Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 240 (Alm. del - bilag 419):
I brev af 6. september 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 240:
"I fortsættelse af den tekniske gennemgang af finanslovsforslaget for 2008, jf. UDU alm. del – bilag 419, ønskes følgende oplyst:
a) Vil ministeren give udvalget et samlet overblik over finansieringen på uddannelsesområdet – gerne ved hjælp af skematiske oversigter – således at det klart fremtræder, hvilke dele der skyldes Trepartsforhandlingerne, Kvalitetsreformen, Globaliseringsaftalen, Velfærdsaftalen, Kvalitetsudviklingsmidler etc. – i såvel forslagsåret som BO-årene?
b) Kan ministeren give et overblik over de samlede investeringer på uddannelsesområdet som følge af implementeringen af den af regeringen fremlagte Kvalitetsfond?
c) Kan der sættes eksakte tal pÃ¥ søjlediagrammet â€Samlet takstudviklingâ€?
d) Hvad er den samlede offentlige udgift pr. elev i de forskellige skoleformer i såvel forslagsåret som BO-årene?"
Svar:
Ad. a)
På Undervisningsministeriets egen paragraf (§ 20) er der på FFL08 budgetteret med nettoudgifter på ca. 42 mia. kr. i 2008 jf. den tekniske gennemgang for udvalget den 5. september. Da ministeriet har en række indtægter i form af bl.a. kommunale bidragsordninger og afdrag på SU-lån, har ministeriet bruttoudgifter på i alt ca. 54 mia. kr. i 2008 på FFL08. Nogle af disse midler er afsat i forbindelse med de finansieringskilder, der anføres i spørgsmålet.
1. Midler fra velfærdsaftalen og globaliseringspuljen
I forbindelse med Velfærdsaftalen fra 20. juni 2006 afsatte regering og aftalepartier i alt 39 mia. kr. i perioden 2007-2012 til investeringer i fremtiden. Der er afsat 2 mia. kr. i 2007. Dette beløb forøges med yderligere 2 mia. kr. årligt i perioden 2008-2011. I 2011 og 2012 forøges den økonomiske ramme med yderligere 1 mia. kr. årligt, hvorefter den samlede ramme til globaliseringsinitiativer udgør 10 mia. kr. årligt, jf. tabel 1. Den samlede økonomiske ramme, der er afsat i Velfærdsaftalen, er udmøntet mere konkret i aftalen om udmøntningen af globaliseringspuljen fra 2. november 2006.
Tabel 1: Tilførte midler i Velfærdsaftalen og Aftalen om udmøntningen af Globaliseringspuljen, i altÂ
2007-pl, mio. kr. |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt 2007-2012 |
Velfærdsaftalen/Globaliseringspuljen i alt |
2.000 |
4.000 |
6.000 |
8.000 |
9.000 |
10.000 |
39.000 |
 - heraf uddannelse (se tabel 2) |
468 |
1.180 |
1.787 |
2.537 |
3.483 |
4.185 |
13.640 |
Tabel 2 viser fordelingen af midler fra globaliseringspuljen, som medgår til finansiering af uddannelsesinitiativer, herunder også initiativer på Videnskabsministeriets område om uddannelse.
Tabel 2: Tilførte midler til uddannelsesområdet i Velfærdsaftalen og Aftalen om udmøntning af Globaliseringspuljen
2007-pl, mio. kr. |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
I alt 2007-2012 |
Alle skal have en ungdomsuddannelse1) |
308 |
781 |
1.220 |
1.702 |
2.232 |
2.620 |
8.863 |
 - De erhvervsrettede ungdomsuddannelser skal styrkes, herunder efteruddannelse af lærere |
41 |
73 |
70 |
- |
- |
- |
184 |
 - Indsatsen for unge med svage forudsætninger skal styrkes |
59 |
164 |
164 |
- |
- |
- |
387 |
 - Indsatsen for flere praktikpladser øges |
40 |
40 |
40 |
- |
- |
- |
120 |
 - Omfanget af uddannelser skal øges |
10 |
23 |
27 |
- |
- |
- |
60 |
 - Reserve til fornyelsen af flerårsaftale og reserve til senere udmøntning |
- |
- |
- |
360 |
400 |
350 |
1.110 |
 - Tidlig indsats overfor unge |
- |
32 |
68 |
- |
- |
- |
100 |
 - Øget uddannelsesaktivitet/kapacitet2) |
158 |
449 |
852 |
1.342 |
1.832 |
2.270 |
6.903 |
Flere skal have en videregående udd. |
105 |
225 |
447 |
651 |
1147 |
1461 |
4036 |
 - Efteruddannelse af praktikvejledere og undervisere på MVU-området |
45 |
40 |
45 |
|
- |
- |
130 |
 - Styrkelse af faglighed og kvalitet på professionshøjskoler |
60 |
60 |
80 |
- |
- |
- |
200 |
 - Institutioner skal skabe systematisk viden (fra forskningstemaet) |
- |
55 |
70 |
- |
- |
- |
125 |
 - KVU - reform og efteruddannelse |
- |
10 |
55 |
- |
- |
- |
65 |
 - Øget uddannelsesaktivitet/kapacitet2) 3) |
- |
60 |
197 |
351 |
797 |
1.231 |
2636 |
- Reserve til senere udmøntning3) |
- |
- |
- |
300 |
350 |
230 |
880 |
Styrket voksen- og efteruddannelse |
55 |
94 |
100 |
104 |
104 |
104 |
561 |
- Markant løft i indsats for læse- og regnesvage - 40.000 kursister |
29 |
39 |
50 |
62 |
62 |
62 |
304 |
- Nye VEU-initiativer, herunder voksenvejledning |
26 |
55 |
50 |
- |
- |
- |
131 |
- Reserve til senere udmøntning |
- |
- |
- |
42 |
42 |
42 |
126 |
Forskning på uddannelsesområdet4) |
0 |
80 |
20 |
80 |
0 |
0 |
180 |
 - Strategisk forskning på uddannelsesområdet |
- |
40 |
10 |
40 |
- |
- |
90 |
 - Uddannelsesforskning |
- |
30 |
- |
30 |
- |
- |
60 |
 - Prof.uddannelsernes arbejdsfelt |
- |
10 |
10 |
10 |
- |
- |
30 |
I alt på uddannelsesområdet |
468 |
1.180 |
1.787 |
2.537 |
3.483 |
4.185 |
13.640 |
1) Hertil kommer 348 mio. kr. i perioden 2007-2009 som følge af en forlængelse af flerårsaftalen fra 2003-2006 samt omprioritering af eksisterende midler til kvalitetsudvikling svarende til 123 mio. kr. i 2007-2009.
2) Midlerne til øget aktivitet på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser udmøntes gradvist fra globaliseringspuljen (§ 35.11.05.) i takt med at de initiativer, der skal øge optaget og styrke fastholdelsen på de respektive uddannelser, får effekt.
3) En del af udgifterne skal henføres til de lange videregående uddannelser under Videnskabsministeriet (§ 19).
4) Midlerne er placeret på Videnskabsministeriets område (§ 19).
Der er endvidere afsat 1 mia. kr. på § 35 til voksen- og efteruddannelse, der skal udmøntes efter forhandlinger med Folketingets partier, herunder på § 20. Undervisningsministeriet.
2. Midler fra kvalitetsreform og trepartsaftaler indgået med LO, AC og FTF
Der er ikke i regeringens forslag til finanslov for 2008 afsat nye midler på § 20 Undervisningsministeriet som følge af regeringens kvalitetsstrategi, herunder trepartsaftalerne. Der er i stedet afsat en reserve på § 35. Generelle reserver på i alt 10,0 mia. kr. i 2008-2011, hvortil kommer i alt 2,2 mia. kr. i 2008-2011, der vedrører afledt meraktivitet på eksisterende ordninger vedrørende uddannelses- og praktikforløb. Reserven vil blive udmøntet efter forhandling med Folketingets partier, herunder på § 20. Undervisningsministeriet.
3. Eksisterende kvalitets- og institutionsudviklingsmidler
Der har gennem en årrække været afsat kvalitets- og institutionsudviklingsmidler på Undervisningsministeriets område, som årligt er blevet udmøntet efter nærmere fastsatte kriterier. Kvalitetsudviklingsmidlerne til de erhvervsrettede ungdomsuddannelser er til og med 2009 alle udmøntet til medfinansiering af globaliseringsinitiativer på erhvervsuddannelser og (varig) styrkelse af hhx-uddannelsens økonomi. Kvalitetsudviklingsmidlerne til de videregående uddannelser, som udgør i alt ca. 220 mio. kr. i 2008, forventes udmøntet i forbindelse med udmøntningen af kvalitetsreformen.
Ad. b)
Udover den afsatte kvalitetspulje pÃ¥ 10 mia. kr. har regeringen i sin kvalitetsstrategi – â€Bedre velfærd og større arbejdsglæde†– lagt op til, at der afsættes en kvalitetsfond pÃ¥ i alt 50 mia. kr. til investeringer i bedre fysiske rammer i den offentlige sektor. Fonden skal udmøntes over 10 Ã¥r fra 2009 til 2018, og regeringen har i den fremlagte strategi endvidere lagt op til, at 25 mia. kr. anvendes til investeringer i sundhedsvæsenet, mens de resterende 25 mia. kr. anvendes til bl.a. bedre fysiske rammer pÃ¥ plejehjem, skoler, daginstitutioner mv. Den konkrete fordeling af kvalitetsfonden pÃ¥ de forskellige omrÃ¥der (herunder uddannelsesomrÃ¥det) vil indgÃ¥ i efterÃ¥rets forhandlinger om kvalitetsreformen.
Ad. c)
Tabel 3 viser de bagvedliggende taxameterudgifter pr. elev til søjlediagrammet â€Samlet takstudviklingâ€, der blev præsenteret i forbindelse med den tekniske gennemgang af forslag til finanslov 2008 i Uddannelsesudvalget den 5. september 2007.
For at vise den rene udvikling i tilskuddet til undervisning var der i grafen kun medtaget taxametertilskud til undervisning, dvs. for de frie skoleområder kun driftstaksten og for de erhvervsrettede ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser kun undervisnings- og færdiggørelsestaxametret.
Det skal bemærkes, at søljediagrammet afspejler effekten af indkøbseffektiviseringen, samling af bevillinger til brobygning og introduktionskurser samt forhøjelse af grundforløbstaksten til erhvervsrettede ungdomsuddannelser i 2008 og 2009.
Tabel 3. Talgrundlag for søjlediagrammet â€Samlet takstudviklingâ€
Kr., 2008 prisniveau |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Frie grundskoler, driftstilskud pr. Ã…E |
41.411 |
41.258 |
41.233 |
41.232 |
41.232 |
Frie grundskoler, indeks (2007=100) |
100 |
99,6 |
99,6 |
99,6 |
99,6 |
Frie kostskoler, driftstilskud pr. Ã…E |
55.433 |
55.092 |
54.761 |
54.701 |
54.701 |
Frie kostskoler, indeks (2007=100) |
100 |
99,4 |
 98,8 |
 98,7 |
 98,7 |
Erhvervsrettede ungdomsuddannelser., undervisningstilskud pr. Ã…E |
61.751 |
62.481 |
62.418 |
61.257 |
61.257 |
Erhvervsrettede ungdomsudd., indeks (2007=100) |
100,0 |
101,2 |
101,1 |
99,2 |
99,2 |
Videregående udd., undervisningstilskud pr. ÅE |
47.028 |
46.783 |
46.736 |
46.689 |
46.689 |
Videregående uddannelse, indeks (2007=100) |
100,0 |
99,5 |
99,4 |
99,3 |
99,3 |
Note: Udviklingen i undervisningstilskuddet på de erhvervsrettede ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser er rent beregningsteknisk udregnet på basis af den budgetterede udgift i 2007, som er fremskrevet med pris- og lønreguleringen, indkøbseffektivisering og forhøjelsen af grundforløbstaksten på erhvervsuddannelserne. I tabel 1 er medtaget effekten af forhøjelsen af grundforløbstaksten på den samlede bevilling til sektoren. Denne forhøjelse er en del af kvalitetsløftet fra globaliseringsaftalen, som pt. kun er udmøntet til og med 2009. Derfor er der fra 2010 indarbejdet et fald i det gennemsnitlige tilskud til de erhvervsrettede ungdomsuddannelser, hvilket der ikke var taget højde for i søjlediagrammet.
Ad. d)
Tabellerne 4-18 viser de budgetterede offentlige udgifter pr. elev på FFL08 for uddannelsesområder under Undervisningsministeriet. Udgiften pr. elev er opdelt i taxametertilskud og øvrige tilskud. I taxametertilskud pr. elev er medtaget tilskud, der udbetales pr. årselev f.eks. undervisnings-, færdiggørelses-, fællesudgifts- og bygningstaxameter
Under øvrige udgifter er medtaget faste tilskud (f.eks. grundtilskud), forsøgs- og udviklingsmidler (herunder globaliseringsmidler), kostafdelinger mv. Hovedparten af disse tilskud er uafhængige af antallet årselever. Derfor vil "øvrige tilskud pr. årselev" falde marginalt, når aktiviteten stiger, mens det vil stige, når aktiviteten falder, selvom de faste tilskud mv. er uændrede.
Til tabellerne 4-18 skal generelt bemærkes, at:
Tabel 4. Tilskud til frie grundskoler
Kr., 2008 prisniveau |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taxametertilskud pr. årselev |
46.004 |
45.947 |
45.978 |
45.979 |
Øvrige tilskud pr. årselev |
932 |
934 |
899 |
904 |
Tilskud pr. årselev i alt |
46.936 |
46.882 |
46.877 |
46.883 |
Noter: I taxametertilskud pr årselev er medregnet: Generelle driftstilskud, bygningstilskud, tilskud til sprogstimulering og skolefritidsordninger. I øvrige tilskud pr. årselev er indregnet: Tilskud til finansiering af pulje til specialundervisning, tilskud til kostafdelinger ved frie grundskoler, friplads- og opholdsstøtte til elever, fripladstilskud til SFO, befordringstilskud til syge og invaliderede elever og pulje og betalingsloft til nedsættelse af befordringsudgifter.
Tabel 5. Tilskud til efterskoler
Kr., 2008 prisniveau |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taxametertilskud pr. årselev |
55.964 |
55.538 |
55.619 |
55.635 |
Øvrige tilskud pr. årselev |
47.856 |
48.013 |
48.033 |
48.037 |
Tilskud pr. årselev i alt |
103.821 |
103.551 |
103.652 |
103.672 |
Noter: I taxametertilskud pr. årselev er medregnet: Driftstilskud (takst 1 og 2), bygningstaxametertilskud og tillægstakster til særligt prioriterede elevgrupper. I øvrige tilskud pr. årselev er medregnet: Faste bygningstilskud (grundtilskud til bygningstilskud og fast tilskud til bygningstilskud), tilskud til svært handicappede, tilskud til specialundervisning, tilskud til praktiklærere, grundtilskud og elevstøtte.
Tabel 6. Tilskud til erhvervsrettede ungdomsuddannelser
Kr., 2008 prisniveau |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taxametertilskud pr. årselev |
86.544 |
87.179 |
84.933 |
84.981 |
Øvrige tilskud pr. årselev |
16.515 |
15.969 |
13.462 |
13.002 |
Tilskud pr. årselev i alt |
103.059 |
103.148 |
98.395 |
97.983 |
Noter: I taxametertilskud pr. årselev er medregnet: Undervisnings-, færdiggørelses-, fællesudgifts- og bygningstaxameter. I øvrige tilskud er medregnet: Tilskud til praktikpladsaftaler, skolepraktik, grundtilskud, momsudligningsordning, lære- og praktikpladsformidling, tilskud til kostafdelinger, afholdelse af eksaminer, forsøgs- og udviklingsarbejde herunder efteruddannelse af lærere og kvalitets- og institutionsudvikling.
Tabel 7. Tilskud til produktionsskoler
Kr., 2008 prisniveau |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taxametertilskud pr. årselev |
93.500 |
93.540 |
90.960 |
90.960 |
Øvrige tilskud pr. årselev |
1.060 |
1.040 |
1.040 |
1.020 |
Tilskud pr. årselev i alt |
94.560 |
94.580 |
92.000 |
91.980 |
Noter: I taxametertilskud pr. årselev er medregnet: Taxametertilskud til drift, udslusningstilskud, vejledningstilskud, deltagere i kombinationsforløb samt bygningstaxametertilskud. I øvrige tilskud er medregnet igangsættelsestilskud til udslusning.
Tabel 8. Tilskud til de offentlige almengymnasiale uddannelser (stx, hf, IB, studenterkurser og team DK)
Kr., 2008 prisniveau |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taxametertilskud pr. årselev |
67.660 |
67.677 |
67.860 |
67.982 |
Øvrige tilskud pr. årselev |
7.455 |
7.146 |
7.028 |
6.888 |
Tilskud pr. årselev i alt |
75.115 |
74.823 |
74.888 |
74.870 |
Noter: I taxametertilskud pr. årselev er medregnet: Undervisnings-, færdiggørelses-, fællesudgiftstaxameter samt taxametertilskud til indvendig vedligeholdelse. I øvrige tilskud er medregnet: Tilskud til pædagogikum, kostafdelinger, grundtilskud, midler til forsøg og udvikling (fordelt i forhold til årselever på de gymnasiale uddannelser), udkantstilskud mv. Centrale udgifter til afholdelse af eksamen er ikke medtaget.
Tabel 9. Tilskud til VUC
Kr., 2008 prisniveau |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taxametertilskud pr. årselev |
    79.611 |
    79.747 |
    79.809 |
    79.809 |
Øvrige tilskud pr. årselev |
      7.046 |
      7.013 |
      6.991 |
      6.991 |
Tilskud pr. årselev i alt |
    86.657 |
    86.760 |
    86.799 |
    86.799 |
Noter: I opgørelsen for VUC indgår årselever på uddannelserne hf- og stx- enkeltfag, almen voksenundervisning, forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne. Der er ikke medtaget årselever og taxametertilskud for 2-årig- og 3-årig hf på VUC. Disse elever og udgifter indgår i opgørelsen af tilskud pr. årselev for uddannelser på de almene gymnasier (stx). I øvrige tilskud er medregnet: Grundtilskud, regionalt undervisningstilskud, ø-tilskud og udgifter til tilskud til VUC til administration af opgaver i forbindelse med driftsoverenskomster. Der er ikke medtaget udgifter til prøver m.v. og forsøgs- og udviklingsvirksomhed.
Tabel 10. Tilskud til hhx
Kr., 2008 prisniveau |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taxametertilskud pr. årselev |
59.209 |
59.101 |
59.118 |
59.169 |
Øvrige tilskud pr. årselev |
463 |
496 |
464 |
442 |
Tilskud pr. årselev i alt |
59.672 |
59.597 |
59.582 |
59.612 |
Noter: I taxametertilskud pr. årselev er medregnet: Undervisnings-, færdiggørelses-, fællesudgifts- og bygningstaxameter. I øvrige tilskud er medregnet midler til forsøg og udvikling fordelt i forhold til årselever på de gymnasiale uddannelser samt afholdelse af eksaminer.
Tabel 11. Tilskud til htx
Kr., 2008 prisniveau |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taxametertilskud pr. årselev |
79.891 |
80.285 |
80.395 |
80.473 |
Øvrige tilskud pr. årselev |
463 |
496 |
464 |
442 |
Tilskud pr. årselev i alt |
80.354 |
80.781 |
80.859 |
80.915 |
Noter: I taxametertilskud pr. årselev er medregnet: Undervisnings-, færdiggørelses-, fællesudgifts- og bygningstaxameter. I øvrige tilskud er medregnet midler til forsøg og udvikling fordelt i forhold til årselever på de gymnasiale uddannelser samt afholdelse af eksaminer.
Tabel 12. Tilskud til private gymnasier (almengymnasiale uddannelser)
Kr., 2008 prisniveau |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taxametertilskud pr. årselev |
74.156 |
74.109 |
74.113 |
74.113 |
Øvrige tilskud pr. årselev |
7.234 |
7.106 |
7.072 |
7.072 |
Tilskud pr. årselev i alt |
81.390 |
81.215 |
81.185 |
81.185 |
Noter: I taxametertilskud pr. årselev er medregnet undervisningstilskud og bygningstaxametertilskud. I øvrige tilskud er medregnet tilskud til kostafdelinger samt opholdsstøtte til kostelever
Tabel 13. Tilskud til korte videregående uddannelser
Kr., 2008 prisniveau |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taxametertilskud pr. årselev |
77.400 |
78.000 |
77.700 |
77.700 |
Øvrige tilskud pr. årselev |
10.633 |
15.366 |
5.886 |
5.845 |
Tilskud pr. årselev i alt |
88.033 |
93.366 |
83.586 |
83.545 |
Noter: I taxametertilskud pr. årselev er medregnet: Undervisnings-, praktik-, færdiggørelses-, fællesudgifts- og bygningstaxameter. I øvrige tilskud er medregnet: Diverse tilskud, udgifter til afholdelse af eksamener, midler til forsøg og udvikling, småfagstilskud, kvalitets- og institutionsudviklingsmidler, globaliseringsmidler til det videregående område, stipendier til studieafgift i udlandet og i Danmark.
Tabel 14. Tilskud til mellemlange videregående uddannelser
Kr., 2008 prisniveau |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taxametertilskud pr. årselev |
57.400 |
57.300 |
57.000 |
57.100 |
Øvrige tilskud pr. årselev |
12.226 |
12.850 |
7.099 |
6.902Â Â Â Â Â |
Tilskud pr. årselev i alt |
69.626 |
70.150 |
64.099 |
64.002 |
Noter: I taxametertilskud pr. årselev er medregnet: Undervisnings-, praktik-, færdiggørelses-, fællesudgifts-, bygnings- og refusionstaxameter. I øvrige tilskud er medregnet: Grundtilskud, institutionstilskud, bygningstilskud, diverse tilskud, småfagstilskud, kompensationsordning til læreruddannelsen, udgifter til afholdelse af eksamener, midler til forsøg og udvikling, tilskud til uddannelsesinitiativer på Bornholm, kvalitets- og institutionsudviklingsmidler, globaliseringsmidler til det videregående område, stipendier til studieafgift i udlandet og i Danmark.
Tabel 15. Tilskud og deltagerbetaling på området for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (EVE-området)
Kr., 2008 prisniveau |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taxametertilskud pr. årselev |
93.701 |
93.632 |
93.238 |
92.773 |
Øvrige tilskud pr. årselev |
5.668 |
5.490 |
5.497 |
5.488 |
Deltagerbetaling pr. årselev (ekskl. åben uddannelse) |
15.638 |
15.217 |
15.212 |
15.291 |
Tilskud og deltagerbetaling pr. årselev i alt |
115.007 |
114.339 |
113.947 |
113.552 |
Noter: I taxametertilskud pr. Ã¥rselev er medregnet: Undervisnings-, fællesudgifts- og bygningstaxameter. I øvrige tilskud er medregnet puljer under EVE. Da deltagerbetaling pÃ¥ AMU fastsættes centralt, er denne medregnet. Omvendt er deltagerbetalingen pÃ¥ Ã¥ben uddannelse ikke medtaget, da den fastsættes frit af institutionerne, og oplysninger herom ikke indhentes centralt. De reelle beløb er derfor højere end angivet her.Â
Tabel 16. Tilskud til åben uddannelse på videregående niveau
Kr., 2008 prisniveau |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taxametertilskud pr. årselev |
17.687 |
17.268 |
16.950 |
16.933 |
Øvrige tilskud pr. årselev |
5.107 |
5.039 |
2.351 |
2.332 |
Tilskud pr. årselev i alt |
22.794 |
22.307 |
19.300 |
19.265 |
Noter: I taxametertilskud pr. årselev er medregnet: Undervisnings- og bygningstaxameter til åben uddannelse, åben uddannelse omfattet af tilskudsloft og efter- og videreuddannelse ved landbrugsskoler. I øvrige tilskud er medregnet: Udgifter til diverse bevillinger til videregående uddannelsesinstitutioner, Center for Journalistisk Efteruddannelse, tilskud til realkompetencevurdering, udviklingsprojekter, efteruddannelse, mv. og efteruddannelse af folkeskolelærere og skoleledere. Deltagerbetaling er ikke medtaget, da oplysninger herom ikke indhentes centralt.
Tabel 17. Tilskud til højskoler
Kr., 2008 prisniveau |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taxametertilskud pr. årselev |
     99.153 |
     99.047 |
     98.941 |
     99.026 |
Øvrige tilskud pr. årselev |
     12.879 |
     12.857 |
     12.836 |
     12.836 |
Tilskud pr. årselev i alt |
   112.031 |
   111.904 |
   111.777 |
   111.862 |
Noter: I taxametertilskud pr. årselev er medregnet: Driftstilskud, supplerende tilskud til elever på kurser af mindst 12 ugers varighed, bygningstilskud, tilskud til specialundervisning og tillægstakster til særligt prioriterede elevgrupper. I øvrige tilskud er medregnet: Tilskud til svært handicappede, elevstøtte for personer under 18 år, grundtilskud til folkehøjskoler, tilskud til deltagere på folkehøjskoler fra de nye EU-lande og tilskud til vikarudgifter. Tilskud til højskoleophold i Norden er ikke medregnet, da bevillingen anvendes til danske elevers ophold på folkehøjskoler i nordiske lande.
Tabel 18. Tilskud til husholdningsskoler og håndarbejdsskoler
Kr., 2008 prisniveau |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taxametertilskud pr. årselev |
98.190 |
99.321 |
98.190 |
98.303 |
Øvrige tilskud pr. årselev |
24.887 |
24.887 |
24.887 |
24.887 |
Tilskud pr. årselev i alt |
123.077 |
124.208 |
123.077 |
123.190 |
Noter: I taxametertilskud pr. årselev er medregnet: Driftstilskud, supplerende tilskud til elever på kurser af mindst 12 ugers varighed, bygningstilskud, tilskud til specialundervisning og tillægstakster til særligt prioriterede elevgrupper I øvrige tilskud er medregnet: Tilskud til svært handicappede, elevstøtte for elever under 18 år og grundtilskud til husholdnings- og håndarbejdsskoler.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer
Med venlig hilsen
Bertel Haarder