskellige læreruddannelsessteder, ligesom professionshøjskoler må indgå samarbejdsaftaler om udbud af linjefag og etablering af attraktive stærke faglige miljøer i de enkelte fag.

 

På den baggrund finder jeg, at det er alt for tidligt, at sige noget endeligt om reformens konsekvenser for antallet af færdiguddannede med naturfaglige liniefag. Et helt sikkert billede af den første årgang af de nye lærerstuderendes valg af linjefag, vil tidligst foreligge i foråret 2010, når de studerende har foretaget alle valg af linjefag. 

 

Jeg skal dog samtidig understrege, at jeg fuldt ud deler det synspunkt, at der ved dette første års optag på den nye læreruddannelse gerne måtte have været mange flere, der havde valgt naturfag som deres første linjefag.

 

Som en del af reformen af læreruddannelsen skal der nedsættes en særlig følgegruppe, som skal overvåge den nye læreruddannelses virkninger, herunder balancen mellem de studerendes valg af linjefag og folkeskolens behov.

 

Jeg mener, at det bør være en af de første opgaver for følgegruppen at belyse søgningen til naturfagene, og drøfte behov og eventuelle forslag til ændringer af praksis og regler for at skabe bedst mulige vilkår for et stærkt naturfag i uddannelsen.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder