Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 235 (Alm. del):

I brev af 30. august 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 235:

"Da handelsskolerne i efteråret 2006 protesterede imod deres underfinansiering sammenlignet med andre gymnasiale udannelser, udtalte undervisningsministeren bl.a. følgende i Politikken den 17. november 2006: "Hvis jeg havde de ekstra penge, så ville jeg give dem til handelsskolerne, fordi handelsskolerne har betydelig større behov end de almene gymnasier, men der er lukket for forbedringer af taxametret nu, til gengæld er der et aktuelt problem, som drejer sig om frafald, som vi kan tale om. Mange handelsskoler gør en kæmpe indsats, fordi de har mange tosprogede elever, og det betyder, at jeg kan bidrage med midler." Ministeren bedes i forlængelse af dette citat redegøre for, hvordan det fremlagte forslag til finanslov 2008 vil give handelsgymnasierne de samme økonomiske vilkår som de øvrige gymnasiale uddannelser, når der i FFL08 udtrykkeligt fremgår, at regeringens eget forslag ikke vil dække den beregnede forskel på 5.000 kr. pr. elev? "

 

Svar:

Det fremgår af analysen af økonomien på hhx- og htx-uddannelserne og sammenligning af økonomiske vilkår på de gymansiale uddannelser, at omtrent 2/3 af forskellen i undervisningstilskuddet til henholdsvis stx og hhx kan forklares med forskelle i arbejdstidsaftaler og merudgifter til de naturvidenskabelige fag, det vil sige forhold, som den enkelte skole ikke kan påvirke.

 

Den resterende tredjedel af forskellen skyldes dels en reel standardforskel, dels at handelsgymnasierne og de almene gymnasier ikke er underlagt de samme rammevilkår. Hhx er således en aktivitet blandt handelsskolernes samlede opgaveportefølje, der omfatter EUD og ofte også KVU og AMU samt indtægtsdækket virksomhed.

 

Dette forhold betyder, at der på handelsskolerne er helt andre omprioriteringsmuligheder end på det almene gymnasium, der kun har en aktivitet. Dermed har handelsskolerne bedre mulighed for en mere effektiv udnyttelse af skolens ressourcer. I analysen har det ikke været muligt at kvantificere denne fordel.

 

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder