Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

 

 

 

Svar på spørgsmål 249 af 13. september 2007 (Alm. del):

 

I brev af den 13. september 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 249:

"Har en kommunal skoleforvaltning lovhjemmel til at pålægge skolelederen ikke at iværksætte specialundervisning parallelt med klassens undervisning, før skolen har gennemført ekstra undervisning uden for elevens ordinære skoletid, såfremt skolelederen og forældrene samstemmende vurderer, at et sådant tilbud ikke er hensigtsmæssigt?"

 

Svar:

Kommunalbestyrelsen fastlægger ifølge folkeskolelovens § 40, stk. 1, mål og rammer for skolernes virksomhed. Det er skolens leder, der træffer alle konkrete afgørelser vedrørende skolens elever, jf. folkeskolelovens § 45, stk. 2.

 

Ifølge § 9, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1373 af 15. december 2005 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand kan skolens leder træffe beslutning om iværksættelse af specialundervisning i et eller flere fag parallelt med klassens undervisning efter samråd med forældrene, hvis lederen vurderer, at en elev ikke får tilstrækkeligt udbytte af at deltage i klassens almindelige undervisning i det pågældende fag.

 

Der er tale om en prioriteringsregel, der angiver, at udgangspunktet er, at specialundervisning så vidt muligt skal gives uden for den almindelige undervisningstid. Udgangspunktet kan dog fraviges på baggrund af en faglig vurdering af, om eleven får tilstrækkeligt udbytte af at deltage i klassens almindelige undervisning i det pågældende fag. Der er ikke holdepunkter for at antage, at der er krav om, at specialundervisning uden for den almindelige undervisningstid konkret skal være afprøvet.

 

Det vil være i strid med bekendtgørelsen, hvis kommunen ved generelle eller konkrete tjenestebefalinger pålægger skolelederen, at der først skal være gennemført specialundervisning uden for elevens ordinære skoletid, forinden der kan iværksættes specialundervisning parallelt med klassens undervisning.

 

Specialundervisning bør kun organiseres parallelt med klassens undervisning, såfremt skolens leder med udgangspunkt i den pædagogisk-psykologiske vurdering og i samråd med forældrene vurderer, at eleven ikke får det nødvendige udbytte af specialundervisning organiseret i klassen eller specialundervisning organiseret uden for klassens undervisningstid. Specialundervisning parallelt med klasseundervisning bør endvidere tilrettelægges således, at eleven ikke går glip af fagundervisning, evt. ved supplerende undervisning heri.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder